(klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Ambleteuse - Le Fort Mahon

Ambleteuse - Le Fort Mahon

2018

Ambleteuse ligt aan de Franse Côte d'Opale (grens Picardie / Normandie) aan de Baie du Slack. Het Fort Mahon (Vauban) werd in de 17e eeuw gebouwd door Vauban in opdracht van de Franse koning. Het ligt letterlijk in de branding van de zee. Het heeft in dellop der tijden aardig wat oorlogen doorstaan. Een ruig stuk strand, waar we graag en vaak lopen.

Birds Indian Ink Abstract 001

Birds Indian Ink Abstract 001

2018

Indian Ink Abstract 001 (op papier)

Birds. Indian Ink Abstract 002

Birds. Indian Ink Abstract 002

2018

indian ink abstract 002 (op papier)

Bonneville Salt Flats Utah

Bonneville Salt Flats Utah

2018

In september 2017 reden we over de highway die de eindeloze zoutvlakte tuusen Salt Lake City (Utah) en West Wendover (Nevada) doorklieft. Een kaarsrechte zwarte asfaltweg, 150 kilometer lang. Grote borden langs de weg waarschuwen ervoor niet in slaap te sukkelen vanwege de letterlijk schitterende verdoving die het witte zout en de felle zon de bestuurder in slaap doen sukkelen. Op de zoutvlakte worden snelheidsrecords gebroken. Hier en daar bandensporen in het zout, getuigen daarvan. Bij elke regenbui verdwijnen de bandensporen weer. De sneeuwwiite vlakte zorgt voor fata morgana's en andere optische illusies. In de verte lijken de bergen te zweven boven het zout.  

Bonneville Salt Flats Utah

Bonneville Salt Flats Utah

2018

In september 2017 maakte ik met mijn vrouw opnieuw een roadtrip door Amerika. Na Chicago en het Yellowstone National Park reden we zuidwaarts, naar Utah. We reden over de liniaalrechte weg tussen Salt Lake City (Utah) en West Wendover (Nevada). Midden door de onmetelijke zoutvlaktes. De felle zon die opspatte uit het witte zout deed pijn aan de ogen. In de verte boven de bergen kleurde de hemel donker. Maar de regen kwam niet.

Collioure

Collioure

2018

Collioure is een mooi gelegen Franse kustplaats aan de Middellandse Zee, aan de voet van de Pyreneeën, en dicht bij de Spaanse grens. Romaanse en Moorse invloeden zijn terug te vinden in de bouwstijl van het oude stadsgedeelte. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.

De krijtrotsen van Pourville - Normandië

De krijtrotsen van Pourville - Normandië

2018

De krijtrotsen zijn waarschijnlijk al tienduizend keer geschilderd. Alleen al door Claude Monet minstens 20 keer. In augustus 2018 was ik er weer. En nog steeds onder de indruk van de prachtige zee en de imponerende kust. Normandië inspireert.

Iceland

Iceland

2018

IJsland is een ruig land, maar van een ongeëvenaarde schoonheid. Onbevolkt, maar de ruimte is overal. Grillige weersomstandigheden, maar fascinerend. Ik was er in 2003. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.

Koolzaadvelden Bourgogne Frankrijk

Koolzaadvelden Bourgogne Frankrijk

2018

In april 2010 fietste ik in het voorjaar naar Santiago de Compostela. Eind april ging het door het golvend landschap van de Bourgogne (Frankrijk). De koolzaadvelden tussen Auxerre en Vézelay kleurden de heuvels spetterend geel. Een feestelijk gezicht. En relaxt om er te fietsen, ondanks de dreigende luchten.

Lone Cypress

Lone Cypress

2018

Je komt de Lone Cypress onderweg tegen als je over de Pacific Coast Highway van Los Angeles naar San Francisco rijdt, ongeveer halverweg. Een machtige kust en een fascinerende highway die zich vastklemt aan de bergwanden. Ik reed er in september-oktober 2012. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.

Mammoth Hot Springs 1 - Yellowstone NP

Mammoth Hot Springs 1 - Yellowstone NP

2018

In de maanden augustus en september 2017 maakten we weer een roadtrip door een zestal Amerkaanse staten. Het Yellowstone National Park, op de grens van Wyoming, Monatana en Idaho, stond daarbij prominent op ons programma. Waar kun je immers meer inspiratie opdoen voor je schilderijen als daar. Een geologisch natuurgebied zoals er op aarde maar weinig zijn. Met een enorme variatie aan kleuren en natuurverschijnselen, zoals de honderden hete bronnen die je overal in het onmetelijke ´park´ verrassen. Het waren bijna buitenaardse dagen die we er doorbrachten. Een reis naar een universum waar je nog veel langer zou willen zijn. Thuisgekomen ben ik onmiddellijk begonnen aan het verwerken van de duizenden indrukken. En ontdek je je tekortkomingen. De natuur blijkt je in alle opzichten te overtreffen als kunstenaar. Toch heb ik me gewaagd aan de Mammoth Hot Springs, in het noorden van Yellowstone NP, Montana. 

Mammoth Hot Springs 2 - Yellowstone NP

Mammoth Hot Springs 2 - Yellowstone NP

2018

In de maanden augustus en september 2017 maakten we weer een roadtrip door een zestal Amerkaanse staten. Het Yellowstone National Park, op de grens van Wyoming, Monatana en Idaho, stond daarbij prominent op ons programma. Waar kun je immers meer inspiratie opdoen voor je schilderijen als daar. Een geologisch natuurgebied zoals er op aarde maar weinig zijn. Met een enorme variatie aan kleuren en natuurverschijnselen, zoals de honderden hete bronnen die je overal in het onmetelijke ´park´ verrassen. Het waren bijna buitenaardse dagen die we er doorbrachten. Een reis naar een universum waar je nog veel langer zou willen zijn. Thuisgekomen ben ik onmiddellijk begonnen aan het verwerken van de duizenden indrukken. En ontdek je je tekortkomingen. De natuur blijkt je in alle opzichten te overtreffen als kunstenaar. Toch heb ik me gewaagd aan de Mammoth Hot Springs, in het noorden van Yellowstone NP, Montana. 

