In 2008 ben ik begonnen aan een nieuwe serie abstracten. Mijn voornemen was ze luchtig te houden, veel minder zwaar dan de schilderijen uit FINIS TERRAE. Maar gaandeweg kwam ik op A SPACE ODYSSEY. Ruimtelijke schilderijen: fantasie, lucht, licht.

uit 2008 tot 2018 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Yellowstone Submarine Blue Hole - Metamorfose 1

Yellowstone Submarine Blue Hole - Metamorfose 1

2018

Dit schilderij is gebaseerd op de  Amerikaanse Landschappen in  het Yellowstone National Park dat ik in augustus 2017 met mijn vrouw bezocht. Grote indruk maakten de helderblauwe 'hot springs' in een bad van felgekleurde mineralen. Sommigen borrelden voortdurend, uit anderen spoten als geysers hete waterdampen omhoog. Ik heb Yellowstone geabstraheerd en veranderd in een soort ver universum, inclusief het bijbehorende zwarte (diepblauwe) gat. Een nieuw universum is bereikt. Lichtjaren ver.

Yellowstone Blue Dreams - Metamorfose 2

Yellowstone Blue Dreams - Metamorfose 2

2018

Dit schilderij is gebaseerd op de  Amerikaanse Landschappen in  het Yellowstone National Park dat ik in augustus 2017 met mijn vrouw bezocht. Grote indruk maakt de helderblauwe 'hot springs' in een bad van felgekleurde mineralen. Sommigen borrelden voortdurend, uit anderen spoten als geysers hete waterdampen omhoog. Ik heb Yellowstone veranderd, gekanteld in een soort ver universum, inclusief het bijbehorende zwarte (diepblauwe) gat. Een nieuw universum is bereikt. Lichtjaren ver.

Escape 1

Escape 1

2017

Ik schilderde Escape 1 als vervolg op mijn schilderijen die hun oorsprong hebben in teksten van David Bowie en Leonard Cohen (Blackstar, Major Tom). Het is een ruimtelijk doek dat door zijn grote kleur tegenstellingen met name door de lichtere vlakken de titel ervan tot uitdrukking brengt. Het is een (poging tot) ontsnapping (Escape), maar waaruit, en waarnaartoe? Is het gelukt of zijn alle pogingen vergeefs gebleken? Raadsels. Samen met Escape 2 kan Escape 1 een tweeluik vormen. Escape 1 is het linker deel. Beide doeken zijn ingelijst in een witte aluminium lijst, die in de totaalprijs is inbegrepen. Zonder lijst wordt € 100,00 in mindering gebracht op de vermelde verkoopprijs.

Escape 2

Escape 2

2017

Ik schilderde Escape 2 als vervolg op mijn schilderijen die hun oorsprong hebben in teksten van David Bowie en Leonard Cohen (Blackstar, Major Tom). Het is een ruimtelijk doek dat door zijn grote kleur tegenstellingen met name door de lichtere vlakken de titel ervan tot uitdrukking brengt. Het is een (poging tot) ontsnapping (Escape), maar waaruit, en waarnaartoe? Is het gelukt of zijn alle pogingen vergeefs gebleken? Raadsels. Samen met Escape 1 kan Escape 2 een tweeluik vormen. Escape 2 is het rechter deel. Beide doeken zijn ingelijst in een witte aluminium lijst, die in de totaalprijs is inbegrepen. Zonder lijst wordt € 100,00 in mindering gebracht op de vermelde verkoopprijs.

