Galerie

Aquarellen op 300 grams papier uit de periode 2018-2021

uit 2018 tot 2023 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Rain Forest no.6

Rain Forest no.6

2023

Het gebied The Catlins (Zuidereiland / Nieuw Zeeland), bijna aan de zuidpunt van het Zuidereiland, wordt vooral bezocht vanwege het vele miljoenen jaren oude 'petrified wood' (versteend woud) dat daar aan de kust, bij eb droogvallend, te bewandelen is. In de omgeving vind je er veel regenwouden. Magische bossen, met feërieke natuur, zoals deze bomen. We maakten in 2015 een roadtrip door de schitterende naruur van New Zeeland, en passeerden daarbij honderden kilometers regenwouden. De vermelde prijs is exclusief lijst en passe-partout.

Rain Forest no.4 New Zealand

Rain Forest no.4 New Zealand

2019

Het gebied The Catlins (Zuidereiland / Nieuw Zeeland), bijna aan de zuidpunt van het Zuidereiland, wordt vooral bezocht vanwege het vele miljoenen jaren oude 'petrified wood' (versteend woud) dat daar aan de kust, bij eb droogvallend, te bewandelen is. In de omgeving vind je er veel regenwouden. Magische bossen, met feërieke natuur, zoals deze bomen. De vermelde prijs is exclusief lijst en passe-partout.

Rain Forest no.5 New Zealand

Rain Forest no.5 New Zealand

2019

Het gebied The Catlins (Zuidereiland / Nieuw Zeeland), bijna aan de zuidpunt van het Zuidereiland, wordt vooral bezocht vanwege het vele miljoenen jaren oude 'petrified wood' (versteend woud) dat daar aan de kust, bij eb droogvallend, te bewandelen is. In de omgeving vind je er veel regenwouden. Magische bossen, met feërieke natuur, zoals deze bomen. We maakten in 2015 een roadtrip door de schitterende naruur van New Zeeland, en passeerden daarbij honderden kilometers regenwouden. De vermelde prijs is exclusief lijst en passe-partout.

ARCTIC no.8 - Hangar at the former firing field for biological weapons. Kazachstan, Akmola region

ARCTIC no.8 - Hangar at the former firing field for biological weapons. Kazachstan, Akmola region

2021

Afgebeeld is een hangar bij het voormalige schietveld (testen) voor biologische wapens in Kazachstan, regio Akmola. De aquarel is geschilderd naar de foto (2015) van de Russische fotograaf Danila Tkatchenko. De foto maakt deel uit vam zijn reeks RESTRICTED AREAS. Tkatchenko studeerde af aan de Rodchenko Moskou School of Photography and Multimedia, afdeling documentaire fotografie. In hetzelfde jaar werd hij winnaar van de World Press Photo 2014 competitie met het project Escape, waar hij 3 jaar aan werkte. In maart 2015 beëindigde hij het hier getoonde project ‘Restricted Areas’, dat al een aantal internationale onderscheidingen ontving, waaronder de European Publishers Award voor fotografie en de Burn Magazine Grant. De foto’s tonen bijzondere technologische, architectonische en culturele overblijfselen van de voormalige Sovjet-Unie. Tkachenko fotografeerde ze op voormalige militaire bases of locaties voor ruimtevaarttechnologie of nucleaire testen, onvindbaar op de kaart. Restricted Areas is in 2016 is ook als boek verschenen.

ARCTIC no.9 -  SUNKEN CRUISESHIP BULGARIA

ARCTIC no.9 - SUNKEN CRUISESHIP BULGARIA

2021

Gezonken cruiseschip Bulgaria, in de republiek Tatarstan, Rusland. De Bulgaria werd later boven water getakeld. Er bevonden zich nog 122 lijken aan boord. Het aquarel is geschilderd naar de foto van de Russische fotograaf Danila Tkatchenko. Het werk maakt deel uit van zijn serie RESTRICTED AREAS.  Danila Tkachenko (Moskou, 1989) studeerde af aan de Rodchenko Moskou School of Photography and Multimedia, afdeling documentaire fotografie. In maart 2015 beëindigde hij het hier getoonde project ‘Restricted Areas’, dat al een aantal internationale onderscheidingen ontving, waaronder de European Publishers Award voor fotografie en de Burn Magazine Grant. De foto’s tonen bijzondere technologische, architectonische en culturele overblijfselen van de voormalige Sovjet-Unie. Tkachenko fotografeerde ze op voormalige militaire bases of locaties voor ruimtevaarttechnologie of nucleaire testen, onvindbaar op de kaart. Restricted Areas is in 2016 is ook als boek verschenen.

ARCTIC 5 A test bench for missiles in Kazachstan, Kyzylorda region

ARCTIC 5 A test bench for missiles in Kazachstan, Kyzylorda region

2021

Geschilderd naar de foto van de Russische fotograaf Danila Tkatchenko. Het werk maakt deel uit van zijn reeks 'RESTRICTED AREAS'. Hij definieert het afgebeelde 'bouwwerk' als volgt: Part of an unfinished structure -- which bears some resemblance to a Star Wars Sandcrawler, in the vicinity of the Baikonur Cosmodrome, Kazakhstan Reizend door de voormalige Sovjet-Unie fotografeerde Tkachenko artefacten uit een ander tijdperk - verlaten en vervallen, bevroren in ijs en in de tijd. "De sites van vergeten wetenschappelijke triomfen, verlaten gebouwen van bijna onmenselijke complexiteit. De perfecte technocratische toekomst die nooit kwam." Bij het fotograferen van deze vervallen sites wijst Tkachenko op de zinloosheid van ons verlangen naar constante vooruitgang.

ARCTIC 06  - Abandoned Coal Plant / Kolenverwerkingsinstallatie / Komi Republic, Rusland

ARCTIC 06 - Abandoned Coal Plant / Kolenverwerkingsinstallatie / Komi Republic, Rusland

2021

Geschilderd naar de foto (Abandoned Coal Plant' van de Russische fotograaf Danila Tkatchenko. Het werk maakt deel uit van zijn reeks 'RESTRICTED AREAS'. Hij definieert het afgebeelde 'bouwwerk' als volgt: Part of an unfinished structure -- which bears some resemblance to a Star Wars Sandcrawler, in the vicinity of the Baikonur Cosmodrome, Kazachstan Reizend door de voormalige Sovjet-Unie fotografeerde Tkachenko artefacten uit een ander tijdperk - verlaten en vervallen, bevroren in ijs en in de tijd. "De sites van vergeten wetenschappelijke triomfen, verlaten gebouwen van bijna onmenselijke complexiteit. De perfecte technocratische toekomst die nooit kwam." Bij het fotograferen van deze vervallen sites wijst Tkachenko op de zinloosheid van ons verlangen naar constante vooruitgang.

ARCTIC 07 - Cultural Center at Bombing Trial Field

ARCTIC 07 - Cultural Center at Bombing Trial Field

2021

Geschilderd naar de foto van de Russische fotograaf Danila Tkatchenko. Het werk maakt deel uit van zijn reeks 'RESTRICTED AREAS'. Hijzelf zegt er het volgende over: The building on the photo shows the cultural center, one of the objects for bombing. Russia, Komi Republic, 2014. Tkachenko fotografeerde ze op voormalige militaire bases of locaties voor ruimtevaarttechnologie of nucleaire testen, onvindbaar op de kaart. Restricted Areas is in 2016 is ook als boek verschenen. Reizend door de voormalige Sovjet-Unie fotografeerde Tkachenko artefacten uit een ander tijdperk - verlaten en vervallen, bevroren in ijs en in de tijd. "De sites van vergeten wetenschappelijke triomfen, verlaten gebouwen van bijna onmenselijke complexiteit. De perfecte technocratische toekomst die nooit kwam." Bij het fotograferen van deze vervallen sites wijst Tkachenko op de zinloosheid van ons verlangen naar constante vooruitgang.

House on Dune

House on Dune

2023

Al tientallen jaren ben ik gefascineerd door het werk van Edward Hopper. Veel van zijn werken heb ik ook live gezien. Hopper behoort tot de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten .Hij werkt precies en gedetailleerd, en soms gaat hij voorbij aan het pure realisme door zijn werk een vreemd stukje emotie mee te geven. Zijn werk valt daarom soms te plaatsen in het magisch realisme. Het imponerende werk van Edward Hopper probeer in deze aquarel niet volledig te imiteren, maar ik probeer me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. Voor deze aquarel heb ik me laten inspireren door Hopper's aquarel House on Dune uit 1931. Hopper's huis is (was) te vinden in South Truro in de staat Massachusetts (USA).

Schiermonnikoog - Duinen met de Wassermann bunker

Schiermonnikoog - Duinen met de Wassermann bunker

2023

In september 2022 zijn we voor het eerst op Schiermonnikoog. Schiermonnikoog is niet alleen een paradijs, maar ook een schilderparadijs. Thuisgekomen grijp ik onmiddellijk met aquarelpenseeel. Het wordt een duinlandschap. Met zicht op de vuurtoren. In mijn dagboek van 7 september 2022 schrijf ik o.a. het volgende: Het oog valt op de bunker Wassermann, in de verte al zichtbaar, hoog in het duin. Opnieuw Duits erfgoed. De megabunker werd in 1943 op Schiermonnikoog gebouwd. En, zoals zovele bunkers, de tand des tijd grandioos doorstaan. Maar de door de Duitsers geplande radar op de bunker is nooit gerealiseerd. De bunker vormde een kleine schakel in de Atlantikwall, de Duitse vestinglinie die liep van Noorwegen tot de Spaanse grens.   We fietsen over de Prins Bernhardweg richting bunker, destijds gebouwd door de Duitse Organisation Todt. De Duitse bouwmaatschappij Organi­sation Todt gaf leiding aan de bouw van de Atlantikwall. De organisatie is genoemd naar Frits Todt, de Duitse minister van Bewapening en Munitie. Bij de bouw werkte de semimilitaire organisatie vaak met dwangarbeiders. A la Vladimir Poetin. Het aquarel is gemaakt op 300 grams Hahnemühle Cézanne papier