Moeraki Boulders - New Zealand

Moeraki Boulders - New Zealand

2018

Op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland tref je op het strand van Moeraki een groot aantal granieten bollen aan. De herkomst en het ontstaan ervan zijn in nevelend gehuld. Mystieke verhalen van de Maori's zorgen ervoor dat het geheim nog groter wordt. In ieder geval is het rondlopen tussen deze stene bollen een belevenis. Onverstoorbaar liggen ze er al eeuwen.

Orange Stones

Orange Stones

2018

In het voorjaar van 2015 maakten we een roadtrip door Nieuw Zeeland. Het alpinelandschap op het Zuideeiland kon daarbij niet ontbreken. We logeerden er o.a. aan de voet van de Franz Jozef gletsjer. Aan de randen van de ijzige bergstromen troffen we oranje rotsen. De rotsblokken bleken gewoon van grijs graniet, maar overdekt met fel oranje kostmossen.

Quiberon - Bretagne

Quiberon - Bretagne

2018

In de jaren '70 en '80 gingen we vaak naar Bretagne en Normandië op vakantie. Dat resulteerde na afloop bijna altijd in tekeningen of schilderijen. De schilderijen vaak in expressieve kleuren. En met veel, vaak dreigende luchten boven het water en de rotsige kusten. Imponerende landschappen met grote contrasten.

Rain Forest - The Catlins - New Zealand

Rain Forest - The Catlins - New Zealand

2018

Het gebied The Catlins (Zuidereiland / Nieuw Zeeland), bijna aan de zuidpunt van het Zuidereiland, wordt vooral bezocht vanwege het vele miljoenen jare oude 'petrified wood' (versteend woud) dat daar aan de kust, bij eb droogvallend, te bewandelen is. In de omgeving vind je er veel regenwouden. Magische bossen, met feërieke natuur, zoals deze bomen.

Saint-Valéry-en-Caux

Saint-Valéry-en-Caux

2018

De Normandische kust is een van mijn favoriete bestemmingen. Bijna elk jaar zijn we er. Machtige wolkenpartijen, rotsen, hagelwitte kliffen, zandstranden: het blijven fascinerende landschappen. Ook Saint-Valérie-en-Caux bezochten we een aantal keren. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.

The Catlins - Petrified Forest

The Catlins - Petrified Forest

2018

The Catlins is een natuurgebied in Nieuw Zeeland, bijna op de laagste punt van het Zuidereiland. Een gebied vol regenwouden en ruige natuur. Speciaal aan de kust is het versteende woud, miljoenen jaren oud. Ik was er in februari-maart 2015. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.

Villa El Olivo

Villa El Olivo

2018

In mei 2018 logeerden we op een prachtig groot landgoed in Villa El Olivo bij Pollença (Mallorca). Midden in een olijvenboomgaard en met een uitgestrekt leeg terrein waar de klaprozen bloeiden. Een sprookje. Op de achtergrond de hoge bergen. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.

Vlissingen

Vlissingen

2018

De kust bij Vlissingen. Zeeland, prachtige lichtval tegen te avond. De vermelde prijs is eclusief passe-partout en lijst.

Yellowstone Blue Dreams - Metamorfose 2

Yellowstone Blue Dreams - Metamorfose 2

2018

Dit schilderij is gebaseerd op de  Amerikaanse Landschappen in  het Yellowstone National Park dat ik in augustus 2017 met mijn vrouw bezocht. Grote indruk maakt de helderblauwe 'hot springs' in een bad van felgekleurde mineralen. Sommigen borrelden voortdurend, uit anderen spoten als geysers hete waterdampen omhoog. Ik heb Yellowstone veranderd, gekanteld in een soort ver universum, inclusief het bijbehorende zwarte (diepblauwe) gat. Een nieuw universum is bereikt. Lichtjaren ver.

Yellowstone Submarine Blue Hole - Metamorfose 1

Yellowstone Submarine Blue Hole - Metamorfose 1

2018

Dit schilderij is gebaseerd op de  Amerikaanse Landschappen in  het Yellowstone National Park dat ik in augustus 2017 met mijn vrouw bezocht. Grote indruk maakten de helderblauwe 'hot springs' in een bad van felgekleurde mineralen. Sommigen borrelden voortdurend, uit anderen spoten als geysers hete waterdampen omhoog. Ik heb Yellowstone geabstraheerd en veranderd in een soort ver universum, inclusief het bijbehorende zwarte (diepblauwe) gat. Een nieuw universum is bereikt. Lichtjaren ver.

Apocalyps 1

Apocalyps 1

2017

Dit schilderij is een vervolg op het thema dat ik met de David Bowie (Blackstar) en de Leonard Cohen (You Want It Darker) reeks in de loop van 2016 uitwerkte. Bij dit schilderij keer ik terug naar het uitgangsthema: 2001 A Space Odyssey. Het boek van Arthur C. Clarke en de film van Stanley Kubrick zijn hierbij leidend. En met name het moment waarop astronaut Dave Bowman op het punt staat de vitale boordcomputer HAL 9000 van het ruimteschip uit te schakelen. Een bijna ontroerende scène. HAL: I'm afraid, Dave. Dave, my mind is going. I can feel it. My mind is going. There is no question about it. I can feel it. I can feel it. I can feel it. I'm a.... fraid. Good afternoon, gentlemen. I am a HAL 9000 computer. I became operational at the H.A.L. plant in Urbana, Illinois on the 12th of January 1992. My instructor was Mr. Langley, and he taught me to sing a song. If you'd like to hear it, I can sing it for you. Bowman: Yes, I'd like to hear it, HAL. Sing it for me.  

