Aquarellen op 300 grams papier

uit 2018 tot 2019 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Detroit Blues - Water Tower

Detroit Blues - Water Tower

2019

De mondiale crisis vanaf 2008 hakte er flink in in Detroit. De Amerikaanse automobielindustrie die flink vertegenwoordigd was in de stad verschrompelde. Met desastreuze gevolgen voor de werknemers. Verpaupering met grote leegstand als gevolg. Degenen die nog in staat waren elder nieuw werk te vinden vertrokken. De stad liet een desolate aanblik zien. Landhuizen en andere woningen werden ruïnes. Fabrieken boden leegstand en verloederden. Een van die fabrieksterreinen, inclusief een oude watertoren, laat ik zien op deze aquarel. Vergane glorie. En een herinnering aan betere economische tijden.  

Farmhouse on Mill Road

Farmhouse on Mill Road

2019

Een jaar geleden ontdekte ik Andrew Newell Wyeth (1917-2009). Wyeth was een zeer gerenommeerde Amerikaanse kunstenaar. En legde gelijk de focus op zijn aquarellen. Raakte begeesterd van zijn kunst. Vanaf 1939 begon hij met een bijna fotografische nauwkeurigheid landschapsschilderijen te schilderen van met name Pennsylvania en Maine waar hij zijn zomers doorbracht. Wyeth maakte gebruik van tempera dat zijn zwager Peter Hurd bij hem geïntroduceerd had. Hij schilderde verlaten plekken met hier en daar een eenzame figuur en maakte vaak gebruik van bruinen en grijzen. Zijn Farmhouse on Mill Road behoort tot de aquarellen die hij maakte in een van zijn meest favoriete omgevingen. 

The Mill

The Mill

2019

Een jaar geleden ontdekte ik Andrew Newell Wyeth (1917-2009). Wyeth was een zeer gerenommeerde Amerikaanse kunstenaar. En legde gelijk de focus op zijn aquarellen. Raakte begeesterd van zijn kunst. Vanaf 1939 begon hij met een bijna fotografische nauwkeurigheid landschapsschilderijen te schilderen van met name Pennsylvania en Maine waar hij zijn zomers doorbracht. Wyeth maakte gebruik van tempera dat zijn zwager Peter Hurd bij hem geïntroduceerd had. Hij schilderde verlaten plekken met hier en daar een eenzame figuur en maakte vaak gebruik van bruinen en grijzen. Zijn Farmhouse on Mill Road behoort tot de aquarellen die hij maakte in een van zijn meest favoriete omgevingen. 

Hans Herr House

Hans Herr House

2019

Sinds enige tijd ben ik gefascineerd door het werk van de Amerkaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door aan elk werk een bepaalde emotie toe te voegen. Zijn werk valt daardoor te plaatsen in het magisch realisme. Hans Herr House, ook wel bekend als het Christian Herr House, is een historisch huis in West Lampeter Township, Lancaster County, Pennsylvania. Het werd gebouwd in 1719 en is een Germaanse woning met een rechthoekige zandsteen van anderhalve verdieping. Andrew Wyeth schilderde (in aquarel) het in 1949. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Fabriano). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Twin Houses

Twin Houses

2019

Sinds enige tijd ben ik gefascineerd door het werk van de Amerkaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door aan elk werk een bepaalde emotie toe te voegen. Zijn werk valt daardoor te plaatsen in het magisch realisme. Ik probeer hem in mijn aquarellen hem volledig te imiteren, maar me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. En daar dan een eigen invulling te geven. Twin Houses werd in 1969 geschilderd (aquarel) door zijn zoon Jamie, die inmiddels in de voetsporen getreden was van zijn vader. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Fabriano). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

The Miller Hut

The Miller Hut

2019

Een jaar geleden ontdekte ik Andrew Newell Wyeth (1917-2009). Wyeth was een zeer gerenommeerde Amerikaanse kunstenaar. En legde gelijk de focus op zijn aquarellen. Raakte begeesterd van zijn kunst. Vanaf 1939 begon hij met een bijna fotografische nauwkeurigheid landschapsschilderijen te schilderen van met name Pennsylvania en Maine waar hij zijn zomers doorbracht. Wyeth maakte gebruik van tempera dat zijn zwager Peter Hurd bij hem geïntroduceerd had. Hij schilderde verlaten plekken met hier en daar een eenzame figuur en maakte vaak gebruik van bruinen en grijzen. Zijn Farmhouse on Mill Road behoort tot de aquarellen die hij maakte in een van zijn meest favoriete omgevingen. 