Schiermonnikoog - Duinen met Vuurtoren

Schiermonnikoog - Duinen met Vuurtoren

2023

In september 2022 zijn we voor het eerst op Schiermonnikoog. Texel en Ameland hadden we al eerder ontdekt. Schiermonnikoog is niet alleen een paradijs, maar ook een schilderparadijs. Thuisgekomen grijp ik onmiddellijk met aquarelpenseeel. Het wordt een duinlandschap. Met zicht op de vuurtoren. In mijn dagboek van 7 september 2022 schrijf ik o.a. het volgende: Caleidoscopische beelden. Een walhalla voor elke landschaps- of zeeschilder. Kan er nauwelijks genoeg van krijgen. Heldergele kleipaden meanderen door de begroeide delen van het wad. Aan het einde van een in alle tinten groen en geel geschilderd tapijt zien we de donkere contouren van het Havenpaviljoen Wad Anderz. Het licht van de zon eigent zich grote delen van het spiegeloppervlak toe. We zien zonder schroom de zon in het water schijnen. Op andere plekken duiken door zon en wind gedroogde algententen op. Dan weer passeren we aaneengesloten blokken graniet die de koppigheid van de zee moeten breken. In de verte kerven zich scherp de zilveren sporen van een niet lang geleden vertrokken boot. Met een wijde bocht richting zee. De boot als een minuscuul blokje zwart aan de horizon. Ergens achter in mijn hoofd zingt Freddy Quinn: Junge, komm bald wieder, bald wieder nach Haus Junge, fahr nie wieder, nie wieder hinaus

Schiermonnikoog - Duinlandschap no.1

Schiermonnikoog - Duinlandschap no.1

2023

In september 2022 ben ik voor het eerst op Schiermonnikoog. Texel en Ameland hadden we al eerder ontdekt. Schiermonnikoog is niet alleen een paradijs, maar ook een schilderparadijs. Thuisgekomen grijp ik onmiddellijk met aquarelpenseeel. Het wordt een duinlandschap. In mijn dagboek van 7 september noteer ik: We horen van de locale schilder Minnen Onnes, fietsen over het Minne Onnes pad en lopen vervolgens een eind richting strand. Onmetelijk lijkt het hier. Een universum. Heel in de verte bewegen kleine figuurtjes. Zouden mensen kunnen zijn. Of ruimtereizigers. De zon maakt er een feest van. Ik weet nu al, dat ik, eenmaal thuisgekomen, me weer aan het duin op doek of papier zal wagen. Net als vorig jaar na terugkomst van Ameland. Waar helderwit stuifzand me inspireerde tot een aantal aquarellen. En hier sta ik dan: zonder penseel of wat dan ook. Dat maakt hulpeloos. Gewoon inspiratie opdoen. Het aquarel is gemaakt op 300grams Hahnemüle-Cézanne papier, 30x40

Schiermonnikoog - Duinlandschap no.2

Schiermonnikoog - Duinlandschap no.2

2023

In september 2022 ben ik voor het eerst op Schiermonnikoog. Texel en Ameland hadden we al eerder ontdekt. Schiermonnikoog is niet alleen een paradijs, maar ook een schilderparadijs. Thuisgekomen grijp ik onmiddellijk met aquarelpenseeel. Het wordt een duinlandschap. In mijn dagboek van 7 september noteer ik: We lopen een eind richting strand. Onmetelijk lijkt het hier. Een universum. Heel in de verte bewegen kleine figuurtjes. Zouden mensen kunnen zijn. Of ruimtereizigers. De zon maakt er een feest van. Ik weet nu al, dat ik, eenmaal thuisgekomen, me weer aan het duin op doek of papier zal wagen. Net als vorig jaar na terugkomst van Ameland. Waar helderwit stuifzand me inspireerde tot een aantal aquarellen. En hier sta ik dan: zonder penseel of wat dan ook. Dat maakt hulpeloos. Toch maar eens dat Minne Onnespad op fietsen. Inspiratie opdoen. En laat nu vandaag, de dag waarop deze tekst schrijf, kopt het Dagblad van het Noorden: BOVEN OP HET DUIN BIJ HET MINNE ONNESPAD WAAN JE JE IN EEN KONINKLIJKE LOGE. Om mij over de streep te trekken. Het Minne Onnespad op!

Schiermonnikoog - Duinlandshap no.6

Schiermonnikoog - Duinlandshap no.6

2023

Voor het eerst waren we in 2022 op Schiermonnikoog. Ameland en Texel kenden we al. Maar hier zijn we afhankelijk van de fiets. Die nemen we mee. Alle tijd om her en der af te stappen. En strand en duin te verkennen. In mijn dagboek noteer ik het volgende: We lopen een eind richting strand. Onmetelijk lijkt het hier. Een universum. Heel in de verte bewegen kleine figuurtjes. Zouden mensen kunnen zijn. Of ruimtereizigers. De zon maakt er een feest van. Ik weet nu al, dat ik, eenmaal thuisgekomen, me weer aan het duin op doek of papier zal wagen. Net als vorig jaar na terugkomst van Ameland. Waar helderwit stuifzand me inspireerde tot een aantal aquarellen. En hier sta ik dan: zonder penseel of wat dan ook. Dat maakt hulpeloos. Toch maar eens dat Minne Onnespad op fietsen. Inspiratie opdoen. En laat nu vandaag, de dag waarop deze tekst schrijf, kopt het Dagblad van het Noorden: BOVEN OP HET DUIN BIJ HET MINNE ONNESPAD WAAN JE JE IN EEN KONINKLIJKE LOGE. Om mij over de streep te trekken. Het Minne Onnespad op! Het aquarel is gemaak op 300grams Hahnemühle Cézanne papier.

Schiermonnikoog - Duinlandschap

Schiermonnikoog - Duinlandschap

2022

In september 2022 ben ik voor het eerst op Schiermonnikoog. Texel en Ameland hadden we al eerder ontdekt. Schiermonnikoog is niet alleen een paradijs, maar ook een schilderparadijs. Thuisgekomen grijp ik onmiddellijk met aquarelpenseeel. Het wordt een duinlandschap. In mijn dagboek van 7 september noteer ik: De schelpenpaden glimmen in de zon. In het algemeen zijn ze flink aangestampt en dus goed te befietsen. Op een aantal plekken, vooral als het pad omhoog loopt, is het schelpengrit door regenbuien naar beneden gestroomd. Het gevolg is een helling van los zand, rul en te slecht om naar boven te fietsen. Maar daar hebben ze hier wat op gevonden: hooi. Dat over de hele breedte en lengte van het pad is uitgestrooid. Maar het belangrijkste: het fietst lekker over zo’n hooipad. Weinig andere fietsers nog. Dus de pedalen gaan relaxt rond op het Bospad, het Westerhofpad, het Jacobspad of hoe al die paden ook mogen heten. Jacobspad? Opnieuw een stukje van de Camino naar Santiago de Compostela gefietst. Even ben ik terug in 2010 en 2013. Daar waren hetere vuren dan hier. De oversteek van de Franse Pyreneeën. Cruz de Ferro. O Cebreiro. Bloed zweet en tranen. Doe mij maar een hooipad. Gemaakt op 300grams Hahnemühle-Cézanne papier

Schiermonnikoog - Paal 3 no.1

Schiermonnikoog - Paal 3 no.1

2022

Van Lauwersoog naar Schiermonnikoog. Vanuit de verte zie je het eiland meer vorm krijgen. Je gaat aan land (we hebben de fiets bij ons, want het eiland is autoluw) en voelt je al snel thuis. Een soort ongrijpbare magie komt over je. In september 2022 zijn we er voor het eerst. In mijn dagboek noteer ik: De schelpenpaden glimmen in de zon. In het algemeen zijn ze flink aangestampt en dus goed te befietsen. Op een aantal plekken, vooral als het pad omhoog loopt, is het schelpengrit door regenbuien naar beneden gestroomd. Het gevolg is een helling van los zand, rul en te slecht om naar boven te fietsen. Maar daar hebben ze hier wat op gevonden: hooi. Dat over de hele breedte en lengte van het pad is uitgestrooid. Maar het belangrijkste: het fietst lekker over zo’n hooipad. Weinig andere fietsers nog. Dus de pedalen gaan relaxt rond op het Bospad, het Westerhofpad, het Jacobspad of hoe al die paden ook mogen heten. Jacobspad? Opnieuw een stukje van de Camino naar Santiago de Compostela gefietst. Even ben ik terug in 2010 en 2012. Daar waren hetere vuren dan hier. De oversteek van de Franse Pyreneeën. Cruz de Ferro. O Cebreiro. Bloed zweet en tranen. Maar hier op Schiermonnikoog gaat alles met twee vingers in de neus. Doe mij maar een hooipad. Het aquarel laat het strand bij Paal 3 zien. Als we er rondlopen staat er een strakblauwe lucht en is het er aangenaam warm.

Schiermonnikoog - Wad no.3

Schiermonnikoog - Wad no.3

2022

Van Lauwersoog naar Schiermonnikoog. Vanuit de verte zie je het eiland meer vorm krijgen. Je gaat aan land (we hebben de fiets bij ons, want het eiland is autoluw) en voelt je al snel thuis. Een soort ongrijpbare magie komt over je. In september 2022 zijn we er voor het eerst. In mijn dagboek noteer ik: Het loopt naar het einde van de middag. Het tij is laag, veel van het wad is al drooggevallen. De zon doet het water tussen de modderbanken oplichten alsof de hemel nabij is. Alle kleuren van de regenboog verdringen zich in dit pandemonium van licht, water, planten en slik. You’ve nothing seen yet! We fietsen eersterangs langs de rand van het water, dat zich nu vele honderden meters heeft teruggetrokken. Alles glimt, glinstert, parelt en schittert. Je gelooft je eigen ogen niet. Meermaals even van de fiets af om het met de camera vast te leggen. Caleidoscopische beelden. Een walhalla voor elke landschaps- of zeeschilder. Kan er nauwelijks genoeg van krijgen. Heldergele kleipaden meanderen door de begroeide delen van het wad. Aan het einde van een in alle tinten groen en geel geschilderd tapijt zien we de donkere contouren van het Havenpaviljoen Wad Anderz. Het licht van de zon eigent zich grote delen van het spiegeloppervlak toe. We zien zonder schroom de zon in het water schijnen. Op andere plekken duiken door zon en wind gedroogde algententen op. Dan weer passeren we aaneengesloten blokken graniet die de koppigheid van de zee moeten breken. In de verte kerven zich scherp de zilveren sporen van een niet lang geleden vertrokken boot.

Ballumerbocht 1

Ballumerbocht 1

2022

Voor het eerst naar Ameland in 2021. We logeerden en fietsten er een aantal dagen rond. De weersomstandigheden waren fantastisch. En zeker op de fiets adem je dan dit droomeiland helamaal in. De witte stranden en duinen. De rust. Ik ben sowieso al gek op kusten, dus hier kom je helemaal aan je trekken. Thuisgekomen onmiddellijk het aquarelblok tevoorschijn gehaald. En mijn impressies vastgelegd. Een tweede vakantie op Ameland, maar dan thuis. Maar in 2021 passeren we tijdens een van onze fietstochten de Ballumerbocht. Vanuit de verte oogt het mysteieus. Met de naam Ballumerbocht wordt ook wel het buitendijkse gebied op en nabij de Stroomleidam aangeduid. Op deze pier is eenreddingsstation van het eiland gevestigd, een van de twee reddingstations van de KNRM op Ameland. Op dezelfde pier zijn tevens verschillende oudere type reddingsboten van de KNRM te bezichtigen.