Apocalyps 2

Apocalyps 2

2017

In vervolg op Apocalyps1 een vergelijkbaar werk. Bowie (Blackster), A Space Odyssey (Kubrick), Yout Want it Darker (Cohen): de beelden buitelen over elkaar heen. In Apocalyps 2 komt er een bijna angstaanjagende rode planeet op de kijker af. Ik heb getracht de dreiging vsueel door de kleur rood (vuur, vernietiging, passie) tot uitdrukking te laten komen. Het nieuwe werk heeft ook alles te maken met de mondiale ontwikkelingen waarin blinde wereldleiders nietsontziend tewerk gaan om mensen tegen elkaar op te zetten. Waar dat toe kan leiden, heeft de geschiedenis meerdere keren bewezen. Misschien is het mijnerzijds ook wel een soort bezwering om het Armageddon af te wenden. Geen vrolijk thema, maar het is tevens een spel van rood en zwart.

Blackstar - A Tribute to David Bowie

Blackstar - A Tribute to David Bowie

2017

BLACKSTAR was de titel van het laatste album van David Bowie. Op 8 januari 2016 overleed hij op 69-jarige leeftijd. Pas bij zijn dood werd bekend dat hij al anderhalf jaar ongeneeslijk ziek was. In Blackstar blikt hij vooruit op zijn dood en terug op zijn leven. In een begeleidende videoclip kun je hem letterlijk op zijn sterfbed zien liggen. En zelfs toen had niemand door hoe slecht het met zijn conditie gesteld was. Alle nummers in Blackstar staan bol van de verwijzingen naar zijn aanstaande dood. In het gelijknamige nummer zing hij o.a.: Something happend on the day he died / Spirit rose a metre and stepped aside / Somebody else took his place, and bravely cried: I´m a blackstar. I´m a blackstar. David Bowie mag dan nu een stilgevallen, doods leven leiden, maar ik houd hem levend door zijn BLACKSTAR aan het firmament te blijven zien. Bij daglicht, als een zwarte ster. Blackstar is het derde doek in mijn 'zwarte reeks' en is door mij geschilderd in de periode november 2016 - februari 2017.

Dead Forest

Dead Forest

2017

Bomen schilder ik wel vaker. Meestal vrij rudimentair, in de betekenis van 'skelet', de stam en de takken, dus. Zelfs afgestorven bomen intrigeren me. Het verval, al dan niet veroorzaakt door ouderdom, milieu- of natuurrampen. Dead Forest is zo'n schilderij. De gekozen kleuren suggereren dat er iets heeft plaatsgevonden dan niks te maken heeft met de leeftijd van de bomen. De 'wolk' wijst misschien zelfs op de oorzaak van het verval.

Escape

Escape

2017

Ik schilderde Escape (tweeluik bestaande uit Escape 1 en Escape 2) als vervolg op mijn schilderijen die hun oorsprong hebben in teksten van David Bowie en Leonard Cohen (Blackstar, Major Tom). Het is een ruimtelijk doek dat door zijn grote kleur tegenstellingen met name door de lichtere vlakken de titel ervan tot uitdrukking brengt. Het is een (poging tot) ontsnapping (Escape), maar waaruit, en waarnaartoe? Is het gelukt of zijn alle pogingen vergeefs gebleken? Raadsels. Maar het heeft in ieder geval alles te maken met het huidige tijdsbestek: het jachtige, hectische leven van deze tijden, de onzekerheden van de toekomst (terreur, politiek, werk). De naar de ruimte opstijgende laders in de doeken verbeelden de ontsnapping naar momenten van reflectie, rust, euforie en genot. Een soort uitstijgen boven jezelf, ver van het gedoe. Samen vormen Escape 1 en Escape 2 een tweeluik. Escape 1 is het linker deel, Escape 2 het rechter. Beide doeken zijn ingelijst in een witte aluminium lijst, die in de totaalprijs is inbegrepen. Zonder lijst wordt € 200,00 in mindering gebracht op de vermelde verkoopprijs.

Escape 1

Escape 1

2017

Ik schilderde Escape 1 als vervolg op mijn schilderijen die hun oorsprong hebben in teksten van David Bowie en Leonard Cohen (Blackstar, Major Tom). Het is een ruimtelijk doek dat door zijn grote kleur tegenstellingen met name door de lichtere vlakken de titel ervan tot uitdrukking brengt. Het is een (poging tot) ontsnapping (Escape), maar waaruit, en waarnaartoe? Is het gelukt of zijn alle pogingen vergeefs gebleken? Raadsels. Samen met Escape 2 kan Escape 1 een tweeluik vormen. Escape 1 is het linker deel. Beide doeken zijn ingelijst in een witte aluminium lijst, die in de totaalprijs is inbegrepen. Zonder lijst wordt € 100,00 in mindering gebracht op de vermelde verkoopprijs.

Escape 2

Escape 2

2017

Ik schilderde Escape 2 als vervolg op mijn schilderijen die hun oorsprong hebben in teksten van David Bowie en Leonard Cohen (Blackstar, Major Tom). Het is een ruimtelijk doek dat door zijn grote kleur tegenstellingen met name door de lichtere vlakken de titel ervan tot uitdrukking brengt. Het is een (poging tot) ontsnapping (Escape), maar waaruit, en waarnaartoe? Is het gelukt of zijn alle pogingen vergeefs gebleken? Raadsels. Samen met Escape 1 kan Escape 2 een tweeluik vormen. Escape 2 is het rechter deel. Beide doeken zijn ingelijst in een witte aluminium lijst, die in de totaalprijs is inbegrepen. Zonder lijst wordt € 100,00 in mindering gebracht op de vermelde verkoopprijs.

Fiesta Gitana 2

Fiesta Gitana 2

2017

Ook in dit schilderij gaat het vooral om de combinatie van kleur, beweging, warmte. De flamencodanseres als levend kunstobject. En de muziek, het energieke ritme van de flamenco, moet er door opgeroepen worden. Het doek is eventueel (tegen meerkosten) met een zwarte 3D aluminium lijst te koop; de meerkosten bedragen dan € 100,00. 

Reis naar het einde van de nacht

Reis naar het einde van de nacht

2017

Spelen met verf. Je laten inspirerern door een mistige winterdag. Laat licht. Vroeg donker. Laat het penseel zijn werk doen. Je hand volgt vanzelf. De verbeelding aan de macht. Werk op 300 grams papier.