Escape

Escape

2017

Ik schilderde Escape (tweeluik bestaande uit Escape 1 en Escape 2) als vervolg op mijn schilderijen die hun oorsprong hebben in teksten van David Bowie en Leonard Cohen (Blackstar, Major Tom). Het is een ruimtelijk doek dat door zijn grote kleur tegenstellingen met name door de lichtere vlakken de titel ervan tot uitdrukking brengt. Het is een (poging tot) ontsnapping (Escape), maar waaruit, en waarnaartoe? Is het gelukt of zijn alle pogingen vergeefs gebleken? Raadsels. Maar het heeft in ieder geval alles te maken met het huidige tijdsbestek: het jachtige, hectische leven van deze tijden, de onzekerheden van de toekomst (terreur, politiek, werk). De naar de ruimte opstijgende laders in de doeken verbeelden de ontsnapping naar momenten van reflectie, rust, euforie en genot. Een soort uitstijgen boven jezelf, ver van het gedoe. Samen vormen Escape 1 en Escape 2 een tweeluik. Escape 1 is het linker deel, Escape 2 het rechter. Beide doeken zijn ingelijst in een witte aluminium lijst, die in de totaalprijs is inbegrepen. Zonder lijst wordt € 200,00 in mindering gebracht op de vermelde verkoopprijs.

Apocalyps 2

Apocalyps 2

2017

In vervolg op Apocalyps1 een vergelijkbaar werk. Bowie (Blackster), A Space Odyssey (Kubrick), Yout Want it Darker (Cohen): de beelden buitelen over elkaar heen. In Apocalyps 2 komt er een bijna angstaanjagende rode planeet op de kijker af. Ik heb getracht de dreiging vsueel door de kleur rood (vuur, vernietiging, passie) tot uitdrukking te laten komen. Het nieuwe werk heeft ook alles te maken met de mondiale ontwikkelingen waarin blinde wereldleiders nietsontziend tewerk gaan om mensen tegen elkaar op te zetten. Waar dat toe kan leiden, heeft de geschiedenis meerdere keren bewezen. Misschien is het mijnerzijds ook wel een soort bezwering om het Armageddon af te wenden. Geen vrolijk thema, maar het is tevens een spel van rood en zwart.

Apocalyps 1

Apocalyps 1

2017

Dit schilderij is een vervolg op het thema dat ik met de David Bowie (Blackstar) en de Leonard Cohen (You Want It Darker) reeks in de loop van 2016 uitwerkte. Bij dit schilderij keer ik terug naar het uitgangsthema: 2001 A Space Odyssey. Het boek van Arthur C. Clarke en de film van Stanley Kubrick zijn hierbij leidend. En met name het moment waarop astronaut Dave Bowman op het punt staat de vitale boordcomputer HAL 9000 van het ruimteschip uit te schakelen. Een bijna ontroerende scène. HAL: I'm afraid, Dave. Dave, my mind is going. I can feel it. My mind is going. There is no question about it. I can feel it. I can feel it. I can feel it. I'm a.... fraid. Good afternoon, gentlemen. I am a HAL 9000 computer. I became operational at the H.A.L. plant in Urbana, Illinois on the 12th of January 1992. My instructor was Mr. Langley, and he taught me to sing a song. If you'd like to hear it, I can sing it for you. Bowman: Yes, I'd like to hear it, HAL. Sing it for me.  

Blackstar - A Tribute to David Bowie

Blackstar - A Tribute to David Bowie

2017

BLACKSTAR was de titel van het laatste album van David Bowie. Op 8 januari 2016 overleed hij op 69-jarige leeftijd. Pas bij zijn dood werd bekend dat hij al anderhalf jaar ongeneeslijk ziek was. In Blackstar blikt hij vooruit op zijn dood en terug op zijn leven. In een begeleidende videoclip kun je hem letterlijk op zijn sterfbed zien liggen. En zelfs toen had niemand door hoe slecht het met zijn conditie gesteld was. Alle nummers in Blackstar staan bol van de verwijzingen naar zijn aanstaande dood. In het gelijknamige nummer zing hij o.a.: Something happend on the day he died / Spirit rose a metre and stepped aside / Somebody else took his place, and bravely cried: I´m a blackstar. I´m a blackstar. David Bowie mag dan nu een stilgevallen, doods leven leiden, maar ik houd hem levend door zijn BLACKSTAR aan het firmament te blijven zien. Bij daglicht, als een zwarte ster. Blackstar is het derde doek in mijn 'zwarte reeks' en is door mij geschilderd in de periode november 2016 - februari 2017.