Ballumerbocht 2

Ballumerbocht 2

2022

Voor het eerst naar Ameland in 2021. We logeerden en fietsten er een aantal dagen rond. De weersomstandigheden waren fantastisch. En zeker op de fiets adem je dan dit droomeiland helamaal in. De witte stranden en duinen. De rust. Ik ben sowieso al gek op kusten, dus hier kom je helemaal aan je trekken. Thuisgekomen onmiddellijk het aquarelblok tevoorschijn gehaald. En mijn impressies vastgelegd. Een tweede vakantie op Ameland, maar dan thuis. Maar in 2021 passeren we tijdens een van onze fietstochten de Ballumerbocht. Vanuit de verte oogt het mysteieus. Met de naam Ballumerbocht wordt ook wel het buitendijkse gebied op en nabij de Stroomleidam aangeduid. Op deze pier is een reddingsstation van het eiland gevestigd, een van de twee reddingstations van de KNRM op Ameland. Op dezelfde pier zijn tevens verschillende oudere type reddingsboten van de KNRM te bezichtigen.

Ameland - Ballumerbocht 3

Ameland - Ballumerbocht 3

2022

Voor het eerst naar Ameland in 2021. We logeerden en fietsten er een aantal dagen rond. De weersomstandigheden waren fantastisch. En zeker op de fiets adem je dan dit droomeiland helamaal in. De witte stranden en duinen. De rust. Ik ben sowieso al gek op kusten, dus hier kom je helemaal aan je trekken. Thuisgekomen onmiddellijk het aquarelblok tevoorschijn gehaald. En mijn impressies vastgelegd. Een tweede vakantie op Ameland, maar dan thuis. Maar in 2021 passeren we tijdens een van onze fietstochten de Ballumerbocht. Vanuit de verte oogt het mysteieus. Met de naam Ballumerbocht wordt ook wel het buitendijkse gebied op en nabij de Stroomleidam aangeduid. Op deze pier is eenreddingsstation van het eiland gevestigd, een van de twee reddingstations van de KNRM op Ameland. Op dezelfde pier zijn tevens verschillende oudere type reddingsboten van de KNRM te bezichtigen. Aquarel op 300 grams Canson Montval papier, 24x32

Ameland - Duinlandschap 1

Ameland - Duinlandschap 1

2021

Voor het eerst naar Ameland in 2021. We logeerden en fietsten er een aantal dagen rond. De weersomstandigheden waren fantastisch. En zeker op de fiets adem je dan dit droomeiland helamaal in. De witte stranden en duinen. De rust. Ik ben sowieso al gek op kusten, dus hier kom je helemaal aan je trekken. Thuisgekomen onmiddellijk het aquarelblok tevoorschijn gehaald. En mijn impressies vastgelegd. Een tweede vakantie op Ameland, maar dan thuis. Het afgebeelde duinlandschap ligt ongeveer op het midden van het eiland, ten oosten van de plaats Nes. Het aquarel is gemaakt op 300grams Canson Montval papier, 24x32.

Ameland - Duinlandschap 2

Ameland - Duinlandschap 2

2021

Voor het eerst naar Ameland in 2021. We logeerden en fietsten er een aantal dagen rond. De weersomstandigheden waren fantastisch. En zeker op de fiets adem je dan dit droomeiland helamaal in. De witte stranden en duinen. De rust. Ik ben sowieso al gek op kusten, dus hier kom je helemaal aan je trekken. Thuisgekomen onmiddellijk het aquarelblok tevoorschijn gehaald. En mijn impressies vastgelegd. Een tweede vakantie op Ameland, maar dan thuis. Het afgebeelde duinlandschap ligt ongeveer op het midden van het eiland, ten oosten van de plaats Nes. Het aquarel is gemaakt op 300grams Canson Montval papier, 24x32.

Ameland - Duinlandschap 3

Ameland - Duinlandschap 3

2021

Voor het eerst naar Ameland in 2021. We logeerden en fietsten er een aantal dagen rond. De weersomstandigheden waren fantastisch. En zeker op de fiets adem je dan dit droomeiland helamaal in. De witte stranden en duinen. De rust. Ik ben sowieso al gek op kusten, dus hier kom je helemaal aan je trekken. Thuisgekomen onmiddellijk het aquarelblok tevoorschijn gehaald. En mijn impressies vastgelegd. Een tweede vakantie op Ameland, maar dan thuis. In het oosten zijn de duinen relatief kalkrijk en is de verstuivingsdynamiek hoog, waardoor de hier gelegen Kooiduinen en Oerderduinen soortenrijk zijn.  Het aquarel is gemaakt op 300grams Cancon Montval papier, 24x32

Ameland - Het Oerd 1

Ameland - Het Oerd 1

2021

Voor het eerst naar Ameland in 2021. We logeerden en fietsten er een aantal dagen rond. De weersomstandigheden waren fantastisch. En zeker op de fiets adem je dan dit droomeiland helamaal in. De witte stranden en duinen. De rust. Ik ben sowieso al gek op kusten, dus hier kom je helemaal aan je trekken. Thuisgekomen onmiddellijk het aquarelblok tevoorschijn gehaald. En mijn impressies vastgelegd. Een tweede vakantie op Ameland, maar dan thuis. Het Oerd is een omvangrijk natuurgebied aan de oostzijde van Ameland. Het is een oud en begroeid duinencomplex, waarvan de Oerdblinkert met +24 meter het hoogste duin van het eiland is. Het aquarel is gemaakt op 300grams Canson Montval papier, 24x32

ARCTIC 4 - Unfinished Space Port

ARCTIC 4 - Unfinished Space Port

2022

Het aquarel laat een gedeelte zien van een onvoltooide ruimtehaven, Kazachstan, in de regio Kyzylorda. En is gebaseerd op een foto uit de fotoreeks 'RESTRICTED AREAS' de in Moskou gevestigde beeldend kunstenaar (fotograaf) Danila Tkatchenko. Hij voedt ons destructieve verlangen naar utopie en fotografeert verlaten sites die ooit technologische vooruitgang in de Sovjet-Unie belichaamden. Reizend door de voormalige Sovjet-Unie fotografeerde Tkachenko artefacten uit een ander tijdperk - verlaten en vervallen, bevroren in ijs en in de tijd. 

Iceland

Iceland

2022

IJsland is een ruig land, maar van een ongeëvenaarde schoonheid. Onbevolkt, maar de ruimte is overal. Grillige weersomstandigheden, maar fascinerend. Ik was er in 2003. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.

ARCTIC 1 - Amphibious airplane BBA12

ARCTIC 1 - Amphibious airplane BBA12

2021

Ik startte mijn reeks ARCTIC aquarellen in het voorjaar van 2021. De aanleiding was een documentaire die ik op tv zag over de Russische fotograaf Danila Tkachenko. Hij werd bekend door zijn hallucinerende winterse foto's van mislukte, megalomane projecten uit de tijd van de Sovjet Unie. Protserige regeringsgebouwen, lanceerinstallaties voor raketten, Futuristische vliegtuigen en onderzeeër's, enz.  Deze aquarel laat het 'Amphibious Airplane' BBA12 zien. Het kon vertikaal opstijgen. Er zijnj er maar twee van gebouwd, in 1976. Een ervan craschte tijdens een transport. Het project werd gecancelled. 

ARCTIC 2 - Memorial Palace  / Buziluzka

ARCTIC 2 - Memorial Palace / Buziluzka

2021

Mijn tweede aquarel in de ARCTIC – reeks, voorjaar van 2021. De aanleiding was een documentaire die ik op tv zag over de Russische fotograaf Danila Tkachenko. Hij werd bekend door zijn hallucinerende winterse foto's van mislukte, megalomane projecten uit de tijd van de Sovjet Unie. Protserige regeringsgebouwen, lanceerinstallaties voor raketten, Futuristische vliegtuigen en onderzeeër's, enz.    ● ARCTIC 02 Memorial Palace of the Bulgarian Communist Party / Buziluzka (1981). Gesloten en verlaten in 1989, te duur in onderhoud. Vooral omdat er veel kobalt verwerkt was in de grote mozaïeken. De betonnen ‘bunker’ staat nu weg te rotten.

ARCTIC 3 - Diesel-Electric Submarine B-307, project 641B

ARCTIC 3 - Diesel-Electric Submarine B-307, project 641B

2021

Ik startte mijn reeks ARCTIC aquarellen in het voorjaar van 2021. De aanleiding was een documentaire die ik op tv zag over de Russische fotograaf Danila Tkachenko. Hij werd bekend door zijn hallucinerende winterse foto's van mislukte, megalomane projecten uit de tijd van de Sovjet Unie. Protserige regeringsgebouwen, lanceerinstallaties voor raketten, Futuristische vliegtuigen en onderzeeër's, enz.  Deze aquarel laat het Diesel-Electric Submarine B-307, project 641B zien. Destijds de grootste onderzeeër ter wereld. In de Engelse beschrijving lees ik het volgende:  An old Soviet submarine, model B-307, Tango class, on the grounds of the Avtovaz Technical Museum in Tolyatti, Russia. The B-307 entered service in 1977 and was decommissioned in 2002. At 300 feet in length (91 meters) it was the world's largest diesel submarine of its time They loom out of the mist and snow. Part industrial wreckage, part monument to a future that never was, the relics in the photographs of Danila Tkachenko are otherworldly artefacts.

Reuzenberenklauw 1

Reuzenberenklauw 1

2021

Soms kom ik tijdens mijn fietstochten prachtig bloeiende planten tegen. Zoals een heel veld reuzenberenklauwen tussen de Boekend en maasbree (Noord Limburg). Het is een invasieve exoot van een paar meter hoog vaak..Het sap van deze imponeren schermbloemige plant kan ernstige gevolgen hebben als het op je huid komt. Toen ik er passeerde waren de planten al over hun bloei-hoogtepunt heen. Het aquarel is gemaakt op 300grams Canson Montval papier. De vermelde prijs is exclusief lijst, glas, passe-partout en/of verzendkosten.

Reuzenberenklauw 2

Reuzenberenklauw 2

2021

Soms kom ik tijdens mijn fietstochten prachtig bloeiende planten tegen. Zoals een heel veld reuzenberenklauwen tussen de Boekend en maasbree (Noord Limburg). Het is een invasieve exoot van een paar meter hoog vaak..Het sap van deze imponeren schermbloemige plant kan ernstige gevolgen hebben als het op je huid komt. Toen ik er passeerde waren de planten al over hun bloei-hoogtepunt heen. Het aquarel is gemaakt op 300grams Canson Montval papier. De vermelde prijs is exclusief lijst, glas en/of passe-partout.