Christina's Farmhouse

Christina's Farmhouse

2019

Sinds enige tijd ben ik gefascineerd door het werk van de Amerkaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door aan elk werk een bepaalde emotie toe te voegen. Zijn werk valt daardoor te plaatsen in het magisch realisme. Ik probeer hem in mijn aquarellen hem volledig te imiteren, maar me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. En daar dan een eigen invulling te geven. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Fabriano). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Farm Houses, Maine

Farm Houses, Maine

2019

Sinds enige tijd ben ik gefascineerd door het werk van de Amerkaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door aan elk werk een bepaalde emotie toe te voegen. Zijn werk valt daardoor te plaatsen in het magisch realisme. Ik probeer hem in mijn aquarellen hem volledig te imiteren, maar me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. En daar dan een eigen invulling te geven. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Lighthouse Monhegan Island

Lighthouse Monhegan Island

2019

Monhegan is een plantage in Lincoln County, Maine, Verenigde Staten, en gelegen  op een eiland, ongeveer 12 zeemijlen verwijderd van het vasteland. Zowel Andrew Wyeth als zijn zoon Jamie werden door het eiland en de vuurtoren geïnspireerd. Ik sluit me hierbij aan. De prijs is exclusief lijst en/of passe-partout.

Mormon Row

Mormon Row

2019

In augustus en september 2017 maakten we een roadtrip door een aantal Amerikaanse staten. De start vond plaats in Jackson Hole, in de buurt van het Grand Teton National Park. In dit park liggen een aantal typische (oude) Amerikaanse boerderijen, o.a. bij Mormon Row. Midden in een imponerend vlak grasland, met op de achtergrond de hoge grijsblauwe bergtoppen, de 'tetons'. Volgens Wikipedia: Mormon Row is a historic district in Teton County, Wyoming, United States that is listed on the National Register of Historic Places. De prijs is exclusief lijst en/of passe-partout.

Midwinter Night

Midwinter Night

2019

Geïnspireerd door de auquarellen van Andrew Wyeth en zijn 'farmhouses, barns and dwellings' maakte ik dit nachttafereel. Een letterlijk nogal donker aquarel, ook al moet het een heldere maannacht zijn. Een sttatus die ook nog ens versterkt wordt door de aanwezigheid van sneeuw. Het bereiken van een rustige zen-achtige sfeer stond bij mij bij het maken ervan op de eerste plaats. De prijs is exclusief lijst en/of passe-partout.

Rockland Lighthouse

Rockland Lighthouse

2019

Geïnspireerd door de vuurtorens van Edward Hopper en Andrew Wyeth heb ik inmiddels zelf ook al meerdere vuurtorens gschilderd. Lang geleden enkele Bretonse (in olieverf) en in 2019 als aquarel, in de kleuren (sepia-achtig) van de farmhouses van Andrew Wyeth. Wyeth aquarelleerde Rocklands Light in 1961. Op Wikipedia is het volgende hierover te lezen: Tenants Harbor Light, also known as Southern Island Light,is a lighthouse at the mouth of Tenants Harbor, St. George, Maine, United States. It appears in paintings by Andrew Wyeth and his son Jamie Wyeth, who have owned the lighthouse since 1978. De prijs is exclusief lijst en/of passe-partout.

Mirror

Mirror

2019

Sinds enige tijd ben ik gefascineerd door het werk van de Amerkaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door aan elk werk een bepaalde emotie toe te voegen. Zijn werk valt daardoor te plaatsen in het magisch realisme. Zijn wat grauwe natuur (bosrand) inspireerde me tot MIRROR, waarbij een herfstige of winterse omgeving zich weerspiegelt in het water. De reflectie geeft een extra dimensie aan zijn bijna in zichzelf gekeerde wereld.  De vermelde prijs is exclusief lijst en passe-partout

Audresselles

Audresselles

2019

Normandische en Bretonse kusten hebben me altijd gefascineerd. Ruig. Oer. En voor wat Normandië betreft ook nog eens geteisterd door de invasie aan het einde van de Tweede Wereld Oorlog. Bij deze aquarel heb ik tevens de kleuren van de Amerikaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009) gebruikt. Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Zijn werk valt daardoor te plaatsen in het magisch realisme. Ik probeer hem in mijn aquarellen hem volledig te imiteren, maar me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. En daar dan een eigen invulling te geven. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Dog-Days - The Swamp no.1