You Want It Darker

You Want It Darker

2016

Nog voor zijn dood op 7 november 2016 werd ik geïnspireerd door de stem en de teksten van het laatste album van de Canadese singer-songwriter Leonard Cohen (1934-2016). You Want It Darker wordt al snel het tweede doek in de trilogie van het najaar van 2016, een 'zwarte reeks'. Leonard Cohen werd 82 jaar. De laatste jaren van zijn leven werd Cohens stem alleen maar soberder en donkerder. Dieper en veelzeggender. Bij de presentatie van zijn laatste album meldde hij dat hij klaar was. Met het leven. Een paar maanden eerder (juli 2016) was zijn muze en grote liefde, de Noorse Marianne Ihlen, al overleden. Aan kanker. Daarna voelde Cohen zich intens moe en schreef haar een brief: Ik zit je zo dicht op de hielen dat wanneer je je hand uitsteekt, je de mijne kunt grijpen. De tekst van het eerste couplet van 'You Want It Darker' luidt als volgt: Ou are the dealer, I'm out of the game / If you are the healer, it means I'm broken and lame / If thine is the glory then mine must be the shame / You want it darker / We kill the flame  

I'm afraid. I'm afraid, Dave. Dave, my mind is going. I can feel it. I can feel it

I'm afraid. I'm afraid, Dave. Dave, my mind is going. I can feel it. I can feel it

2016

De titel van dit doek is ontleend aan een dialoog uit de filosofische sciencefictionfilm 2001: A Space Odyssey (1968) van Stanley Kubrick, gemaakt naar het gelijknamige boek van Arthur C. Clarke, eveneens uit 1968. De dialoog is die tussen de HAL 9000 boordcomputer van het ruimteschip Dicovery One en Dave Bowman, een van de astronauten. HAL: I'm afraid. I'm afraid, Dave, my mind is going. I can feel it. I can feel it. My mind is going. There is no question about it. I can feel it. I can feel it. I'am a.... fraid. Good afternoon, gentlemen. I'm a HAL 9000 computer. I became operational in the H.A.L. plant in Urbana, Illinois, on the 12th of January 1992. My instructor was Mr. Langley, and he taught me to sing a song. If you'd like to hear I can sing it for you. Dave Bowman: I'd like to hear it, HAL. Sing it for me.

Where are you now

Where are you now

2017

Geïnspireerd door een songtekst uit 'You Want It Darker', het allerlaatste album van Leonard Cohen (1934-2016). In dit geval het nummer 'Steer your way'. Een prachtig 'zwart en donker' gezongen nummer. Huivering in zijn woorden: Steer your way through the ruins / Of the altar and the mall / Steer your way through the fables / Of creation and the fall / Steer your way past the palaces / That rise above the rot They whisper still, the ancient stones / The blunted mountains weep Ik schilder een bizarre omgeving in een blinde nacht in de resten van het heelal. De laatste pogingen zijn ondernomen om er leven en contact te vinden: Where are you now. Zonder vraagteken. Een vaststelling bijna.

Interstellar

Interstellar

2015

Ik heb altijd astronaut wilen worden. Ik zal de kans helaas niet meer krijgen. Zoals ik lang geleden gefascineerd werd door de film 2001, A Space Odyssey (1968) van Stanley Kubrick, werd ik dat opnieuw in het vliegtuig op weg naar Tokyo door het zien van de film Interstellar. Interstellar is een Amerikaanse sciencefictionfilm uit 2014, geregisseerd door Christopher Nolan. Om aan alle ellende te ontsnappen, werkt de NAS aan een kolonisatieprogramma van andere planeten. Cooper (Matthew McConaughey) wordt er met zijn ruimteschip Endurance op uitgestuurd om op een nieuwe planeet kwartier te maken voor de mensheid. Vanaf Coopers lancering draait het plotseling om overleven. Ik verdwijn in een wormgat en schilder wat ik op mijn interstellaire reis ben tegengekomen. Dit, dus. Een verlaten ruimtestation in ontbinding.  