Reuzenberenklauw 3

Reuzenberenklauw 3

2021

Soms kom ik tijdens mijn fietstochten prachtig bloeiende planten tegen. Zoals een heel veld reuzenberenklauwen tussen de Boekend en maasbree (Noord Limburg). Het is een invasieve exoot van een paar meter hoog vaak..Het sap van deze imponeren schermbloemige plant kan ernstige gevolgen hebben als het op je huid komt. Toen ik er passeerde waren de planten al over hun bloei-hoogtepunt heen. Het aquarel is gemaakt op 300grams Canson Montval papier. De vermelde prijs is exclusief lijst, glas, passe-partout en/of verzendkosten.

The Granary

The Granary

2021

THE GRANARY, is een aquarel op 300grams Canson-Montval papier, 32x41. Deze aquarel heb ik gemaakt in januari 2021. Het is gebaseerd op een aquarel uit 1961 van de Amerikaanse kunstenaar Andrew Wyeth. Een paar jaar geleden heb ik verschillende ‘remakes’ gemaakt van zijn aquarellen. The Granary is een van zijn winterse werken. Zelf zei hij er destijds het volgende over: I prefer winter and fall, when you feel the bone structure of the landscape — the loneliness of it, the dead feeling of winter. Something waits beneath it, the whole story doesn’t show. De vermelde prijs is exclusief passe-partout en/of lijst  

Saint-Valéry-en-Caux

Saint-Valéry-en-Caux

2020

De Normandische kust is een van mijn favoriete bestemmingen. Bijna elk jaar zijn we er. Machtige wolkenpartijen, rotsen, hagelwitte kliffen, zandstranden: het blijven fascinerende landschappen. Ook Saint-Valérie-en-Caux bezochten we een aantal keren. Het aquarel is gemaakt op 300 grams Canson-Montval aquarelpapier. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.

Vlissingen - strand bij Pier 7 aan de boulevard

Vlissingen - strand bij Pier 7 aan de boulevard

2021

De laatste jaren komen we vaak in Zeeland. In 2021 er zelfs tweemaal een vakantieweek doorgebracht. We logeren dan in Koudekerke. En van daaruit verkennen, meest per fiets, we de prachtige provincie. Vlissingen licht dichtbij, en geeft altijd inspiratie. Zoals dit strand aan de boulevard, bij Pier 7. De vermelde prijs is exclusief lijst, glas, passe-partout en/of verzendkosten.

Schadijkse Heide no.1

Schadijkse Heide no.1

2021

De Schadijkse Heide is een uitgestrekt natuurgebied in Noord Limburg, in de buurt van het kerkdorp Meterik. Heide, zandgonden en bossen, een ideaal gebied om er te wandelen. En inspiratie op te doen om te verweken in een aquarel.  De vermelde prijs is exclusief lijst, passe-partout en/of verzendkosten.

Schadijkse Heide no.2

Schadijkse Heide no.2

2021

De Schadijkse Heide is een uitgestrekt natuurgebied in Noord Limburg, in de buurt van het kerkdorp Meterik. Heide, zandgonden en bossen, een ideaal gebied om er te wandelen. En inspiratie op te doen om te verweken in een aquarel.  De vermelde prijs is exclusief lijst, passe-partout en/of verzendkosten.

Vlaams Winterlandschap no. 1

Vlaams Winterlandschap no. 1

2021

In de winter van 2020-2021 begon ik aan een aantal aquarellen in winterse sfeer. Naast de bizons in Yellowstone (een reeks van 6 aquarellen) maakte ik tegelijkertijd een aantal aquarellen in de geest van de Belgische landschapsschilder Valerius de Saedeleer (1867-1941), een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de zogenaamde Latemse School. Ook de Saedeleer schilderde een aantal prachtige winterlandschappen. Zijn naam werd me aangeleverd door mijn neef Wim Hofman, schrijver en schilder. Het aquarel is gemaakt op 300grams Hahnemühle / Cézanne papier, afmetingen 30x30 De vermelde prijs is exclusief passe-partout en/of lijst, c.q. verzendkosten.

Vlaams Winterlandschap, no.2

Vlaams Winterlandschap, no.2

2021

In de winter van 2020-2021 begon ik aan een aantal aquarellen in winterse sfeer. Naast de bizons in Yellowstone (een reeks van 6 aquarellen) maakte ik tegelijkertijd een aantal aquarellen in de geest van de Belgische landschapsschilder Valerius de Saedeleer (1867-1941), een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de zogenaamde Latemse School. Ook de Saedeleer schilderde een aantal prachtige winterlandschappen. Het aquarel is gemaakt op 300grams Canson/Montval papier, afmetingen 32x41 De vermelde prijs is exclusief passe-partout en/of lijst, c.q. verzendkosten.  

Vlaams Winterlandschap no.3

Vlaams Winterlandschap no.3

2021

In de winter van 2020-2021 begon ik aan een aantal aquarellen in winterse sfeer. Naast de bizons in Yellowstone (een reeks van 6 aquarellen) maakte ik tegelijkertijd een aantal aquarellen in de geest van de Belgische landschapsschilder Valerius de Saedeleer (1867-1941), een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de zogenaamde Latemse School. Ook de Saedeleer schilderde een aantal prachtige winterlandschappen. Het aquarel is gemaakt op 300grams Canson/Montval papier, afmetingen 32x41 De vermelde prijs is exclusief passe-partout en/of lijst

Vlaams Winterlandschap no. 4

Vlaams Winterlandschap no. 4

2021

In de winter van 2020-2021 begon ik aan een aantal aquarellen in winterse sfeer Naast de bizons in Yellowstone (een reeks van 6 aquarellen) maakte ik tegelijkertijd een aantal aquarellen in de geest van de Belgische landschapsschilder Valerius de Saedeleer (1867-1941), een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de zogenaamde Latemse School. Ook de Saedeleer schilderde een aantal prachtige winterlandschappen. Het aquarel is gemaakt op 300grams Hahnemühle / Cézanne papier, afmetingen 30x40 De vermelde prijs is exclusief passe-partout en/of lijst

Vlaams Winterlandschap no.5

Vlaams Winterlandschap no.5

2021

In de winter van 2020-2021 begon ik aan een aantal aquarellen in winterse sfeer. Naast de bizons in Yellowstone (een reeks van 6 aquarellen) maakte ik tegelijkertijd een aantal aquarellen in de geest van de Belgische landschapsschilder Valerius de Saedeleer (1867-1941), een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de zogenaamde Latemse School. Ook de Saedeleer schilderde een aantal prachtige winterlandschappen. Het aquarel is gemaakt op 300grams Talens/vanGogh papier, afmetingen 30x40 De vermelde prijs is exclusief passe-partout en/of lijst

Winterlandschap Grubbenvorst

Winterlandschap Grubbenvorst

2021

In januari 2021 vilel er een dik pak sneeuw in Noord Limburg. Wegen waren soms onbegaanbaar. In ieder geval vaak glad en niet veilig. Dus wandelen in de omgeving. Zoals op de dag dat ik dit landschap voor me zag, gewoon tijdens een wandeling rondom het dorp: smeltende sneeuw, soms al soms de aarde die weer tevoorschijn kwam. In de verte dreigende wolken die nog meer sneeuw aankondigen. Het aquarel is gemaakt op 300grams Hahnemühle-Cézanne papier. De vermelde aankoopprijs is exclusief passe-partout en/of lijst

Autumn

Autumn

2021

Herfst. Gewoon een aquarel im bruine, sepiachte kleuren. De zomer is voorbij. Alles wordt wat grauwer. Alle seizoenen zijn natuurlijk interessant, maar de herst heeft meer nostaligie in zich. En tegelijk het verlangen, zelf de wetenschap dat er een nieuwe lent zich aan zal dienen, een half jaar later.   De prijs is exclusief lijst, glas en/of passe-partout

Watertower Detroit

Watertower Detroit

2021

Een van mijn voorkeuren die ik kies bij het aquarelleren: de watertoren. In Nederland zijn dat vaak nogal obligatie utilitaire gebouwen. In de USA, en met name in de grote steden, zijn die 'watertowers' kenmerkende installaties/gebouwen in de verstedelijkte omgeving. New York, Chicago, Detroit enz, er staan er honderden, boven op hoge gebouwen. Vooral tegen de avond krijgen ze bijna een functie als 'landmark', zoals ze tegen de lucht staan afgetekend. Zoals deze in indrustriestad Detroit. Een stad in verval vanwege achterstallig onderhoud in de auto-industrie. Het aquarel is gemaakt op 300grams Canson-Montval papier De vermelde prijs is exclusief passe-partout en/of lijst

Stoned

Stoned

2021

Soms volstaat het om je werk terug te voeren naar iets elementairs. Zoals een wolk, het water of zoals in deze aquarel: een steen. Onder een dreigende lucht. Een grote steen, dat dan weer wel.   De vermelde prijs is exclusief lijst, glas en/of passe-partout

Abandonned  Industrial Plant with Watertower - Detroit

Abandonned Industrial Plant with Watertower - Detroit

2020

Een van mijn voorkeuren die ik kies bij het aquarelleren: de watertoren. In Nederland zijn dat vaak nogal obligatie utilitaire gebouwen. In de USA, en met name in de grote steden, zijn die 'watertowers' kenmerkende installaties/gebouwen in de verstedelijkte omgeving. New York, Chicago, Detroit enz, er staan er honderden, boven op hoge gebouwen. Vooral tegen de avond krijgen ze bijna een functie als 'landmark', zoals ze tegen de lucht staan afgetekend. Zoals deze in indrustriestad Detroit. Een stad in verval vanwege achterstallig onderhoud in de auto-industrie. Het aquarel is gemaakt op 300grams Canson-Montval papier De vermelde prijs is eclusie passe-partout en/of lijst  

FARGO

FARGO

2021

FARGO. Ik verwijs bij deze titel naar de legendarische Amerikaanse misdaadfilm van de broers Joel en Ethan Coen. De film verscheen in 1996, en de hoofdrollen werden o.a. vertolkt door Francis McDormand, William H. Macy en Steve Buscemi. De film werd overladen met Oscarnominaties en diverse andere filmprijzen. Later kwam er een vervolg in de vorm van een tv-serie.  Het begin van de film heeft me altijd geïntrigeerd: een auto die zich in een compleet winters landschap door een sneeuwstorm ploegt. Locatie: de omgeving van het stadje Fargo, in North Dakota. Het aquarel is gemaakt op 300grams Hahnemühle - Cézanne papier. De vermelde prijs is exclusief passe-partout en/of lijst

Bisons Yellowstone National Park 6, winter scene

Bisons Yellowstone National Park 6, winter scene

2021

In december 2020 zag ik op tv een documentaire van National Geographic over bisons in het Yellowstone National Park in Montana / Wyoming. Bisons in de sneeuw in prachtige winterlandschappen. Ik ben onmiddellijk begonnen om ze ook zelf in beeld te brengen. Als aquarel. Prachtige, indrukwekkende beesten in de sneeuw. Tijdens onze reis door Yellowstone in 2017 zagen we die machtige beesten met eigen ogen in Lamar Valley in Yellowstone.N.P. (Montana/USA). Maar wel eind augustus, in de zomer dus.  De vermelde prijs is exclusief passe-partout en lijst.