Dog-Days - The Swamp no.1

2019

Tijdens de periode met extreem hete temperaturen (de hondsdagen / dog-days) in de zomer van 2019 begin ik aan een serie aquarellen, waarvan ik de kleuren en de sfeer relateer aan de stijl van de Amerikaanse (Maine, Pennsylvania) kunstenaars Andrew Wyeth en Ray Hendershot. Mijn thema: The Swamp (het moeras). No.1 is in klein formaat (21x21), de volgende steeds in het formaat 36x36. De sfeer is enigszins zompig, mysterieus zelfs misschien, maar wat ik probeer over te brengen is de verrotting, het vocht en de invloed van klimaat en natuur.  De vermelde prijs is steeds zonder lijst en/of passe-partout. De aquarel is gemaakt op 300-grams papier.

Dog-Days - The Swamp no.2

Dog-Days - The Swamp no.2

2019

Tijdens de periode met extreem hete temperaturen (de hondsdagen / dog-days) in de zomer van 2019 begin ik aan een serie aquarellen, waarvan ik de kleuren en de sfeer relateer aan de stijl van de Amerikaanse (Maine, Pennsylvania) kunstenaars Andrew Wyeth en Ray Hendershot. Mijn thema: The Swamp (het moeras). No.1 is in klein formaat (21x21), de volgende steeds in het formaat 36x36. De sfeer is enigszins zompig, mysterieus zelfs misschien, maar wat ik probeer over te brengen is de verrotting, het vocht en de invloed van klimaat en natuur.  De vermelde prijs is steeds zonder lijst en/of passe-partout. De aquarel is gemaakt op 300-grams papier.

Dog-Days - The Swamp no.3

Dog-Days - The Swamp no.3

2019

Tijdens de periode met extreem hete temperaturen (de hondsdagen / dog-days) in de zomer van 2019 begin ik aan een serie aquarellen, waarvan ik de kleuren en de sfeer relateer aan de stijl van de Amerikaanse (Maine, Pennsylvania) kunstenaars Andrew Wyeth en Ray Hendershot. Mijn thema: The Swamp (het moeras). No.1 is in klein formaat (21x21), de volgende steeds in het formaat 36x36. De sfeer is enigszins zompig, mysterieus zelfs misschien, maar wat ik probeer over te brengen is de verrotting, het vocht en de invloed van klimaat en natuur.  De vermelde prijs is steeds zonder lijst en/of passe-partout. De aquarel is gemaakt op 300-grams papier.

Dog-Days - The Swamp no.4

Dog-Days - The Swamp no.4

2019

Tijdens de periode met extreem hete temperaturen (de hondsdagen / dog-days) in de zomer van 2019 begin ik aan een serie aquarellen, waarvan ik de kleuren en de sfeer relateer aan de stijl van de Amerikaanse (Maine, Pennsylvania) kunstenaars Andrew Wyeth en Ray Hendershot. Mijn thema: The Swamp (het moeras). No.1 is in klein formaat (21x21), de volgende steeds in het formaat 36x36. De sfeer is enigszins zompig, mysterieus zelfs misschien, maar wat ik probeer over te brengen is de verrotting, het vocht en de invloed van klimaat en natuur.  De vermelde prijs is steeds zonder lijst en/of passe-partout. De aquarel is gemaakt op 300-grams papier.