Road to Perdition

Road to Perdition

2017

Dit schilderij (op 300 grams papier) is evenals  The Long and Windy Road geïnspireerd op het schilderij 'Een Hollandse Weg' (1880) van Anton Mauve (1838-1888). Mauve wordt gerekend tot de zogenaamde Haagse School, waartoe ook Hendrik Willem Mesdag (inderdaad, van het 'Panorama'), George Hendrik Breitner en Isaac Israëls worden gerekend. Mauve heeft zelf een korte tijd les gegeven aan de toen nog jonge Vincent van Gogh. In de lucht van dit schilderij is Japans zeewier verwerkt. Mijn 'Road to Perdition' moet doen denken een donkere en zompige herfstdag laat in november. De vermelde prijs is zonder lijst

Supercell 1

Supercell 1

2017

Extreme weersomstandigheden fascineren me. In Nederland valt het meestal nog wel mee. Maar de klimaatsverandering zorgt in grote delen van de wereld op dit ogenblik voor grote overlast. Een fenomeen dat hallucinerende vormen aanneemt is de zogenaamde 'supercell', het zwaarste type onweersbui dat kan voorkomen. Windsnelheid en windrichting, en ook de temperaturen daarin, verschillen in boven- en onderlaag. Het effect is het onstaan van een mesocycloon, die gepaard gaat met extreme windsnelheden en extreme hoeveelheden neerslag, ook in de vorm van hagel. Kortom: een afschrikwekkend natuurverschijnsel.

Supercell 2

Supercell 2

2017

Extreme weersomstandigheden fascineren me. In Nederland valt het meestal nog wel mee. Maar de klimaatsverandering zorgt in grote delen van de wereld op dit ogenblik voor grote overlast. Een fenomeen dat hallucinerende vormen aanneemt is de zogenaamde 'supercell', het zwaarste type onweersbui dat kan voorkomen. Windsnelheid en windrichting, en ook de temperaturen daarin, verschillen in boven- en onderlaag. Het effect is het onstaan van een mesocycloon, die gepaard gaat met extreme windsnelheden en extreme hoeveelheden neerslag, ook in de vorm van hagel. Kortom: een afschrikwekkend natuurverschijnsel.

The Big Climb

The Big Climb

2017

Spelen met verf. Zomaar wat losse gedachten visualiseren. Zo blij als een kind worden. En het luchtig houden. Lat het penseel het werk doen, volg je handbeweging.

The long and windy road

The long and windy road

2017

Dit schilderij (op 300 grams papier) is geïnspireerd op het schilderij 'Een Hollandse Weg' (1880) van Anton Mauve (1838-1888). Mauve wordt gerekend tot de zogenaamde Haagse School (inderdaad, van het 'Panorama'), waartoe ook Hendrik Willem Mesdag, George Hendrik Breitner en Isaac Israëls worden gerekend. Mauve heeft zelf een korte tijd les gegeven aan de toen nog jonge Vincent van Gogh. Mijn 'Long and Windy Road' moet doen denken een donkere en zompige herfstdag laat in november. De vermelde prijs is zonder lijst.

Where are you now

Where are you now

2017

Geïnspireerd door een songtekst uit 'You Want It Darker', het allerlaatste album van Leonard Cohen (1934-2016). In dit geval het nummer 'Steer your way'. Een prachtig 'zwart en donker' gezongen nummer. Huivering in zijn woorden: Steer your way through the ruins / Of the altar and the mall / Steer your way through the fables / Of creation and the fall / Steer your way past the palaces / That rise above the rot They whisper still, the ancient stones / The blunted mountains weep Ik schilder een bizarre omgeving in een blinde nacht in de resten van het heelal. De laatste pogingen zijn ondernomen om er leven en contact te vinden: Where are you now. Zonder vraagteken. Een vaststelling bijna.

Yellowstone / Grand Prismatic Spring

Yellowstone / Grand Prismatic Spring

2017

In de maanden augustus en september 2017 maakten we weer een roadtrip door een zestal Amerkaanse staten. Het Yellowstone National Park, op de grens van Wyoming, Monatana en Idaho, stond daarbij prominent op ons programma. Waar kun je immers meer inspiratie opdoen voor je schilderijen als daar. Een geologisch natuurgebied zoals er op aarde maar weinig zijn. Met een enorme variatie aan kleuren en natuurverschijnselen, zoals de honderden hete bronnen die je overal in het onmetelijke ´park´ verrassen. Het waren bijna buitenaardse dagen die we er doorbrachten. Een reis naar een universum waar je nog veel langer zou willen zijn. Thuisgekomen ben ik onmiddellijk begonnen aan het verwerken van de duizenden indrukken. En ontdek je je tekortkomingen. De natuur blijkt je in alle opzichten te overtreffen als kunstenaar. Toch heb ik me gewaagd aan de Grand Prismatic Spring, in het westen van Yellowstone NP, Wyoming. Een uitgestrekt warm bad met opaal water boven een oranje bodem van mineralen. Het is mijn eerste schilderij in de Yellowstone-reeks.

CRISPR-Cas

CRISPR-Cas

2016

Ik de maanden oktober - november 2014 werkte in in opdracht van mijn zoon Raymond, moleculair celbioloog aan de Otago University in Dunedin (Zuidereiland / Nieuw Zeeland) aan een afbeelding bij het door hem geschreven artikel voor het Amerikaanse blad Molecular Cell. Tot mijn eigen verbazing werd het ontwerp daarna gekozen als cover van de november-editie 2014. De titel CRISPR-Cas heeft alles te maken met het onderwerp van het artikel: het heeft alles te maken met een afweersysteem (in het immuunsysteem) tegen aanvallen van slechte genetische 'indringers'. Raymond gaf daarbij aanwijzigen met betrekking tot de juistheid en kleuren in het afgebeelde model. 

Dashi Kombu

Dashi Kombu

2016

Een werk waarin Japans zeewier is verwerkt. Kombu (Japans: 昆布) is eetbaar bruinwier. Meer dan 90 procent van de Japanse kombu wordt geteeld, vooral bij en op het eiland Hokkaido. De gedroogde wieren worden weer soepel in water. Het levert fantastische vormen en kleuren op. Het zeewier laat zich goed hechten en beschilderen met acryl, olieverf en andere media.