Bisons Yellowstone National Park 5, winter-scene

Bisons Yellowstone National Park 5, winter-scene

2020

In december 2020 zag ik op tv een documentaire van National Geographic over bisons in het Yellowstone National Park in Montana / Wyoming. Bisons in de sneeuw in prachtige winterlandschappen. Ik ben onmiddellijk begonnen om ze ook zelf in beeld te brengen. Als aquarel. Prachtige, indrukwekkende beesten in de sneeuw. Tijdens onze reis door Yellowstone in 2017 zagen we die machtige beesten met eigen ogen in Lamar Valley in Yellowstone.N.P. (Montana/USA). Maar wel eind augustus, in de zomer dus.  De vermelde prijs is exclusief passe-partout en lijst.

Bisons - Yellowstone National Park, winter scene 1

Bisons - Yellowstone National Park, winter scene 1

2020

In december 2020 zag ik op tv een documentaire van National Geographic over bisons in het Yellowstone National Park in Montana / Wyoming. Bisons in de sneeuw in prachtige winterlandschappen. Ik ben onmiddellijk begonnen om ze ook zelf in beeld te brengen. Als aquarel. Prachtige, indrukwekkende beesten in de sneeuw. Tijdens onze reis door Yellowstone in 2017 zagen we die machtige beesten met eigen ogen in Lamar Valley in Yellowstone.N.P. (Montana/USA). Maar wel eind augustus, in de zomer dus.  De vermelde prijs is exclusief passe-partout en lijst.

Bisons Yellowstone National Park, winter scene 2

Bisons Yellowstone National Park, winter scene 2

2020

In december 2020 zag ik op tv een documentaire van National Geographic over bisons in het Yellowstone National Park in Montana / Wyoming. Bisons in de sneeuw in prachtige winterlandschappen. Ik ben onmiddellijk begonnen om ze ook zelf in beeld te brengen. Als aquarel. Prachtige, indrukwekkende beesten in de sneeuw. Tijdens onze reis door Yellowstone in 2017 zagen we die machtige beesten met eigen ogen in Lamar Valley in Yellowstone.N.P. (Montana/USA). Maar wel eind augustus, in de zomer dus.  De vermelde prijs is exclusief passe-partout en lijst.

Bisons Yellowstone National Park, winter scene 3

Bisons Yellowstone National Park, winter scene 3

2020

In december 2020 zag ik op tv een documentaire van National Geographic over bisons in het Yellowstone National Park in Montana / Wyoming. Bisons in de sneeuw in prachtige winterlandschappen. Ik ben onmiddellijk begonnen om ze ook zelf in beeld te brengen. Als aquarel. Prachtige, indrukwekkende beesten in de sneeuw. Tijdens onze reis door Yellowstone in 2017 zagen we die machtige beesten met eigen ogen in Lamar Valley in Yellowstone.N.P. (Montana/USA). Maar wel eind augustus, in de zomer dus.  De vermelde prijs is exclusief passe-partout en lijst.

Bisons Yellowstone National Park, winter scene 4

Bisons Yellowstone National Park, winter scene 4

2020

In december 2020 zag ik op tv een documentaire van National Geographic over bisons in het Yellowstone National Park in Montana / Wyoming. Bisons in de sneeuw in prachtige winterlandschappen. Ik ben onmiddellijk begonnen om ze ook zelf in beeld te brengen. Als aquarel. Prachtige, indrukwekkende beesten in de sneeuw. Tijdens onze reis door Yellowstone in 2017 zagen we die machtige beesten met eigen ogen in Lamar Valley in Yellowstone.N.P. (Montana/USA). Maar wel eind augustus, in de zomer dus.  De vermelde prijs is exclusief passe-partout en lijst.

NEW YORK SUNSET

NEW YORK SUNSET

2021

NEW YORK. Een intrigerende stad. Een dynamische stad. Een stad die je energie geeft, ondanks alle megalomane uitwassen. Een iconische stad ook die zich leent voor iconische beelden. Een filmische stad. Verschillende keren waren we er. Eerder maakte ik er een aantal schilderijen over, o.a. al naar aanleiding van de aanslagen op de Twin Towers ('Oh, my God! We're flying low! We're flying way too low!'), of over de ineenstorting van Wallstreet in 2008 ('Burned'). Dit aquarel focust zich op een van de weinige relatieve rustmomenten van de dag: de zonsondergand. Maar in de diepte blijft de hectiek van alle dag zijn gang gaan. Het aquarel is gemaakt op 300grams Canson - Montval papier, 32x41 cm. De vermeld eprijs is exclusief passe-partout en/of lijst.  

Dead Forest

Dead Forest

2020

Ook in de zomer van 2020 ben ik, net als in de twee voorafgaande jaren, weer begonnen met aquarel. En ook nu laat ik me vaak inspireren door de sepia-achtige kleuren van de Amerikaanse kunstenaar Anrew Wyeth. Dead Forest ligt in het verlengde van de andere 'natuur-aquarellen'die ik met name in 2019 maakte. Ook nu op 300grams Fabriano Artistico papier. Het aquarel is gemaakt op 300 grams Canson papier. De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Mill in Chadds Ford, Pennsylvania

Mill in Chadds Ford, Pennsylvania

2020

Ook in de zomer van 2020 ben ik, net als in de twee voorafgaande jaren, weer begonnen met aquarel. En ook nu laat ik me vaak inspireren door de sepia-achtige kleuren van de Amerikaanse kunstenaar Anrew Wyeth. Chadds Ford (Pennsylvania) ligt in het verlengde van de mills, farmhouses en lighthouses die ik met name in 2019 maakte. Ook nu op 300grams Canson Montval papier. Het aquarel is gemaakt op 300 grams Canson papier. De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

LIGHTHOUSE CAPE FORCHU 1

LIGHTHOUSE CAPE FORCHU 1

2020

Geïnspireerd door de vuurtorens van Edward Hopper en Andrew Wyeth heb ik inmiddels zelf ook al meerdere vuurtorens gschilderd. Lang geleden enkele Bretonse (in olieverf) en in 2019 als aquarel, in de kleuren (sepia-achtig) van de farmhouses van Andrew Wyeth. Lighthouse Cape Forchu. Het betreft in werkelijkheid de remake van de vuurtoren op Nova Scotia (Canada) voor de zwart-wit film The Lighthouse (2019). De aquarel is gemaakt op 300 grams Canson Montval papier. De vermelde prijs is exclusief passe-partout en lijst.

LIGHTHOUSE CAPE FORCHU 2

LIGHTHOUSE CAPE FORCHU 2

2020

Geïnspireerd door de vuurtorens van Edward Hopper en Andrew Wyeth heb ik inmiddels zelf ook al meerdere vuurtorens gschilderd. Lang geleden enkele Bretonse (in olieverf) en in 2019 als aquarel, in de kleuren (sepia-achtig) van de farmhouses van Andrew Wyeth. Lighthouse Cape Forchu. Het betreft in werkelijkheid de remake van de vuurtoren op Nova Scotia (Canada) voor de zwart-wit film The Lighthouse (2019). De aquarel is gemaakt op 300 grams Canson Montval papier. Deze versie is anders dan Cape Forchu 1. In dit geval is de vuurtoren gemaakt vanuit een tegenoverstelde zichtrichting, en in de lente. De vermelde prijs is exclusief passe-partout en lijst.

The Miller House 2.0

The Miller House 2.0

2020

Ook in de zomer van 2020 ben ik, net als in de twee voorafgaande jaren, weer begonnen met aquarel. En ook nu laat ik me vaak inspireren door de sepia-achtige kleuren van de Amerikaanse kunstenaar Anrew Wyeth. The Miller House ligt in het verlengde van de andere farmhouses die ik met name in 2019 maakte. Ook nu op 300grams Canson Montval papier. Het aquarel is gemaakt op 300 grams Canson papier. De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

The Olson House

The Olson House

2019

Een jaar geleden ontdekte ik Andrew Newell Wyeth (1917-2009). Wyeth was een zeer gerenommeerde Amerikaanse kunstenaar. En legde gelijk de focus op zijn aquarellen. Raakte begeesterd van zijn kunst. Vanaf 1939 begon hij met een bijna fotografische nauwkeurigheid landschapsschilderijen te schilderen van met name Pennsylvania en Maine waar hij zijn zomers doorbracht. Wyeth maakte gebruik van tempera dat zijn zwager Peter Hurd bij hem geïntroduceerd had. Hij schilderde verlaten plekken met hier en daar een eenzame figuur en maakte vaak gebruik van bruinen en grijzen. Zijn Olson House uit 1948 behoort tot de aquarellen die hij maakte in een van zijn meest favoriete omgevingen.  De vermelde prijs is exclusief lijst en/of passe-partout.

Detroit Blues - Water Tower

Detroit Blues - Water Tower

2019

De mondiale crisis vanaf 2008 hakte er flink in in Detroit. De Amerikaanse automobielindustrie die flink vertegenwoordigd was in de stad verschrompelde. Met desastreuze gevolgen voor de werknemers. Verpaupering met grote leegstand als gevolg. Degenen die nog in staat waren elder nieuw werk te vinden vertrokken. De stad liet een desolate aanblik zien. Landhuizen en andere woningen werden ruïnes. Fabrieken boden leegstand en verloederden. Een van die fabrieksterreinen, inclusief een oude watertoren, laat ik zien op deze aquarel. Vergane glorie. En een herinnering aan betere economische tijden. Het aquarel is gemaakt op 300 grams Canson papier. De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.  