Pemaquid Point Lighthouse

Pemaquid Point Lighthouse

2019

Sinds kort ben ik gefascineerd door het werk van een aantal Amerikaanse kunstenaars zoals Andrew Wyeth (Pennsylvania en Maine), Bradley Hendershot (Pennsyvania) en Edward Hopper (New York). Van Edward Hopper ben ik al tientallen jaren enorm onder de indruk. Veel van zijn werken heb ik ook live gezien. Alle drie behoren ze tot de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten .Het werk van Wyeth en Hendershot herken je aan hun beperkte palet van voornamelijk aardetinten. Ze werken precies en gedetailleerd, en soms gaan ze voorbij het pure realisme door elk werk een vreemd stukje emotie mee te geven. Hun werk valt daardoor soms te plaatsen in het magisch realisme. Dat geldt nog in meerdere mate voor het imponerende werk van Edward Hopper. Ik probeer ze in mijn aquarellen niet volledig te imiteren, maar me vooral op door door hen gecreëerde sfeer te concentreren. De vuurtoren is honderden keren geschilderd door verschillende Amerikaanse Hendershot, o.a. door Ray Hendershot. Het Pemaquid Point Light is een vuurtoren aan de Atlantische kust van de Amerikaanse staat Maine, vlakbij de plaats Bristol. De toren stamt uit 1835 en verving een vuurtoren die reeds in 1827 was gebouwd maar die op termijn dreigde in te storten. De vermelde prijs is ecluzief lijst en passe-partout

Lighthouse Castle Hill

Lighthouse Castle Hill

2019

Sinds kort ben ik gefascineerd door het werk van een aantal Amerikaanse kunstenaars zoals Andrew Wyeth (Pennsylvania en Maine), Bradley Hendershot (Pennsyvania) en Edward Hopper (New York). Van Edward Hopper ben ik al tientallen jaren enorm onder de indruk. Veel van zijn werken heb ik ook live gezien. Alle drie behoren ze tot de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten .Het werk van Wyeth en Hendershot herken je aan hun beperkte palet van voornamelijk aardetinten. Ze werken precies en gedetailleerd, en soms gaan ze voorbij het pure realisme door elk werk een vreemd stukje emotie mee te geven. Hun werk valt daardoor soms te plaatsen in het magisch realisme. Dat geldt nog in meerdere mate voor het imponerende werk van Edward Hopper. Ik probeer ze in mijn aquarellen niet volledig te imiteren, maar me vooral op door door hen gecreëerde sfeer te concentreren. Castle Hill Lighthouse is gelegen aan Narragansett Bay in Newport, Rhode Island (USA) aan het einde van de historische Ocean Drive. Het is een actieve navigatiehulp voor schepen die de oostelijke doorgang ingaan, tussen Conanicut Island en Aquidneck Island. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

No Storm Signal

No Storm Signal

2019

Sinds kort ben ik gefascineerd door het werk van de Amerikaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door elk werk een stukje emotie mee te geven. Zijn werk valt te plaatsen in het magisch realisme. Ik probeer in mijn aquarellen hem niet volledig te imiteren, maar me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. Ik ben niet in Pennsylvania en Maine geweest , maar heb in de Verenigde Staten veel landschappen en kusten gezien die er sterk op lijken. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Monhegan Island Lighthouse

Monhegan Island Lighthouse

2019

Sinds kort ben ik gefascineerd door het werk van een aantal Amerikaanse kunstenaars zoals Andrew Wyeth (Pennsylvania en Maine), Bradley Hendershot (Pennsyvania) en Edward Hopper (New York). Van Edward Hopper ben ik al tientallen jaren enorm onder de indruk. Veel van zijn werken heb ik ook live gezien. Alle drie behoren ze tot de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten .Het werk van Wyeth en Hendershot herken je aan hun beperkte palet van voornamelijk aardetinten. Ze werken precies en gedetailleerd, en soms gaan ze voorbij het pure realisme door elk werk een vreemd stukje emotie mee te geven. Hun werk valt daardoor soms te plaatsen in het magisch realisme. Dat geldt nog in meerdere mate voor het imponerende werk van Edward Hopper. Ik probeer ze in mijn aquarellen niet volledig te imiteren, maar me vooral op door door hen gecreëerde sfeer te concentreren. Monhegan Island Lighthouse is een vuurtoren op Monhegan Island, Maine (USA), en voor het eerst opgericht in 1824. De huidige vuurtoren werd gebouwd in 1850. Het was het laatste belangrijke ontwerp van Alexander Parris (architect) Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Lighthouse Hill