Skyfall 1 - This is the end

Skyfall 1 - This is the end

2016

In de zomer van 2016 bouw ik mijn reeks A Space Odyssey verder uit. Nu neem ik als uitgangspunt de teksten van nummers uit de popmuziek. Na Major Tom van David Bowie, op wiens teksten ik de serie Floating Weightless, maakte, neem ik nu de titelsong van de Bondfilm Skyfall als uitgangspunt. En dan met name de gepassioneerde vertolking door de zangeres Adèle: SKYFALL dus. Het zal opnieuw een soort drieluik worden, hoewel de werken ook afzonderlijk heel goed tot hun recht komen. Skyfall 1 krijgt als titel mee 'This is the end'. This is the end Hold your breath and count to ten Feel the earth move and then Hear my heart burst again

Skyfall 2 - Where the worlds collide and days are dark

Skyfall 2 - Where the worlds collide and days are dark

2016

In de zomer van 2016 bouw ik mijn reeks 'A Space Odyssey' verder uit. Nu neem ik als uitgangspunt muzieknummers uit de popmuziek. Na Major Tom van David Bowie, op wiens teksten ik de serie 'Floating Weighless maakte, neem ik nu de Bondfilm Skyfall als uitgangspunt, en dan met name de gepassioneerde vertolking door de zangeres Adèle: SKYFALL dus. Het zal opnieuw een soort drielijk worden, hoewel de werken ook afzonderlijk heel goed tot hun recht komen. Skyfall 2 krijgt als titel mee: WHERE WORLDS COLLIDE AND DAYS ARE DARK. Skyfall is where we start A thousand miles away and poles apart Where worlds collide and days are dark  

Skyfall 3 - When it crumbles

Skyfall 3 - When it crumbles

2016

In de zomer van 2016 bouw ik mijn reeks A Space Odyssey verder uit. Nu neem ik als uitgangspunt teksten van numers uit de popmuziek. Na Major Tom van David Bowie, een nummer dat me inspireerde tot het maken van de serie Floating Weightless, neem ik nu de titelsong van de Bondfilm Skyfall als uitgangspunt. En dan met name de gepassioneerde vertolking ervan door de zangers Adèle: SKYFALL dus. Het zal opnieuw een soort drieluik worden, hoewel de werken ook afzonderlijk heel goed tot hun recht komen. Skyfall 3 krijgt als titel mee: WHEN IT CRUMBLES When it crumbles  We will stand tall Face it all together

Solaris 1 - Can you tell me what's happening here?

Solaris 1 - Can you tell me what's happening here?

2016

Solaris 1: CAN YOU TELL ME WHAT’S HAPPENING HERE? In 1961 schreef de Poolse auteur Stanislaw Lem zijn beklemmende SF-roman Solaris. Het boek werd in 1972 verfilmd door de Russische regisseur Andrej Tarkovski, en in 2002 nog eens door de Amerikaan Steven Soderbergh. Solaris is een geheimzinnige planeet die wordt onderzocht door wetenschappers in een om de planeet cirkelend ruimtestation. De planeet heeft twee zonnen, een rode en een blauwe, met het gevolg dat er voortdurend lichtveranderingen van rood naar blauw in dit station optreden. Solaris is geheel bedekt door een oceaan van geleiachtige vloeistof. Jarenlang wordt de planeet al geobserveerd, maar het onderzoek lijkt vastgelopen. De bemanning van het ruimtestation is al teruggebracht tot drie personen en het station verkeert in erbarmelijke staat. Langzamerhand wordt het duidelijk dat de grote oceaan op planeet Solaris over een vorm van intelligentie beschikt, die de omgeving en de psyche van de bemanning van het ruimtestation bewerkt. De verschijnselen ontstonden door een experiment van de wetenschappers, zij 'behandelden' de oceaan met röntgenstralen. Zijn de verschijnselen een vorm van contact, een straf, of een gift van de Solaris-oceaan? Duidelijk is in ieder geval dat de mens met zijn gebrekkige mogelijkheden (omdat hij zichzelf niet kent) niet in staat is om - op welke manier dan ook - met dit mogelijk eerste contact met een andere levensvorm om te gaan. De titel van Solaris 1 verwijst naar een dialoog uit het boek. Chris Kelvin: Can you tell me what’s happening here? Snow: I could tell you what’s happening, but I don’t know i fit would really tell you what’s happening. De prijs van het werk is inclusief een aluminium lijst, passepartout en glas.  