Farmhouse on Mill Road

Farmhouse on Mill Road

2019

Een jaar geleden ontdekte ik Andrew Newell Wyeth (1917-2009). Wyeth was een zeer gerenommeerde Amerikaanse kunstenaar. En legde gelijk de focus op zijn aquarellen. Raakte begeesterd van zijn kunst. Vanaf 1939 begon hij met een bijna fotografische nauwkeurigheid landschapsschilderijen te schilderen van met name Pennsylvania en Maine waar hij zijn zomers doorbracht. Wyeth maakte gebruik van tempera dat zijn zwager Peter Hurd bij hem geïntroduceerd had. Hij schilderde verlaten plekken met hier en daar een eenzame figuur en maakte vaak gebruik van bruinen en grijzen. Zijn Farmhouse on Mill Road behoort tot de aquarellen die hij maakte in een van zijn meest favoriete omgevingen.  Het aquarel is gemaakt op 300 grams Canson papier. De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

The Mill

The Mill

2019

Een jaar geleden ontdekte ik Andrew Newell Wyeth (1917-2009). Wyeth was een zeer gerenommeerde Amerikaanse kunstenaar. En legde gelijk de focus op zijn aquarellen. Raakte begeesterd van zijn kunst. Vanaf 1939 begon hij met een bijna fotografische nauwkeurigheid landschapsschilderijen te schilderen van met name Pennsylvania en Maine waar hij zijn zomers doorbracht. Wyeth maakte gebruik van tempera dat zijn zwager Peter Hurd bij hem geïntroduceerd had. Hij schilderde verlaten plekken met hier en daar een eenzame figuur en maakte vaak gebruik van bruinen en grijzen. Zijn Farmhouse on Mill Road behoort tot de aquarellen die hij maakte in een van zijn meest favoriete omgevingen. Andrew Wyeth woonde er vanaf 1959. Plaats: Birmingham, Pennsylvania (USA) Het aquarel is gemaakt op 300 grams Canson papier. De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Hans Herr House

Hans Herr House

2019

Sinds enige tijd ben ik gefascineerd door het werk van de Amerkaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door aan elk werk een bepaalde emotie toe te voegen. Zijn werk valt daardoor te plaatsen in het magisch realisme. Hans Herr House, ook wel bekend als het Christian Herr House, is een historisch huis in West Lampeter Township, Lancaster County, Pennsylvania. Het werd gebouwd in 1719 en is een Germaanse woning met een rechthoekige zandsteen van anderhalve verdieping. Andrew Wyeth schilderde (in aquarel) het in 1949. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Fabriano). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Twin Houses

Twin Houses

2019

Sinds enige tijd ben ik gefascineerd door het werk van de Amerkaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door aan elk werk een bepaalde emotie toe te voegen. Zijn werk valt daardoor te plaatsen in het magisch realisme. Ik probeer hem in mijn aquarellen hem volledig te imiteren, maar me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. En daar dan een eigen invulling te geven. Twin Houses werd in 1969 geschilderd (aquarel) door zijn zoon Jamie, die inmiddels in de voetsporen getreden was van zijn vader. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Fabriano). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

The Miller Hut

The Miller Hut

2019

Een jaar geleden ontdekte ik Andrew Newell Wyeth (1917-2009). Wyeth was een zeer gerenommeerde Amerikaanse kunstenaar. En legde gelijk de focus op zijn aquarellen. Raakte begeesterd van zijn kunst. Vanaf 1939 begon hij met een bijna fotografische nauwkeurigheid landschapsschilderijen te schilderen van met name Pennsylvania en Maine waar hij zijn zomers doorbracht. Wyeth maakte gebruik van tempera dat zijn zwager Peter Hurd bij hem geïntroduceerd had. Hij schilderde verlaten plekken met hier en daar een eenzame figuur en maakte vaak gebruik van bruinen en grijzen. Zijn Farmhouse on Mill Road behoort tot de aquarellen die hij maakte in een van zijn meest favoriete omgevingen.  Het aquarel is gemaakt op 300 grams Canson papier. De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Christina's Farmhouse

Christina's Farmhouse

2019

Sinds enige tijd ben ik gefascineerd door het werk van de Amerkaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door aan elk werk een bepaalde emotie toe te voegen. Zijn werk valt daardoor te plaatsen in het magisch realisme. Ik probeer hem in mijn aquarellen hem volledig te imiteren, maar me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. En daar dan een eigen invulling te geven. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Fabriano). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Farm Houses, Maine

Farm Houses, Maine

2019

Sinds enige tijd ben ik gefascineerd door het werk van de Amerkaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door aan elk werk een bepaalde emotie toe te voegen. Zijn werk valt daardoor te plaatsen in het magisch realisme. Ik probeer hem in mijn aquarellen hem volledig te imiteren, maar me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. En daar dan een eigen invulling te geven. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Lighthouse Monhegan Island

Lighthouse Monhegan Island

2019

Monhegan is een plantage in Lincoln County, Maine, Verenigde Staten, en gelegen  op een eiland, ongeveer 12 zeemijlen verwijderd van het vasteland. Zowel Andrew Wyeth als zijn zoon Jamie werden door het eiland en de vuurtoren geïnspireerd. Ik sluit me hierbij aan. De prijs is exclusief lijst en/of passe-partout.

Mormon Row

Mormon Row

2019

In augustus en september 2017 maakten we een roadtrip door een aantal Amerikaanse staten. De start vond plaats in Jackson Hole, in de buurt van het Grand Teton National Park. In dit park liggen een aantal typische (oude) Amerikaanse boerderijen, o.a. bij Mormon Row. Midden in een imponerend vlak grasland, met op de achtergrond de hoge grijsblauwe bergtoppen, de 'tetons'. Volgens Wikipedia: Mormon Row is a historic district in Teton County, Wyoming, United States that is listed on the National Register of Historic Places. De prijs is exclusief lijst en/of passe-partout.

Midwinter Night

Midwinter Night

2019

Geïnspireerd door de auquarellen van Andrew Wyeth en zijn 'farmhouses, barns and dwellings' maakte ik dit nachttafereel. Een letterlijk nogal donker aquarel, ook al moet het een heldere maannacht zijn. Een sttatus die ook nog ens versterkt wordt door de aanwezigheid van sneeuw. Het bereiken van een rustige zen-achtige sfeer stond bij mij bij het maken ervan op de eerste plaats. De prijs is exclusief lijst en/of passe-partout.

Rockland Lighthouse

Rockland Lighthouse

2019

Geïnspireerd door de vuurtorens van Edward Hopper en Andrew Wyeth heb ik inmiddels zelf ook al meerdere vuurtorens gschilderd. Lang geleden enkele Bretonse (in olieverf) en in 2019 als aquarel, in de kleuren (sepia-achtig) van de farmhouses van Andrew Wyeth. Wyeth aquarelleerde Rocklands Light in 1961. Rockland Harbor Breakwater Light is een historisch vuurtorencomplex aan het einde van de Rockland Breakwater in de haven van Rockland, Maine. Ter vervanging van een vuurtoren op Jameson Point, werd de vuurtoren gebouwd in 1902, ongeveer twee jaar na voltooiing van de golfbreker. De prijs is exclusief lijst en/of passe-partout.

Mirror

Mirror

2019

Sinds enige tijd ben ik gefascineerd door het werk van de Amerkaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door aan elk werk een bepaalde emotie toe te voegen. Zijn werk valt daardoor te plaatsen in het magisch realisme. Zijn wat grauwe natuur (bosrand) inspireerde me tot MIRROR, waarbij een herfstige of winterse omgeving zich weerspiegelt in het water. De reflectie geeft een extra dimensie aan zijn bijna in zichzelf gekeerde wereld.  De vermelde prijs is exclusief lijst en passe-partout

Audresselles

Audresselles

2019

Normandische en Bretonse kusten hebben me altijd gefascineerd. Ruig. Oer. En voor wat Normandië betreft ook nog eens geteisterd door de invasie aan het einde van de Tweede Wereld Oorlog. Bij deze aquarel heb ik tevens de kleuren van de Amerikaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009) gebruikt. Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Zijn werk valt daardoor te plaatsen in het magisch realisme. Ik probeer hem in mijn aquarellen hem volledig te imiteren, maar me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. En daar dan een eigen invulling te geven. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Dog-Days - The Swamp no.1

Dog-Days - The Swamp no.1

2019

Tijdens de periode met extreem hete temperaturen (de hondsdagen / dog-days) in de zomer van 2019 begin ik aan een serie aquarellen, waarvan ik de kleuren en de sfeer relateer aan de stijl van de Amerikaanse (Maine, Pennsylvania) kunstenaars Andrew Wyeth en Ray Hendershot. Mijn thema: The Swamp (het moeras). No.1 is in klein formaat (21x21), de volgende steeds in het formaat 36x36. De sfeer is enigszins zompig, mysterieus zelfs misschien, maar wat ik probeer over te brengen is de verrotting, het vocht en de invloed van klimaat en natuur.  De vermelde prijs is steeds zonder lijst en/of passe-partout. De aquarel is gemaakt op 300-grams papier.

Dog-Days - The Swamp no.2

Dog-Days - The Swamp no.2

2019

Tijdens de periode met extreem hete temperaturen (de hondsdagen / dog-days) in de zomer van 2019 begin ik aan een serie aquarellen, waarvan ik de kleuren en de sfeer relateer aan de stijl van de Amerikaanse (Maine, Pennsylvania) kunstenaars Andrew Wyeth en Ray Hendershot. Mijn thema: The Swamp (het moeras). No.1 is in klein formaat (21x21), de volgende steeds in het formaat 36x36. De sfeer is enigszins zompig, mysterieus zelfs misschien, maar wat ik probeer over te brengen is de verrotting, het vocht en de invloed van klimaat en natuur.  De vermelde prijs is steeds zonder lijst en/of passe-partout. De aquarel is gemaakt op 300-grams papier.

Dog-Days - The Swamp no.3

Dog-Days - The Swamp no.3

2019

Tijdens de periode met extreem hete temperaturen (de hondsdagen / dog-days) in de zomer van 2019 begin ik aan een serie aquarellen, waarvan ik de kleuren en de sfeer relateer aan de stijl van de Amerikaanse (Maine, Pennsylvania) kunstenaars Andrew Wyeth en Ray Hendershot. Mijn thema: The Swamp (het moeras). No.1 is in klein formaat (21x21), de volgende steeds in het formaat 36x36. De sfeer is enigszins zompig, mysterieus zelfs misschien, maar wat ik probeer over te brengen is de verrotting, het vocht en de invloed van klimaat en natuur.  De vermelde prijs is steeds zonder lijst en/of passe-partout. De aquarel is gemaakt op 300-grams papier.

Dog-Days - The Swamp no.4

Dog-Days - The Swamp no.4

2019

Tijdens de periode met extreem hete temperaturen (de hondsdagen / dog-days) in de zomer van 2019 begin ik aan een serie aquarellen, waarvan ik de kleuren en de sfeer relateer aan de stijl van de Amerikaanse (Maine, Pennsylvania) kunstenaars Andrew Wyeth en Ray Hendershot. Mijn thema: The Swamp (het moeras). No.1 is in klein formaat (21x21), de volgende steeds in het formaat 36x36. De sfeer is enigszins zompig, mysterieus zelfs misschien, maar wat ik probeer over te brengen is de verrotting, het vocht en de invloed van klimaat en natuur.  De vermelde prijs is steeds zonder lijst en/of passe-partout. De aquarel is gemaakt op 300-grams papier.