Lighthouse Hill

2019

Sinds kort ben ik gefascineerd door het werk van een aantal Amerikaanse kunstenaars zoals Andrew Wyeth (Pennsylvania en Maine), Bradley Hendershot (Pennsyvania) en Edward Hopper (New York). Van Edward Hopper ben ik al tientallen jaren enorm onder de indruk. Veel van zijn werken heb ik ook live gezien. Alle drie behoren ze tot de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten .Het werk van Wyeth en Hendershot herken je aan hun beperkte palet van voornamelijk aardetinten. Ze werken precies en gedetailleerd, en soms gaan ze voorbij het pure realisme door elk werk een vreemd stukje emotie mee te geven. Hun werk valt daardoor soms te plaatsen in het magisch realisme. Dat geldt nog in meerdere mate voor het imponerende werk van Edward Hopper. Ik probeer ze in mijn aquarellen niet volledig te imiteren, maar me vooral op door door hen gecreëerde sfeer te concentreren. Mijn Lighthouse Hill is geïnspireerd door het gelijknamige schilderij van Edwar Hopper.uit 1927.  Lighthouse Hill is de naam van een heuvel in New York City, stadsdeel Staten Island. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Lighthouse at Two Lights

Lighthouse at Two Lights

2019

Ik heb me bij dit aquarel laten inspireren door een schilderij van Edward Hopper: Lighthouse at Two Lights (1929). Maar ook Hopper schilderde het in twee versies, waarvan het tweede als aquarel. Het Het Metropolitan Museum of Arts (New York) waar beide hangen geeft de volgende toelichting: In The Lighthouse at Two Lights Hopper isolated the dramatic silhouette of the 120-foot-high lighthouse tower and adjoining Coast Guard station against the open expanse of blue sky. Set o a rocky promontory in Cape Elisabeth, Maine - though no water is visible in the painting, the architecture is bathed in bright sunlight offset by dark shadows. Since 1914 Hopper had regularly summered in Maine, and this picture is one of three oils and several watercolors that he did of this site during summer 1929. To Hopper the lighthouse at Two Lights symobolised the solitary individual stoically facing the onslaught of change in an industrial society. The integrity and clarity of his work made Hopper a quiet force in American art for forty years and one of Marica's most popular artists. Ik heb me in mijn aquarel op zijn uitgangspunten gebaseerd. De vermelde prijs is exclusief lijst en passe-partout.

Farmhouse on a late autumn aftenoon

Farmhouse on a late autumn aftenoon

2019

Sinds kort ben ik gefascineerd door het werk van de Amerkaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door elk werk een stukje emotie mee te geven. Zijn werk valt te plaatsen in het magisch realisme. Ik probeer in mijn aquarellen hem niet volledig te imiteren, maar me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.  

Farmhouse Wyoming no.1

Farmhouse Wyoming no.1

2019

Sinds kort ben ik gefascineerd door het werk van de Amerkaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door elk werk een stukje emotie mee te geven. Zijn werk valt te plaatsen in het magisch realisme. Ik probeer in mijn aquarellen hem niet volledig te imiteren, maar me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. Ik ben niet in Pennsylvania en Maine geweest , maar sommige landschappen (de Wastelands) in de staten Wyoming en Montana (waar ik wel ben geweest) lijken erg op de door Wyeth geschilderde landschappen. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Farmhouse Wyoming no.2

Farmhouse Wyoming no.2

2019

Sinds kort ben ik gefascineerd door het werk van de Amerkaanse kunstenaar Andrew Wyeth (1917-2009). Hij is een van de bekendste en meest geliefde kunstenaars van de Verenigde Staten en schilderde vooral het platteland van Pennsylvania en Maine. Het werk van Wyeth herken je aan zijn beperkte palet bestaande uit aardetinten. Als materiaal gebruikte hij vaak waterverf en ei tempera. Al werkte hij precies en gedetailleerd, toch ging hij voorbij het pure realisme door elk werk een stukje emotie mee te geven. Zijn werk valt te plaatsen in het magisch realisme. Ik probeer in mijn aquarellen hem niet volledig te imiteren, maar me vooral op door door hem gecreëerde sfeer te concentreren. Ik ben niet in Pennsylvania en Maine geweest , maar sommige landschappen (de Wastelands) in de staten Wyoming en Montana (waar ik wel ben geweest) lijken erg op de door Wyeth geschilderde landschappen. Het aquarel is gemaakt op 300 grams papier (Canson). De vermelde verkooprijs is zonder lijst / glas.