Dashi Kombu 1

Dashi Kombu 1

2016

Een werk waarin Japans zeewier is verwerkt. Kombu (Japans: 昆布) is eetbaar bruinwier. Meer dan 90 procent van de Japanse kombu wordt geteeld, vooral bij en op het eiland Hokkaido. De gedroogde wieren worden weer soepel in water. Het levert fantastische vormen en kleuren op. Het zeewier laat zich goed hechten en beschilderen met acryl, olieverf en andere media.

Dashi Kombu 2

Dashi Kombu 2

2016

Een werk waarin Japans zeewier is verwerkt. Kombu (Japans: 昆布) is eetbaar bruinwier. Meer dan 90 procent van de Japanse kombu wordt geteeld, vooral bij en op het eiland Hokkaido. De gedroogde wieren worden weer soepel in water. Het levert fantastische vormen en kleuren op. Het zeewier laat zich goed hechten en beschilderen met acryl, olieverf en andere media.

Far beneath the ship

Far beneath the ship

2016

Geïnspireerd door de tekst van Major Tom (van David Bowie). Dit is het linker paneel van het drieluik Floating Weightless 3. Major Tom heeft inmiddels alle contact met de aarde verloren. Hem wacht een oneindige reis door de ruimte. Zijn leven wordt berekend in lichtjaren. De titel verwijst naar de eerste regel van het voorlaatste couplet. In het doek zijn plakken zeewier (dashi kombu) verwerkt. Het schilderij is in een bijpassende baklijst (zwart van binnen, zilverachtig van buiten) geplaatst.

Floating Weightless 1 - Coming Home

Floating Weightless 1 - Coming Home

2016

Olieverf op doek, maar ook Japans zeewier. Het werk behoort tot de subcategorie A SPACE ODDITY, en is geïnspireerd door de tekst van MAJOR TOM, een song van David Bowie De afgelopen jaren ben ik steeds meer bezig met de abstractie over de eindigheid van het leven en de oneindigheid van het heelal. Een fragment:     Earth below us
drifting, falling.
Floating weightless
coming home...
Earth below us
drifting, falling.
Floating weightless
coming, coming
home...
home.....

Floating Weightless 2 - There's no reply

Floating Weightless 2 - There's no reply

2016

Olieverf op doek, maar ook Japans zeewier. Het werk behoort tot de subcategorie A SPACE ODDITY, en is geïnspireerd door de tekst van MAJOR TOM, een song van David Bowie De afgelopen jaren ben ik steeds meer bezig met de abstractie over de eindigheid van het leven en de oneindigheid van het heelal. Een fragment:   Earth below us
drifting, falling.
Floating weightless
coming home...
Earth below us
drifting, falling.
Floating weightless
coming, coming
home...
home.....

Golden Bay Dreams

Golden Bay Dreams

2016

In 2015 reisden mijn vrouw en ik zes weken door Nieuw Zeeland. Een fantastisch land met de verbeelding ontstijgende landschappen. Van tropische regenwouden tot gletsjers. Van Bounty stranden tot vulkanische wereldwonderen. Kortom, meer inspiratie dan je aan kunt.  In deze reeks probeer ik het imaginaire te verbinden met de werkelijkheid. Landschappen vanuit een ander perspectief, van boven of van schuin boven af gezien. Zo ook bij de Golden Bay (aan de noordkust van het Zuidereiland). Bijna een luchtfoto, in de kleuren zoals een sprookjesachtige kust kan zijn. De zomer.

Goldfields Apache Junction Arizona

Goldfields Apache Junction Arizona

2016

Goldfield (later: Youngsberg) was een gouddelverstadje in Arizona, in de buurt van Apache Junction. Tegenwoordig is het niet meer dan een Ghost Town, enkel nog bezocht door toeristen. Het dorp werd omstreeks 1892 gesticht, tijdens de Amerikaanse Goldrush. In 2012 reden we er in de buurt rond. Indrukwekkende landschappen, zoals we er al meer gezien hadden tijdens onze reis door California, Nevada, Utah en Arizona.  Op het doek heb ik uitsluitend gewerkt met pigmenten (vooral oker), modelleerpasta, goudverf en bladgoud. In het landschap (van boven af gezien) heb ik nog (net zichtbaar) de kavels ingetekend.

I'm afraid. I'm afraid, Dave. Dave, my mind is going. I can feel it. I can feel it

I'm afraid. I'm afraid, Dave. Dave, my mind is going. I can feel it. I can feel it

2016

De titel van dit doek is ontleend aan een dialoog uit de filosofische sciencefictionfilm 2001: A Space Odyssey (1968) van Stanley Kubrick, gemaakt naar het gelijknamige boek van Arthur C. Clarke, eveneens uit 1968. De dialoog is die tussen de HAL 9000 boordcomputer van het ruimteschip Dicovery One en Dave Bowman, een van de astronauten. HAL: I'm afraid. I'm afraid, Dave, my mind is going. I can feel it. I can feel it. My mind is going. There is no question about it. I can feel it. I can feel it. I'am a.... fraid. Good afternoon, gentlemen. I'm a HAL 9000 computer. I became operational in the H.A.L. plant in Urbana, Illinois, on the 12th of January 1992. My instructor was Mr. Langley, and he taught me to sing a song. If you'd like to hear I can sing it for you. Dave Bowman: I'd like to hear it, HAL. Sing it for me.

Imagination 5

Imagination 5

2016

Een aantal jaren ben ik niet actief geweest in mijn serie IMAGINATION. Andere series kregen even voorrang. Maar eind 2016 is het dan weer zover: een nieuw doek, en ook nog onder de titel 'imagination'. Imagination no.5, is de defintieve titel van het doek. Door mijn werken in de serie 'A Space Odyssey' belandde ik weer in de abstractie.. Mijn eerdere (ook recente) abstracte werken waren bijna altijd in acryl, maar bij dit nieuwe doek heb ik uitsluitend gewerkt met olieverf. De kleuren en vormen moeten hun werk doen, en de kijker aan de betekenis daarvan een eigen invulling laten geven. Kunst is immers altijd: VERBEELDING. Imagination 5.