Pemaquid Point Lighthouse

Pemaquid Point Lighthouse

2019

Sinds kort ben ik gefascineerd door het werk van een aantal Amerikaanse kunstenaars zoals Andrew Wyeth (Pennsylvania en Maine), Bradley Hendershot (Pennsyvania) en Edward Hopper (New York). Van Edward Hopper ben ik al tientallen jaren enorm onder de indruk. Veel van zijn werken heb ik ook live gezien. Alle drie behoren ze tot de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten .Het werk van Wyeth en Hendershot herken je aan hun beperkte palet van voornamelijk aardetinten. Ze werken precies en gedetailleerd, en soms gaan ze voorbij het pure realisme door elk werk een vreemd stukje emotie mee te geven. Hun werk valt daardoor soms te plaatsen in het magisch realisme. Dat geldt nog in meerdere mate voor het imponerende werk van Edward Hopper. Ik probeer ze in mijn aquarellen niet volledig te imiteren, maar me vooral op door door hen gecreëerde sfeer te concentreren. De vuurtoren is honderden keren geschilderd door verschillende Amerikaanse Hendershot, o.a. door Ray Hendershot. Het Pemaquid Point Light is een vuurtoren aan de Atlantische kust van de Amerikaanse staat Maine, vlakbij de plaats Bristol. De toren stamt uit 1835 en verving een vuurtoren die reeds in 1827 was gebouwd maar die op termijn dreigde in te storten. De vermelde prijs is ecluzief lijst en passe-partout

Lighthouse Castle Hill

Lighthouse Castle Hill

2019

Sinds kort ben ik gefascineerd door het werk van een aantal Amerikaanse kunstenaars zoals Andrew Wyeth (Pennsylvania en Maine), Bradley Hendershot (Pennsyvania) en Edward Hopper (New York). Van Edward Hopper ben ik al tientallen jaren enorm onder de indruk. Veel van zijn werken heb ik ook live gezien. Alle drie behoren ze tot de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten .Het werk van Wyeth en Hendershot herken je aan hun beperkte palet van voornamelijk aardetinten. Ze werken precies en gedetailleerd, en soms gaan ze voorbij het pure realisme door elk werk een vreemd stukje emotie mee te geven. Hun werk valt daardoor soms te plaatsen in het magisch realisme. Dat geldt nog in meerdere mate voor het imponerende werk van Edward Hopper. Ik probeer ze in mijn aquarellen niet volledig te imiteren, maar me vooral op door door hen gecreëerde sfeer te concentreren. Castle Hill Lighthouse is gelegen aan Narragansett Bay in Newport, Rhode Island (USA) aan het einde van de historische Ocean Drive. Het is een actieve navigatiehulp voor schepen die de oostelijke doorgang ingaan, tussen Conanicut Island en Aquidneck Island. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

No Storm Signal at Permaquid Point

No Storm Signal at Permaquid Point

2019

Sinds kort ben ik gefascineerd door het werk van de Amerikaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door elk werk een stukje emotie mee te geven. Zijn werk valt te plaatsen in het magisch realisme. Ik probeer in mijn aquarellen hem niet volledig te imiteren, maar me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. Ik ben niet in Pennsylvania en Maine geweest , maar heb in de Verenigde Staten veel landschappen en kusten gezien die er sterk op lijken. Van deze vuurtoren maakte Andrew Wyeth een aquarel bij de Lighthouse at Permaquid Point in Maine (USA) Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Monhegan Island Lighthouse

Monhegan Island Lighthouse

2019

Sinds kort ben ik gefascineerd door het werk van een aantal Amerikaanse kunstenaars zoals Andrew Wyeth (Pennsylvania en Maine), Bradley Hendershot (Pennsyvania) en Edward Hopper (New York). Van Edward Hopper ben ik al tientallen jaren enorm onder de indruk. Veel van zijn werken heb ik ook live gezien. Alle drie behoren ze tot de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten .Het werk van Wyeth en Hendershot herken je aan hun beperkte palet van voornamelijk aardetinten. Ze werken precies en gedetailleerd, en soms gaan ze voorbij het pure realisme door elk werk een vreemd stukje emotie mee te geven. Hun werk valt daardoor soms te plaatsen in het magisch realisme. Dat geldt nog in meerdere mate voor het imponerende werk van Edward Hopper. Ik probeer ze in mijn aquarellen niet volledig te imiteren, maar me vooral op door door hen gecreëerde sfeer te concentreren. Monhegan Island Lighthouse is een vuurtoren op Monhegan Island, Maine (USA), en voor het eerst opgericht in 1824. De huidige vuurtoren werd gebouwd in 1850. Het was het laatste belangrijke ontwerp van Alexander Parris (architect) Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Lighthouse Hill

Lighthouse Hill

2019

Sinds kort ben ik gefascineerd door het werk van een aantal Amerikaanse kunstenaars zoals Andrew Wyeth (Pennsylvania en Maine), Bradley Hendershot (Pennsyvania) en Edward Hopper (New York). Van Edward Hopper ben ik al tientallen jaren enorm onder de indruk. Veel van zijn werken heb ik ook live gezien. Alle drie behoren ze tot de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten .Het werk van Wyeth en Hendershot herken je aan hun beperkte palet van voornamelijk aardetinten. Ze werken precies en gedetailleerd, en soms gaan ze voorbij het pure realisme door elk werk een vreemd stukje emotie mee te geven. Hun werk valt daardoor soms te plaatsen in het magisch realisme. Dat geldt nog in meerdere mate voor het imponerende werk van Edward Hopper. Ik probeer ze in mijn aquarellen niet volledig te imiteren, maar me vooral op door door hen gecreëerde sfeer te concentreren. Mijn Lighthouse Hill is geïnspireerd door het gelijknamige schilderij van Edwar Hopper.uit 1927.  Lighthouse Hill is de naam van een heuvel in New York City, stadsdeel Staten Island. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Lighthouse at Two Lights

Lighthouse at Two Lights

2019

Ik heb me bij dit aquarel laten inspireren door een schilderij van Edward Hopper: Lighthouse at Two Lights (1929). Maar ook Hopper schilderde het in twee versies, waarvan het tweede als aquarel. Het Het Metropolitan Museum of Arts (New York) waar beide hangen geeft de volgende toelichting: In The Lighthouse at Two Lights Hopper isolated the dramatic silhouette of the 120-foot-high lighthouse tower and adjoining Coast Guard station against the open expanse of blue sky. Set o a rocky promontory in Cape Elisabeth, Maine - though no water is visible in the painting, the architecture is bathed in bright sunlight offset by dark shadows. Since 1914 Hopper had regularly summered in Maine, and this picture is one of three oils and several watercolors that he did of this site during summer 1929. To Hopper the lighthouse at Two Lights symobolised the solitary individual stoically facing the onslaught of change in an industrial society. The integrity and clarity of his work made Hopper a quiet force in American art for forty years and one of Marica's most popular artists. Ik heb me in mijn aquarel op zijn uitgangspunten gebaseerd. De vermelde prijs is exclusief lijst en passe-partout.

Farmhouse on a late autumn aftenoon

Farmhouse on a late autumn aftenoon

2019

Sinds kort ben ik gefascineerd door het werk van de Amerkaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door elk werk een stukje emotie mee te geven. Zijn werk valt te plaatsen in het magisch realisme. Ik probeer in mijn aquarellen hem niet volledig te imiteren, maar me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.  

Farmhouse Wyoming no.1

Farmhouse Wyoming no.1

2019

Sinds kort ben ik gefascineerd door het werk van de Amerkaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door elk werk een stukje emotie mee te geven. Zijn werk valt te plaatsen in het magisch realisme. Ik probeer in mijn aquarellen hem niet volledig te imiteren, maar me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. Ik ben niet in Pennsylvania en Maine geweest , maar sommige landschappen (de Wastelands) in de staten Wyoming en Montana (waar ik wel ben geweest) lijken erg op de door Wyeth geschilderde landschappen. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Farmhouse Wyoming no.2

Farmhouse Wyoming no.2

2019

Sinds kort ben ik gefascineerd door het werk van de Amerkaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door elk werk een stukje emotie mee te geven. Zijn werk valt te plaatsen in het magisch realisme. Ik probeer in mijn aquarellen hem niet volledig te imiteren, maar me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. Ik ben niet in Pennsylvania en Maine geweest , maar sommige landschappen (de Wastelands) in de staten Wyoming en Montana (waar ik wel ben geweest) lijken erg op de door Wyeth geschilderde landschappen. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Dunes 01

Dunes 01

2019

Mijn voorliefde voor zee en kusten heb ik nooit onder stoelen of banken gestopt. De combinatie van steeds onder invloed van het licht veranderende landschappen geeft me een ongelimiteerde vorm van inspiratie. Lucht, water en aarde veroorzaken, raken er verzeild zou ik bijna willen zeggen, in een nooit eindigende metamorfose, waar ook de wind zijn steentje aan bijdraagt. De kleuren van mijn duinlandschappen zijn geïnspireerd door het kleurenpalet van de Amerikaanse kunstenaar Andrew Wyeth, een in Nederland, mijns inziens, nog te weinig geapprecieerde schilder. De vermelde prijs is exclusief lijst en/of passepartout.

Dunes 02

Dunes 02

2019

Mijn voorliefde voor zee en kusten heb ik nooit onder stoelen of banken gestopt. De combinatie van steeds onder invloed van het licht veranderende landschappen geeft me een ongelimiteerde vorm van inspiratie. Lucht, water en aarde veroorzaken, raken er verzeild zou ik bijna willen zeggen, in een nooit eindigende metamorfose, waar ook de wind zijn steentje aan bijdraagt. De kleuren van mijn duinlandschappen zijn geïnspireerd door het kleurenpalet van de Amerikaanse kunstenaar Andrew Wyeth, een in Nederland, mijns inziens, nog te weinig geapprecieerde schilder. De vermelde prijs is exclusief lijst en/of passepartout.

Dunes 03

Dunes 03

2019

Mijn voorliefde voor zee en kusten heb ik nooit onder stoelen of banken gestopt. De combinatie van steeds onder invloed van het licht veranderende landschappen geeft me een ongelimiteerde vorm van inspiratie. Lucht, water en aarde veroorzaken, raken er verzeild zou ik bijna willen zeggen, in een nooit eindigende metamorfose, waar ook de wind zijn steentje aan bijdraagt. De kleuren van mijn duinlandschappen zijn geïnspireerd door het kleurenpalet van de Amerikaanse kunstenaar Andrew Wyeth, een in Nederland, mijns inziens, nog te weinig geapprecieerde schilder. De vermelde prijs is exclusief lijst en/of passepartout.