Dunes 01

Dunes 01

2019

Mijn voorliefde voor zee en kusten heb ik nooit onder stoelen of banken gestopt. De combinatie van steeds onder invloed van het licht veranderende landschappen geeft me een ongelimiteerde vorm van inspiratie. Lucht, water en aarde veroorzaken, raken er verzeild zou ik bijna willen zeggen, in een nooit eindigende metamorfose, waar ook de wind zijn steentje aan bijdraagt. De kleuren van mijn duinlandschappen zijn geïnspireerd door het kleurenpalet van de Amerikaanse kunstenaar Andrew Wyeth, een in Nederland, mijns inziens, nog te weinig geapprecieerde schilder. De vermelde prijs is exclusief lijst en/of passepartout.

Dunes 02

Dunes 02

2019

Mijn voorliefde voor zee en kusten heb ik nooit onder stoelen of banken gestopt. De combinatie van steeds onder invloed van het licht veranderende landschappen geeft me een ongelimiteerde vorm van inspiratie. Lucht, water en aarde veroorzaken, raken er verzeild zou ik bijna willen zeggen, in een nooit eindigende metamorfose, waar ook de wind zijn steentje aan bijdraagt. De kleuren van mijn duinlandschappen zijn geïnspireerd door het kleurenpalet van de Amerikaanse kunstenaar Andrew Wyeth, een in Nederland, mijns inziens, nog te weinig geapprecieerde schilder. De vermelde prijs is exclusief lijst en/of passepartout.

Dunes 03

Dunes 03

2019

Mijn voorliefde voor zee en kusten heb ik nooit onder stoelen of banken gestopt. De combinatie van steeds onder invloed van het licht veranderende landschappen geeft me een ongelimiteerde vorm van inspiratie. Lucht, water en aarde veroorzaken, raken er verzeild zou ik bijna willen zeggen, in een nooit eindigende metamorfose, waar ook de wind zijn steentje aan bijdraagt. De kleuren van mijn duinlandschappen zijn geïnspireerd door het kleurenpalet van de Amerikaanse kunstenaar Andrew Wyeth, een in Nederland, mijns inziens, nog te weinig geapprecieerde schilder. De vermelde prijs is exclusief lijst en/of passepartout.

Dunes 04

Dunes 04

2019

Mijn voorliefde voor zee en kusten heb ik nooit onder stoelen of banken gestopt. De combinatie van steeds onder invloed van het licht veranderende landschappen geeft me een ongelimiteerde vorm van inspiratie. Lucht, water en aarde veroorzaken, raken er verzeild zou ik bijna willen zeggen, in een nooit eindigende metamorfose, waar ook de wind zijn steentje aan bijdraagt. De kleuren van mijn duinlandschappen zijn geïnspireerd door het kleurenpalet van de Amerikaanse kunstenaar Andrew Wyeth, een in Nederland, mijns inziens, nog te weinig geapprecieerde schilder. De vermelde prijs is exclusief lijst en/of passepartout.

Milford Sound

Milford Sound

2019

Milford Sound is een bijna magische plek op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland. Diepe fjorden marken het kustgebied. Milford Sound wordt gezien als de meest sublieme. Vanaf de honderden meter hoge rotswanden klettert het water omlaag. Het diepe, ver in het land doordringende fjord mondt uit in de Tasman Zee. Het wat een onvergetelijke ervaring er scheep te gaan. Om ons heen luierende zeehonden op de rotsen, laag vliegende vogels, snelle vissen in het water. Soms mist.

Audresselles - Côte d'Opale

Audresselles - Côte d'Opale

2019

Audresselles is een klein dorp tussen Boulogne-sur-Mer en Calais. Het ligt prachtig aan de Côte d'Opale. We komen er bijna elk jaar, omdat het amper 350 km van huis verwijderd ligt. Het licht is er, zoals aan bijna alle kusten, fantastisch. Vooral aan het einde van de dag, en bij laag water (marée basse). Wandelingen door het ruige duingebied en het brede strand geven me inspiratie. Vooral bij laag water vallen de massieve donkere, door de zee geplette stenen droog, overdekt met bijna lichtgevend groen zeewier. Soms gaat alles gebukt onde zware luchten; het blijft immers de noorkant van Normandië. Een inspirerende omgeving.

Milford Sound - Misty

Milford Sound - Misty

2019

Milford Sound is een bijna magische plek op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland. Diepe fjorden marken het kustgebied. Milford Sound wordt gezien als de meest sublieme. Vanaf de honderden meter hoge rotswanden klettert het water omlaag. Het diepe, ver in het land doordringende fjord mondt uit in de Tasman Zee. Het wat een onvergetelijke ervaring er scheep te gaan. Om ons heen luierende zeehonden op de rotsen, laag vliegende vogels, snelle vissen in het water. Soms mist.