La Liberté

La Liberté

2016

Afbeelding van de totale installatie. De Nederlandse vertaling van het Franse gedicht luidt als volgt: Icarus Het doek vervluchtigt / Mijn vervliegende vormen / Gedragen zich bandeloos / Mijn schildersezel / Vernietigt zichzelf / Alchemie. /  Mijn kleuren herleven in papier / Verkondigen de nieuwe dag / Ik vlieg zonder was / Voor de zon / Heb ik mijn angst verloren / Mijn Hollandse vleugels verloochenen de / Antieke schoonheid / Mijn kwetsbaarheid heet Liefde / Uit Lybië / Zullen vrije gedachten worden geboren / Thanatos is dood / Mijn land is de hemel / Ik spot met tyrannen / Met grenzen / Mijn paradijs: / Mijn kunst / Mijn kleuren: / Mijn pijn / Mijn religie: / De kunst nergens te zijn 

Milford Sound. Of Silence

Milford Sound. Of Silence

2016

We vertrekken 's morgens uit Te Anau. En volgen de State Highway 94 door fantastische landschappen. Met de Lord of the Rings op onze hielen. De zon klimt langzaam boven de zwarte kammen. Weerspiegelen zich in de Mirror Lakes. En dan is er de donkere Hoemr Tunnel. Het landschap wordt nog ruiger. En dan ineens doemt, na ruim twee uur rijden, Milford Sound op. Hoge bergwanden omkaderen het feërieke fjord. Alsof je in een sprookjeswereld beland bent. Alle geluid ontbreekt. Zelfs de van honderden meters hoogte neerkletterende watervallen zijn met stomheid geslagen. The Sound of Silence. In de verte piekt de bijna 1700 meter hoge Mitre Peak. Een driehoek sneeuw op de top spettert zonlicht.

Moeraki Boulders - Close Encounters

Moeraki Boulders - Close Encounters

2016

In 2015 reisden mijn vrouw en ik zes weken door Nieuw Zeeland. Een fantastisch land met de verbeelding ontstijgende landschappen. Van tropische regenwouden tot gletsjers. Van Bounty stranden tot vulkanische wereldwonderen. Kortom, meer inspiratie dan je aan kunt.  In deze reeks probeer ik het imaginaire te verbinden met de werkelijkheid. Landschappen vanuit een ander perspectief gezien. In dit geval verwijzen deze versteende 'spherical boulders'op het Koekhohe-strand bij Moeraki (Zuidereiland) naar oude Maori legendes. De gigantische grijze ronde stenen zouden zijn achtergelaten door oude goden uit de tijd dat de Maori's neerstreken in Nieuw Zeeland. Close Encounters...

Monument Valley Arctic Age

Monument Valley Arctic Age

2016

Monument Valley Arctic Age is een beeld uit de verre toekomst. De hete woestijnen van Utah en Arizona behoren definitief tot het verleden. Van de Navajo's geen spoor, en van de latere immigranten evenmin. Een nieuwe ijstijd heeft bezit genomen van het woestijnlandschap. Overleven is slechts weggelegd voor weinigen. En nog slechtere tijden dreigen.

Phantom Birds at Tunnel Beach

Phantom Birds at Tunnel Beach

2016

Zes weken lang waren we in het voorjaar van 2015 in Nieuw Zeeland. onder andere om een van onze zonen te bezoeken die daar al meer dan een jaar werkte aan de Otago University in Dunedin (Zuidereiland). Op een steenworp van zijn woning ligt het fascinerende kustlandschap van Tunnel Beach. We wandelden ernaartoe. Beter: we daalden over een lang, slingerend pad af naar de rotsachtige kust. Vogels vlogen op uit het hoge, sprietige gras. En ineens is daar de 'hemelpoort' van steen. Golven spatten wit en schuimend uit elkaar. Bij laag water kun je erdoorheen lopen. Nu beperken we ons tot een wandeling over de hoge rug. Gladde mossoorten onder onze voeten. De 'vogels' zijn van Japans zeewier.

Skyfall 1 - This is the end

Skyfall 1 - This is the end

2016

In de zomer van 2016 bouw ik mijn reeks A Space Odyssey verder uit. Nu neem ik als uitgangspunt de teksten van nummers uit de popmuziek. Na Major Tom van David Bowie, op wiens teksten ik de serie Floating Weightless, maakte, neem ik nu de titelsong van de Bondfilm Skyfall als uitgangspunt. En dan met name de gepassioneerde vertolking door de zangeres Adèle: SKYFALL dus. Het zal opnieuw een soort drieluik worden, hoewel de werken ook afzonderlijk heel goed tot hun recht komen. Skyfall 1 krijgt als titel mee 'This is the end'. This is the end Hold your breath and count to ten Feel the earth move and then Hear my heart burst again

Skyfall 2 - Where the worlds collide and days are dark

Skyfall 2 - Where the worlds collide and days are dark

2016

In de zomer van 2016 bouw ik mijn reeks 'A Space Odyssey' verder uit. Nu neem ik als uitgangspunt muzieknummers uit de popmuziek. Na Major Tom van David Bowie, op wiens teksten ik de serie 'Floating Weighless maakte, neem ik nu de Bondfilm Skyfall als uitgangspunt, en dan met name de gepassioneerde vertolking door de zangeres Adèle: SKYFALL dus. Het zal opnieuw een soort drielijk worden, hoewel de werken ook afzonderlijk heel goed tot hun recht komen. Skyfall 2 krijgt als titel mee: WHERE WORLDS COLLIDE AND DAYS ARE DARK. Skyfall is where we start A thousand miles away and poles apart Where worlds collide and days are dark  

Skyfall 3 - When it crumbles

Skyfall 3 - When it crumbles

2016

In de zomer van 2016 bouw ik mijn reeks A Space Odyssey verder uit. Nu neem ik als uitgangspunt teksten van numers uit de popmuziek. Na Major Tom van David Bowie, een nummer dat me inspireerde tot het maken van de serie Floating Weightless, neem ik nu de titelsong van de Bondfilm Skyfall als uitgangspunt. En dan met name de gepassioneerde vertolking ervan door de zangers Adèle: SKYFALL dus. Het zal opnieuw een soort drieluik worden, hoewel de werken ook afzonderlijk heel goed tot hun recht komen. Skyfall 3 krijgt als titel mee: WHEN IT CRUMBLES When it crumbles  We will stand tall Face it all together

Solaris 1 - Can you tell me what's happening here?