Dunes 04

Dunes 04

2019

Mijn voorliefde voor zee en kusten heb ik nooit onder stoelen of banken gestopt. De combinatie van steeds onder invloed van het licht veranderende landschappen geeft me een ongelimiteerde vorm van inspiratie. Lucht, water en aarde veroorzaken, raken er verzeild zou ik bijna willen zeggen, in een nooit eindigende metamorfose, waar ook de wind zijn steentje aan bijdraagt. De kleuren van mijn duinlandschappen zijn geïnspireerd door het kleurenpalet van de Amerikaanse kunstenaar Andrew Wyeth, een in Nederland, mijns inziens, nog te weinig geapprecieerde schilder. De vermelde prijs is exclusief lijst en/of passepartout.

Milford Sound

Milford Sound

2019

Milford Sound is een bijna magische plek op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland. Diepe fjorden marken het kustgebied. Milford Sound wordt gezien als de meest sublieme. Vanaf de honderden meter hoge rotswanden klettert het water omlaag. Het diepe, ver in het land doordringende fjord mondt uit in de Tasman Zee. Het wat een onvergetelijke ervaring er scheep te gaan. Om ons heen luierende zeehonden op de rotsen, laag vliegende vogels, snelle vissen in het water. Soms mist. Het aquarel is gemaakt op 300 grams Canson papier. De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Audresselles - Côte d'Opale

Audresselles - Côte d'Opale

2019

Audresselles is een klein dorp tussen Boulogne-sur-Mer en Calais. Het ligt prachtig aan de Côte d'Opale. We komen er bijna elk jaar, omdat het amper 350 km van huis verwijderd ligt. Het licht is er, zoals aan bijna alle kusten, fantastisch. Vooral aan het einde van de dag, en bij laag water (marée basse). Wandelingen door het ruige duingebied en het brede strand geven me inspiratie. Vooral bij laag water vallen de massieve donkere, door de zee geplette stenen droog, overdekt met bijna lichtgevend groen zeewier. Soms gaat alles gebukt onde zware luchten; het blijft immers de noorkant van Normandië. Een inspirerende omgeving. Het aquarel is gemaakt op 300 grams Canson papier. De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Milford Sound - Misty

Milford Sound - Misty

2019

Milford Sound is een bijna magische plek op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland. Diepe fjorden marken het kustgebied. Milford Sound wordt gezien als de meest sublieme. Vanaf de honderden meter hoge rotswanden klettert het water omlaag. Het diepe, ver in het land doordringende fjord mondt uit in de Tasman Zee. Het wat een onvergetelijke ervaring er scheep te gaan. Om ons heen luierende zeehonden op de rotsen, laag vliegende vogels, snelle vissen in het water. Soms mist.

Audresselles - marée basse (bij laag water)

Audresselles - marée basse (bij laag water)

2019

Audresselles is een klein dorp tussen Boulogne-sur-Mer en Calais. Het ligt prachtig aan de Côte d'Opale. We komen er bijna elk jaar, omdat het amper 350 km van ons huis verwijderd ligt. Het licht is er, zoals aan bijna alle kusten, fantastisch. Vooral aan het einde van de dag, en bij laag water (marée basse). Wandelingen door het ruige duingebied en het brede strand geven me inspiratie. Vooral bij laag water vallen de massieve donkere, door de zee geplette stenen droog, overdekt met bijna lichtgevend groen zeewier. Soms gaat alles gebukt onde zware luchten; het blijft immers de noorkant van Normandië. Een inspirerende omgeving. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout. De vermelde prijs is exclusief lijst en passe-partout.

La Baie du Slack

La Baie du Slack

2019

La Baie du Slack ligt prachtig aan de Côte d'Opale, even buiten de badplaats Wimereux. We logeren er bijna elk jaar, omdat het amper 350 km van ons huis verwijderd ligt. Het licht is er, zoals aan bijna alle kusten, fantastisch. Vooral aan het einde van de dag, en bij laag water (marée basse). Wandelingen door het ruige duingebied en het brede strand geven me inspiratie. Vooral bij laag water vallen de massieve donkere, door de zee geplette stenen droog, overdekt met bijna lichtgevend groen zeewier. Hier en daar resten van oude Duitse bunkers. Meeuwen, resten van schelpdieren, zilverachtig licht. Soms gaat alles gebukt onde zware luchten; het blijft immers de noorkant van Normandië. Een inspirerende omgeving. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout. De vermelde prijs is exclusief lijst en passe-partout.

Bonneville Salt Flats Utah

Bonneville Salt Flats Utah

2018

In september 2017 maakte ik met mijn vrouw opnieuw een roadtrip door Amerika. Na Chicago en het Yellowstone National Park reden we zuidwaarts, naar Utah. We reden over de liniaalrechte weg tussen Salt Lake City (Utah) en West Wendover (Nevada). Midden door de onmetelijke zoutvlaktes. De felle zon die opspatte uit het witte zout deed pijn aan de ogen. In de verte boven de bergen kleurde de hemel donker. Maar de regen kwam niet. De vermelde prijs is exclusief lijst en passe-partout.

Koolzaadvelden Bourgogne Frankrijk

Koolzaadvelden Bourgogne Frankrijk

2018

In april 2010 fietste ik in het voorjaar naar Santiago de Compostela. Eind april ging het door het golvend landschap van de Bourgogne (Frankrijk). De koolzaadvelden tussen Auxerre en Vézelay kleurden de heuvels spetterend geel. Een feestelijk gezicht. En relaxt om er te fietsen, ondanks de dreigende luchten. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.

Ambleteuse - Le Fort Mahon

Ambleteuse - Le Fort Mahon

2018

Ambleteuse ligt aan de Franse Côte d'Opale (grens Picardie / Normandie) aan de Baie du Slack. Het Fort Mahon (Vauban) werd in de 17e eeuw gebouwd door Vauban in opdracht van de Franse koning. Het ligt letterlijk in de branding van de zee. Het heeft in dellop der tijden aardig wat oorlogen doorstaan. Een ruig stuk strand, waar we graag en vaak lopen. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.

Villa El Olivo 1, Mallorca

Villa El Olivo 1, Mallorca

2018

In mei 2018 huurden we bij gelegenheid van ons 45 jarig huwelijk een prachtig gelegen landgoed op het Spaanse eiland Mallorca, in de buurt van Pollença. Voor het eerst sinds meer dan 20 jaar nam ik een aquarelblok mee op vakantie. Een van de eerste aquarellen die ik er maakte was een aquarel van de grote villa waar we met kinderen en kleinkinderen logeerden. Om ons heen een uitgestrekte boomgaard met olijven. En het lentegras fonkelde diep oranje vanwege de klaprozen. Een Paradijs. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.

Villa El Olivo 2, Mallorca

Villa El Olivo 2, Mallorca

2018

In mei 2018 huurden we bij gelegenheid van ons 45 jarig huwelijk een prachtig gelegen landgoed op het Spaanse eiland Mallorca, in de buurt van Pollença. Voor het eerst sinds meer dan 20 jaar nam ik een aquarelblok mee op vakantie. Een van de eerste aquarellen die ik er maakte was een aquarel van de grote villa waar we met kinderen en kleinkinderen logeerden. Om ons heen een uitgestrekte boomgaard met olijven. En het lentegras fonkelde diep oranje vanwege de klaprozen. Een Paradijs. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.  

Olmsted Point

Olmsted Point

2018

Een van de vele bekende plekken in het grote Yosemite National Park (Californië / USA) is Olmsted Point. Machtig uitzicht vanaf de Tioga Road die dwars door het uitgestrekte natuurpark loopt. Je bent dan inmiddels al op 2500 meter hoogte. De natuur is er overweldigend en tevens ongenaakbaar. Kortom: meer dan genieten. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.

Rain Forest - The Catlins - New Zealand

Rain Forest - The Catlins - New Zealand

2018

Het gebied The Catlins (Zuidereiland / Nieuw Zeeland), bijna aan de zuidpunt van het Zuidereiland, wordt vooral bezocht vanwege het vele miljoenen jaren oude 'petrified wood' (versteend woud) dat daar aan de kust, bij eb droogvallend, te bewandelen is. In de omgeving vind je er veel regenwouden. Magische bossen, met feërieke natuur, zoals deze bomen. De vermelde prijs is exclusief lijst en passe-partout.

Moeraki Boulders - New Zealand

Moeraki Boulders - New Zealand

2018

Op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland tref je op het strand van Moeraki een groot aantal granieten bollen aan. De herkomst en het ontstaan ervan zijn in nevelend gehuld. Mystieke verhalen van de Maori's zorgen ervoor dat het geheim nog groter wordt. In ieder geval is het rondlopen tussen deze stene bollen een belevenis. Onverstoorbaar liggen ze er al eeuwen. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.

Orange Stones

Orange Stones

2018

In het voorjaar van 2015 maakten we een roadtrip door Nieuw Zeeland. Het alpinelandschap op het Zuideeiland kon daarbij niet ontbreken. We logeerden er o.a. aan de voet van de Franz Jozef gletsjer. Aan de randen van de ijzige bergstromen troffen we oranje rotsen. De rotsblokken bleken gewoon van grijs graniet, maar overdekt met fel oranje kostmossen. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.

De krijtrotsen van Pourville - Normandië

De krijtrotsen van Pourville - Normandië

2018

De krijtrotsen zijn waarschijnlijk al tienduizend keer geschilderd. Alleen al door Claude Monet minstens 20 keer. In augustus 2018 was ik er weer. En nog steeds onder de indruk van de prachtige zee en de imponerende kust. Normandië inspireert. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.

Saint-Valéry-en-Caux

Saint-Valéry-en-Caux

2018

De Normandische kust is een van mijn favoriete bestemmingen. Bijna elk jaar zijn we er. Machtige wolkenpartijen, rotsen, hagelwitte kliffen, zandstranden: het blijven fascinerende landschappen. Ook Saint-Valérie-en-Caux bezochten we een aantal keren. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.

Lone Cypress

Lone Cypress

2018

Je komt de Lone Cypress onderweg tegen als je over de Pacific Coast Highway van Los Angeles naar San Francisco rijdt, ongeveer halverwege. Een machtige kust en een fascinerende highway die zich vastklemt aan de bergwanden. Ik reed er in september-oktober 2012. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.

Collioure

Collioure

2018

Collioure is een mooi gelegen Franse kustplaats aan de Middellandse Zee, aan de voet van de Pyreneeën, en dicht bij de Spaanse grens. Romaanse en Moorse invloeden zijn terug te vinden in de bouwstijl van het oude stadsgedeelte. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.

Vlissingen

Vlissingen

2018

De kust bij Vlissingen. Zeeland, prachtige lichtval tegen te avond. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.