Solaris 2 - Everything we've done is forgiven

Solaris 2 - Everything we've done is forgiven

2016

Solaris 1: CAN YOU TELL ME WHAT’S HAPPENING HERE? In 1961 schreef de Poolse auteur Stanislaw Lem zijn beklemmende SF-roman Solaris. Het boek werd in 1972 verfilmd door de Russische regisseur Andrej Tarkovski, en in 2002 nog eens door de Amerikaan Steven Soderbergh. Solaris is een geheimzinnige planeet die wordt onderzocht door wetenschappers in een om de planeet cirkelend ruimtestation. De planeet heeft twee zonnen, een rode en een blauwe, met het gevolg dat er voortdurend lichtveranderingen van rood naar blauw in dit station optreden. Solaris is geheel bedekt door een oceaan van geleiachtige vloeistof. Jarenlang wordt de planeet al geobserveerd, maar het onderzoek lijkt vastgelopen. De bemanning van het ruimtestation is al teruggebracht tot drie personen en het station verkeert in erbarmelijke staat. Langzamerhand wordt het duidelijk dat de grote oceaan op planeet Solaris over een vorm van intelligentie beschikt, die de omgeving en de psyche van de bemanning van het ruimtestation bewerkt. De verschijnselen ontstonden door een experiment van de wetenschappers, zij 'behandelden' de oceaan met röntgenstralen. Zijn de verschijnselen een vorm van contact, een straf, of een gift van de Solaris-oceaan? Duidelijk is in ieder geval dat de mens met zijn gebrekkige mogelijkheden (omdat hij zichzelf niet kent) niet in staat is om - op welke manier dan ook - met dit mogelijk eerste contact met een andere levensvorm om te gaan. De titel van Solaris 2 verwijst naar een dialoog uit het boek. Chris Kelvin: Am I alive, or dead? Rheya Kelvin: We don't have to think like that any more. We're together now. Everything we've done is forgiven. Everything. De prijs is inclusief aluminium lijst, passepartout en glas

Cyanea Lamarckii

Cyanea Lamarckii

2015

Dit doek is geïnspireerd door de Cyanea Lamarckii (in het Nederlands: Blauwe Haarkwal), hoewel de vorm en samenstelling van het dier is anders is dan hier afgebeeld. Maar, zoals gezegd, ik ben er door geïnspireerd. Kwallen zweven als het ware door het onmetelijke universum van het water. De oceanen, De zeeëen. In dit geval de diepe wateren van de Atlantische Oceaan en de Noordzee. Ik zie het doek ook als een metafoor voor een ruimtereis van een nagenoeg transparant wezen door een transparante materie, het water. Dromerig en tijdloos verplaatst en pulseert het ruimtewezen zich door de eeuwig in beweging zijnde materie van het water. In die zin is dit schilderij een voorloper van de Floating Weightless reeks, geïnspireerd door het lied 'Major Tom' van David Bowie. Het doek is te koop met of zonder een zwart geëloxeerde (geanodiseerde) aluminium wissellijst. De vermelde prijs is exclusief deze lijst. De prijs van de lijst bedraagt € 100.

Far beneath the ship

Far beneath the ship

2016

Geïnspireerd door de tekst van Major Tom (van David Bowie). Dit is het linker paneel van het drieluik Floating Weightless 3. Major Tom heeft inmiddels alle contact met de aarde verloren. Hem wacht een oneindige reis door de ruimte. Zijn leven wordt berekend in lichtjaren. De titel verwijst naar de eerste regel van het voorlaatste couplet. In het doek zijn plakken zeewier (dashi kombu) verwerkt. Het schilderij is in een bijpassende baklijst (zwart van binnen, zilverachtig van buiten) geplaatst.

The world is mourning

The world is mourning

2016

Geïnspireerd door de tekst van Major Tom (van David Bowie). Dit is het rechter paneel van het drieluik Floating Weightless 3. Major Tom heeft inmiddels alle contact met de aarde verloren. Hem wacht een oneindige reis door de ruimte. Zijn leven wordt berekend in lichtjaren. De titel verwijst naar de tweede regel van het voorlaatste couplet. In het doek zijn plakken zeewier (dashi kombu) verwerkt. Het schilderij is in een bijpassende baklijst (zwart van binnen, zilverachtig van buiten) geplaatst.