Solaris 1 - Can you tell me what's happening here?

2016

Solaris 1: CAN YOU TELL ME WHAT’S HAPPENING HERE? In 1961 schreef de Poolse auteur Stanislaw Lem zijn beklemmende SF-roman Solaris. Het boek werd in 1972 verfilmd door de Russische regisseur Andrej Tarkovski, en in 2002 nog eens door de Amerikaan Steven Soderbergh. Solaris is een geheimzinnige planeet die wordt onderzocht door wetenschappers in een om de planeet cirkelend ruimtestation. De planeet heeft twee zonnen, een rode en een blauwe, met het gevolg dat er voortdurend lichtveranderingen van rood naar blauw in dit station optreden. Solaris is geheel bedekt door een oceaan van geleiachtige vloeistof. Jarenlang wordt de planeet al geobserveerd, maar het onderzoek lijkt vastgelopen. De bemanning van het ruimtestation is al teruggebracht tot drie personen en het station verkeert in erbarmelijke staat. Langzamerhand wordt het duidelijk dat de grote oceaan op planeet Solaris over een vorm van intelligentie beschikt, die de omgeving en de psyche van de bemanning van het ruimtestation bewerkt. De verschijnselen ontstonden door een experiment van de wetenschappers, zij 'behandelden' de oceaan met röntgenstralen. Zijn de verschijnselen een vorm van contact, een straf, of een gift van de Solaris-oceaan? Duidelijk is in ieder geval dat de mens met zijn gebrekkige mogelijkheden (omdat hij zichzelf niet kent) niet in staat is om - op welke manier dan ook - met dit mogelijk eerste contact met een andere levensvorm om te gaan. De titel van Solaris 1 verwijst naar een dialoog uit het boek. Chris Kelvin: Can you tell me what’s happening here? Snow: I could tell you what’s happening, but I don’t know i fit would really tell you what’s happening. De prijs van het werk is inclusief een aluminium lijst, passepartout en glas.  

Solaris 2 - Everything we've done is forgiven

Solaris 2 - Everything we've done is forgiven

2016

Solaris 1: CAN YOU TELL ME WHAT’S HAPPENING HERE? In 1961 schreef de Poolse auteur Stanislaw Lem zijn beklemmende SF-roman Solaris. Het boek werd in 1972 verfilmd door de Russische regisseur Andrej Tarkovski, en in 2002 nog eens door de Amerikaan Steven Soderbergh. Solaris is een geheimzinnige planeet die wordt onderzocht door wetenschappers in een om de planeet cirkelend ruimtestation. De planeet heeft twee zonnen, een rode en een blauwe, met het gevolg dat er voortdurend lichtveranderingen van rood naar blauw in dit station optreden. Solaris is geheel bedekt door een oceaan van geleiachtige vloeistof. Jarenlang wordt de planeet al geobserveerd, maar het onderzoek lijkt vastgelopen. De bemanning van het ruimtestation is al teruggebracht tot drie personen en het station verkeert in erbarmelijke staat. Langzamerhand wordt het duidelijk dat de grote oceaan op planeet Solaris over een vorm van intelligentie beschikt, die de omgeving en de psyche van de bemanning van het ruimtestation bewerkt. De verschijnselen ontstonden door een experiment van de wetenschappers, zij 'behandelden' de oceaan met röntgenstralen. Zijn de verschijnselen een vorm van contact, een straf, of een gift van de Solaris-oceaan? Duidelijk is in ieder geval dat de mens met zijn gebrekkige mogelijkheden (omdat hij zichzelf niet kent) niet in staat is om - op welke manier dan ook - met dit mogelijk eerste contact met een andere levensvorm om te gaan. De titel van Solaris 2 verwijst naar een dialoog uit het boek. Chris Kelvin: Am I alive, or dead? Rheya Kelvin: We don't have to think like that any more. We're together now. Everything we've done is forgiven. Everything. De prijs is inclusief aluminium lijst, passepartout en glas

The world is mourning

The world is mourning

2016

Geïnspireerd door de tekst van Major Tom (van David Bowie). Dit is het rechter paneel van het drieluik Floating Weightless 3. Major Tom heeft inmiddels alle contact met de aarde verloren. Hem wacht een oneindige reis door de ruimte. Zijn leven wordt berekend in lichtjaren. De titel verwijst naar de tweede regel van het voorlaatste couplet. In het doek zijn plakken zeewier (dashi kombu) verwerkt. Het schilderij is in een bijpassende baklijst (zwart van binnen, zilverachtig van buiten) geplaatst.

They don't realize he's still alive

They don't realize he's still alive

2016

Geïnspireerd door de tekst van Major Tom (van David Bowie). Dit is het middenpaneel van het drieluik Floating Weightless 3. Major Tom heeft inmiddels alle contact met de aarde verloren. Hem wacht een oneindige reis door de ruimte. Zijn leven wordt berekend in lichtjaren. De titel verwijst naar de eerste regel van het voorlaatste couplet. In het doek zijn plakken zeewier (dashi kombu) verwerkt. Het schilderij is in een bijpassende baklijst (zwart van binnen, zilverachtig van buiten) geplaatst.

To the Fiordlands - Englinton Valley

To the Fiordlands - Englinton Valley

2016

Een aantal dagen in het natste deel van Nieuw Zeeland: de Fiordlands. De hoeveelheden regen per jaar zijn er gigantisch. Maar als we daar zijn is er volop zon. We wijden door hallucinerende landschappen. Groen meestal. Erg groep. En van tijd tot tijd een eindeloze, dorre vlakte, zoals in Englinton Valley. Het doet denken aan The Lord of the Rings (waarvoor hier in de omgeving o.a. opnamen hebben plaatsgevonden). Het felgele, geërodeerde landschap met hoog, wuivend gras steekt fel af tegen de donkere, bijna zwarte bergen op de achtergrond. We zijn op weg naar Milford Sound. Het fjordenlandschap van Nieuw Zeeland. De 'vogels' zijn van Japans zeewier.