Audresselles - marée basse (bij laag water)

Audresselles - marée basse (bij laag water)

2019

Audresselles is een klein dorp tussen Boulogne-sur-Mer en Calais. Het ligt prachtig aan de Côte d'Opale. We komen er bijna elk jaar, omdat het amper 350 km van ons huis verwijderd ligt. Het licht is er, zoals aan bijna alle kusten, fantastisch. Vooral aan het einde van de dag, en bij laag water (marée basse). Wandelingen door het ruige duingebied en het brede strand geven me inspiratie. Vooral bij laag water vallen de massieve donkere, door de zee geplette stenen droog, overdekt met bijna lichtgevend groen zeewier. Soms gaat alles gebukt onde zware luchten; het blijft immers de noorkant van Normandië. Een inspirerende omgeving. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout. De vermelde prijs is exclusief lijst en passe-partout.

La Baie du Slack

La Baie du Slack

2019

La Baie du Slack ligt prachtig aan de Côte d'Opale, even buiten de badplaats Wimereux. We logeren er bijna elk jaar, omdat het amper 350 km van ons huis verwijderd ligt. Het licht is er, zoals aan bijna alle kusten, fantastisch. Vooral aan het einde van de dag, en bij laag water (marée basse). Wandelingen door het ruige duingebied en het brede strand geven me inspiratie. Vooral bij laag water vallen de massieve donkere, door de zee geplette stenen droog, overdekt met bijna lichtgevend groen zeewier. Hier en daar resten van oude Duitse bunkers. Meeuwen, resten van schelpdieren, zilverachtig licht. Soms gaat alles gebukt onde zware luchten; het blijft immers de noorkant van Normandië. Een inspirerende omgeving. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout. De vermelde prijs is exclusief lijst en passe-partout.

Bonneville Salt Flats Utah

Bonneville Salt Flats Utah

2018

In september 2017 maakte ik met mijn vrouw opnieuw een roadtrip door Amerika. Na Chicago en het Yellowstone National Park reden we zuidwaarts, naar Utah. We reden over de liniaalrechte weg tussen Salt Lake City (Utah) en West Wendover (Nevada). Midden door de onmetelijke zoutvlaktes. De felle zon die opspatte uit het witte zout deed pijn aan de ogen. In de verte boven de bergen kleurde de hemel donker. Maar de regen kwam niet. De vermelde prijs is exclusief lijst en passe-partout.

Koolzaadvelden Bourgogne Frankrijk

Koolzaadvelden Bourgogne Frankrijk

2018

In april 2010 fietste ik in het voorjaar naar Santiago de Compostela. Eind april ging het door het golvend landschap van de Bourgogne (Frankrijk). De koolzaadvelden tussen Auxerre en Vézelay kleurden de heuvels spetterend geel. Een feestelijk gezicht. En relaxt om er te fietsen, ondanks de dreigende luchten. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.

Ambleteuse - Le Fort Mahon

Ambleteuse - Le Fort Mahon

2018

Ambleteuse ligt aan de Franse Côte d'Opale (grens Picardie / Normandie) aan de Baie du Slack. Het Fort Mahon (Vauban) werd in de 17e eeuw gebouwd door Vauban in opdracht van de Franse koning. Het ligt letterlijk in de branding van de zee. Het heeft in dellop der tijden aardig wat oorlogen doorstaan. Een ruig stuk strand, waar we graag en vaak lopen. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.

Villa El Olivo 1, Mallorca

Villa El Olivo 1, Mallorca

2018

In mei 2018 huurden we bij gelegenheid van ons 45 jarig huwelijk een prachtig gelegen landgoed op het Spaanse eiland Mallorca, in de buurt van Pollença. Voor het eerst sinds meer dan 20 jaar nam ik een aquarelblok mee op vakantie. Een van de eerste aquarellen die ik er maakte was een aquarel van de grote villa waar we met kinderen en kleinkinderen logeerden. Om ons heen een uitgestrekte boomgaard met olijven. En het lentegras fonkelde diep oranje vanwege de klaprozen. Een Paradijs. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.