They don't realize he's still alive

They don't realize he's still alive

2016

Geïnspireerd door de tekst van Major Tom (van David Bowie). Dit is het middenpaneel van het drieluik Floating Weightless 3. Major Tom heeft inmiddels alle contact met de aarde verloren. Hem wacht een oneindige reis door de ruimte. Zijn leven wordt berekend in lichtjaren. De titel verwijst naar de eerste regel van het voorlaatste couplet. In het doek zijn plakken zeewier (dashi kombu) verwerkt. Het schilderij is in een bijpassende baklijst (zwart van binnen, zilverachtig van buiten) geplaatst.

Floating Weightless 1 - Coming Home

Floating Weightless 1 - Coming Home

2016

Olieverf op doek, maar ook Japans zeewier. Het werk behoort tot de subcategorie A SPACE ODDITY, en is geïnspireerd door de tekst van MAJOR TOM, een song van David Bowie De afgelopen jaren ben ik steeds meer bezig met de abstractie over de eindigheid van het leven en de oneindigheid van het heelal. Een fragment:     Earth below us
drifting, falling.
Floating weightless
coming home...
Earth below us
drifting, falling.
Floating weightless
coming, coming
home...
home.....

Floating Weightless 2 - There's no reply

Floating Weightless 2 - There's no reply

2016

Olieverf op doek, maar ook Japans zeewier. Het werk behoort tot de subcategorie A SPACE ODDITY, en is geïnspireerd door de tekst van MAJOR TOM, een song van David Bowie De afgelopen jaren ben ik steeds meer bezig met de abstractie over de eindigheid van het leven en de oneindigheid van het heelal. Een fragment:   Earth below us
drifting, falling.
Floating weightless
coming home...
Earth below us
drifting, falling.
Floating weightless
coming, coming
home...
home.....

La Liberté 1

La Liberté 1

2016

Gemaakt tijdens een kunstenaarsuitwisselingsproject met Marokko. Het werk hangt inmiddels (permanent) in het Musée Municipal d'Agadir. Dit schilderij maakt onderdeel uit van de expositie NO LIMITS, en verbeeldt de vrijheid in de vorm van opvliegende vogels. Het doek is een onderdeel van het dyptiek LA LIBERTE. In smanewerking met de Marokkaanse kunstenaar Hafid Marbou wordt het werk gepresenteerd als een installatie. Hafid Marbou maakte er een aantal 'mobiles' bij, papieren vogels die bewegen op de luchtstromen. Vertikaal opgehangen tot aan het hoge plafond.

La Liberté 2

La Liberté 2

2016

Gemaakt tijdens een kunstenaarsuitwisselingsproject met Marokko. Het werk hangt inmiddels (permanent) in het Musée Municipal d'Agadir. Dit schilderij maakt onderdeel uit van de expositie NO LIMITS, en verbeeldt de vrijheid in de vorm van opvliegende vogels. Het doek is een onderdeel van het dyptiek LA LIBERTE. In smanewerking met de Marokkaanse kunstenaar Hafid Marbou wordt het werk gepresenteerd als een installatie. Hafid Marbou maakte er een aantal 'mobiles' bij, papieren vogels die bewegen op de luchtstromen. Vertikaal opgehangen tot aan het hoge plafond.  

La Liberté

La Liberté

2016

Afbeelding van de totale installatie. De Nederlandse vertaling van het Franse gedicht luidt als volgt: Icarus Het doek vervluchtigt / Mijn vervliegende vormen / Gedragen zich bandeloos / Mijn schildersezel / Vernietigt zichzelf / Alchemie. /  Mijn kleuren herleven in papier / Verkondigen de nieuwe dag / Ik vlieg zonder was / Voor de zon / Heb ik mijn angst verloren / Mijn Hollandse vleugels verloochenen de / Antieke schoonheid / Mijn kwetsbaarheid heet Liefde / Uit Lybië / Zullen vrije gedachten worden geboren / Thanatos is dood / Mijn land is de hemel / Ik spot met tyrannen / Met grenzen / Mijn paradijs: / Mijn kunst / Mijn kleuren: / Mijn pijn / Mijn religie: / De kunst nergens te zijn 

CRISPR-Cas

CRISPR-Cas

2016

Ik de maanden oktober - november 2014 werkte in in opdracht van mijn zoon Raymond, moleculair celbioloog aan de Otago University in Dunedin (Zuidereiland / Nieuw Zeeland) aan een afbeelding bij het door hem geschreven artikel voor het Amerikaanse blad Molecular Cell. Tot mijn eigen verbazing werd het ontwerp daarna gekozen als cover van de november-editie 2014. De titel CRISPR-Cas heeft alles te maken met het onderwerp van het artikel: het heeft alles te maken met een afweersysteem (in het immuunsysteem) tegen aanvallen van slechte genetische 'indringers'. Raymond gaf daarbij aanwijzigen met betrekking tot de juistheid en kleuren in het afgebeelde model. 

Exosome

Exosome

2014

It’s like Dis! Ribonucleases associated with the human RNA exosome, luidde de titel van het proefschrift van mijn zoon Raymond, moleculaire celbioloog aan de Otago University in Dunedin (Nieuw Zeeland). Niet dat ik van de tekst ook maar iets begreep, maar ik maakte wel in zijn opdracht de cover ervan. Op 8 januari 2015 promoveerde hij aan de Radboud Universiteit van Nijmegen. RNA metabolisme is een collectieve term die alle verschillende processen omvat met betrekking tot veranderingen aan RNA moleculen tijdens hun levenscyclus. Na transcriptie ondergaan veel RNA’s maturatie stappen, die het RNA bewerken en veranderen. In eukaryoten bestaan er een aantal kwaliteitscontroles die deze processen coördineren en de integriteit van het (mature) RNA monitoren. Bij veel van deze processen is het (deels) afbreken van RNA een onmisbare stap. Het exosoom, een eiwitcomplex met ribonuclease (RNA-afbraak) activiteit, speelt hierin een belangrijke rol. 

Virtual Spaces

Virtual Spaces

2015

In vervolg op mijn ontwerpen voor Molecular Cell (Amerikaans wetenschappelijk tijdschrift) en de cover van het proefschrift van mijn zoon (moleculair celbioloog) ga ik verder op het pad van cellen, noem het hemellichamen in de ruimte. Het laatste heelal is nog lang niet bereikt. Dus de mogelijkgheden blijven oneindig. Een fascinerende wereld. Voorlopig helaas virtueel.

Molecular Cell

Molecular Cell

2014

Het ontwerp voor de cover van het Amerikaanse blad Molecular Cell, een vooraanstaand wetenschappelijk blad. Aanleiding was een artikel van mijn zoon Raymond, Hem was gevraagd bij zijn artikel ook de coverte leveren voor het oktobernummer van 2013.

Eternal Sunshine of a Spotless Mind

Eternal Sunshine of a Spotless Mind

2010

Zwarte gaten in de ruimte maken plaats voor het licht van de zon. En als een astronaut gaat de fantasie van de geest op zoek naar het onkende. Zonder ooit een vaste plek te vinden Eindeloze reis.

Ode Maritima

Ode Maritima

2008

De Portugese schrijver-dichter Fernando Pessoa schreef als Alvaro de Campos het lange gedicht Ode Maritima Een fragment ervan is verwerkt in het aardse schilderij met dezelfde titel.

Let the Great World Spin

Let the Great World Spin

2010

Het doek is gebaseerd op het boek van Colum McCann (in het Nederlands: Laat de aarde draaien). Het boek is een lyrische roman over New York en zijn inwoners. Op de achtergrond speelt de stunt van de Franse koorddanser Philippe Petit een grote rol in het geheel. Op een ochtend van een zonnige zomerdag in 1974 rent, danst en springt hij op en neer tussen de Twin Towers die dan bijna klaar zijn. De ultieme performance. Het zal nooit meer kunnen. De geschiedenis lost alles op. Letterlijk. In het doek verkruimelen de North en de South Tower al onder Petits dansende voeten. A Space Odyssey.