Villa El Olivo 2, Mallorca

Villa El Olivo 2, Mallorca

2018

In mei 2018 huurden we bij gelegenheid van ons 45 jarig huwelijk een prachtig gelegen landgoed op het Spaanse eiland Mallorca, in de buurt van Pollença. Voor het eerst sinds meer dan 20 jaar nam ik een aquarelblok mee op vakantie. Een van de eerste aquarellen die ik er maakte was een aquarel van de grote villa waar we met kinderen en kleinkinderen logeerden. Om ons heen een uitgestrekte boomgaard met olijven. En het lentegras fonkelde diep oranje vanwege de klaprozen. Een Paradijs. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.  

Olmsted Point

Olmsted Point

2018

Een van de vele bekende plekken in het grote Yosemite National Park (Californië / USA) is Olmsted Point. Machtig uitzicht vanaf de Tioga Road die dwars door het uitgestrekte natuurpark loopt. Je bent dan inmiddels al op 2500 meter hoogte. De natuur is er overweldigend en tevens ongenaakbaar. Kortom: meer dan genieten. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.

Rain Forest - The Catlins - New Zealand

Rain Forest - The Catlins - New Zealand

2018

Het gebied The Catlins (Zuidereiland / Nieuw Zeeland), bijna aan de zuidpunt van het Zuidereiland, wordt vooral bezocht vanwege het vele miljoenen jare oude 'petrified wood' (versteend woud) dat daar aan de kust, bij eb droogvallend, te bewandelen is. In de omgeving vind je er veel regenwouden. Magische bossen, met feërieke natuur, zoals deze bomen. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.

Moeraki Boulders - New Zealand

Moeraki Boulders - New Zealand

2018

Op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland tref je op het strand van Moeraki een groot aantal granieten bollen aan. De herkomst en het ontstaan ervan zijn in nevelend gehuld. Mystieke verhalen van de Maori's zorgen ervoor dat het geheim nog groter wordt. In ieder geval is het rondlopen tussen deze stene bollen een belevenis. Onverstoorbaar liggen ze er al eeuwen. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.

Orange Stones

Orange Stones

2018

In het voorjaar van 2015 maakten we een roadtrip door Nieuw Zeeland. Het alpinelandschap op het Zuideeiland kon daarbij niet ontbreken. We logeerden er o.a. aan de voet van de Franz Jozef gletsjer. Aan de randen van de ijzige bergstromen troffen we oranje rotsen. De rotsblokken bleken gewoon van grijs graniet, maar overdekt met fel oranje kostmossen. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.

De krijtrotsen van Pourville - Normandië

De krijtrotsen van Pourville - Normandië

2018

De krijtrotsen zijn waarschijnlijk al tienduizend keer geschilderd. Alleen al door Claude Monet minstens 20 keer. In augustus 2018 was ik er weer. En nog steeds onder de indruk van de prachtige zee en de imponerende kust. Normandië inspireert. De vermelde prijs is exclusief lijst en passepartout.

Saint-Valéry-en-Caux

Saint-Valéry-en-Caux

2018

De Normandische kust is een van mijn favoriete bestemmingen. Bijna elk jaar zijn we er. Machtige wolkenpartijen, rotsen, hagelwitte kliffen, zandstranden: het blijven fascinerende landschappen. Ook Saint-Valérie-en-Caux bezochten we een aantal keren. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.

Lone Cypress

Lone Cypress

2018

Je komt de Lone Cypress onderweg tegen als je over de Pacific Coast Highway van Los Angeles naar San Francisco rijdt, ongeveer halverweg. Een machtige kust en een fascinerende highway die zich vastklemt aan de bergwanden. Ik reed er in september-oktober 2012. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.

Collioure

Collioure

2018

Collioure is een mooi gelegen Franse kustplaats aan de Middellandse Zee, aan de voet van de Pyreneeën, en dicht bij de Spaanse grens. Romaanse en Moorse invloeden zijn terug te vinden in de bouwstijl van het oude stadsgedeelte. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.

Iceland

Iceland

2018

IJsland is een ruig land, maar van een ongeëvenaarde schoonheid. Onbevolkt, maar de ruimte is overal. Grillige weersomstandigheden, maar fascinerend. Ik was er in 2003. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.

Vlissingen

Vlissingen

2018

De kust bij Vlissingen. Zeeland, prachtige lichtval tegen te avond. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.