You Want It Darker

You Want It Darker

2016

Nog voor zijn dood op 7 november 2016 werd ik geïnspireerd door de stem en de teksten van het laatste album van de Canadese singer-songwriter Leonard Cohen (1934-2016). You Want It Darker wordt al snel het tweede doek in de trilogie van het najaar van 2016, een 'zwarte reeks'. Leonard Cohen werd 82 jaar. De laatste jaren van zijn leven werd Cohens stem alleen maar soberder en donkerder. Dieper en veelzeggender. Bij de presentatie van zijn laatste album meldde hij dat hij klaar was. Met het leven. Een paar maanden eerder (juli 2016) was zijn muze en grote liefde, de Noorse Marianne Ihlen, al overleden. Aan kanker. Daarna voelde Cohen zich intens moe en schreef haar een brief: Ik zit je zo dicht op de hielen dat wanneer je je hand uitsteekt, je de mijne kunt grijpen. De tekst van het eerste couplet van 'You Want It Darker' luidt als volgt: Ou are the dealer, I'm out of the game / If you are the healer, it means I'm broken and lame / If thine is the glory then mine must be the shame / You want it darker / We kill the flame  

Cyanea Lamarckii

Cyanea Lamarckii

2015

Dit doek is geïnspireerd door de Cyanea Lamarckii (in het Nederlands: Blauwe Haarkwal), hoewel de vorm en samenstelling van het dier is anders is dan hier afgebeeld. Maar, zoals gezegd, ik ben er door geïnspireerd. Kwallen zweven als het ware door het onmetelijke universum van het water. De oceanen, De zeeëen. In dit geval de diepe wateren van de Atlantische Oceaan en de Noordzee. Ik zie het doek ook als een metafoor voor een ruimtereis van een nagenoeg transparant wezen door een transparante materie, het water. Dromerig en tijdloos verplaatst en pulseert het ruimtewezen zich door de eeuwig in beweging zijnde materie van het water. In die zin is dit schilderij een voorloper van de Floating Weightless reeks, geïnspireerd door het lied 'Major Tom' van David Bowie. Het doek is te koop met of zonder een zwart geëloxeerde (geanodiseerde) aluminium wissellijst. De vermelde prijs is exclusief deze lijst. De prijs van de lijst bedraagt € 100.

Fjaðrárgljúfur Canyon

Fjaðrárgljúfur Canyon

2015

  De Fjaðrárgljúfur is een indrukwekkende kloof in het zuiden van IJsland, iets ten westen van het plaatsje Kirkjubæjarklaustur. Globaal 100 meter hoog en 2 km lang. Door deze kloof stroomt de kleine Fjaðrá rivier die even verderop in de rivier Skaftá uitmondt. De Fjaðrárgljúfur is 's zomers een groene kloof. 's Winters heerst er een ander regiem. De kloof loopt door een zacht granualir gesteente waar zich lagen met lava en andere intrusies bevinden. De gigantische formatie is zo'n 2 miljoen jaar geleden ontstaan. Toen de ijskap zich aan het eind van de ijstijd terug trok onstonden er diepe meren en door de gletsjer uitgeslepen kloven en valleien. Met het verder smelten van de gletsjer werd er steeds meer puin naar de meren gevoerd, waardoor deze zich met verschillende sedimenten begonnen te vullen.  Wat ik wil laten zien met dit schilderij is minder de werkelijke weergave van het landschap, maar vooral de tijdloze kracht en de invloed van het klimaat van de laatste miljoenen jaren op dit ruige stuk IJsland.

Iceland - Crater Edge

Iceland - Crater Edge

2015

IJsland is een land van lava. Dus ook van kraters. Voor een deel wordt het land verwarmd door geothermische energie. In de loop van de geschiedenis zijn er regelmatige uitbarstingen geweest van vulkanen, en de sporen daarvan tref je over het hele land. Vulkanen in ruste zijn er dan ook in overvloed. Soms zijn de wanden ervan met veelkleurige mossen bekleed. Dan weer is de kratermond gevuld met water. Dat dan weer alle kleuren van de regenboog kan krijgen, afhankelijk van welke metalen en mineralen zich erin bevinden. De combinatie met sneeuw maakt het landschap bizar, buitenwerelds bijna. Alsof je op een andere planeet bent.

Iceland - Frozen

Iceland - Frozen

2015

IJsland is een land dat me blijft inspirerern: vulkanen, lava, gletsjers, ijsmassa's, modderstromen. Een geologisch paradijs. Indrukwekkend kaal, want bomen groeien er nauwelijks. En het weer verandert er elk uur. Ik kan het uit eigen ervaring weten. Het is duidelijk dat de landschappen me inspireren om ze in een of andere vorm op het doek te toveren. De ruigheid ervan. 

Iceland - Svinafellsjökull Glacier

Iceland - Svinafellsjökull Glacier

2015

Mijn fascinatie voor de IJslandse landschappen is in de herfst van 2013 bij me teruggekeerd. Opnieuw stortte ik me op de bijna onwereldse landschappen. Eerdere, in acryl geschilderde landschappen herschilderde ik in olieverf. Vanaf januari 2014 ben ik met een aantal nieuwe IJslandse landschappen begonnen. Nu meer vertikaal dan horizontaal (immers: landscape). Mijn voorlopige standaard afmeting is 80x100. Mogelijk zijn ze in combinatie ook als tweeluik te gebruiken. Het hier afgebeelde landschap bevindt zich in de buurt van Skaftafell (Zuid-Midden van IJsland) en de Svinafellesjökul Glacier.

In Stahlgewittern

In Stahlgewittern

2015

In 1920 publiceerde de Duitse auteur Ernst Jünger zijn roman 'In Stahlgewittern. Aus dem Tagebuch eines Stosstruppführers, in het Nederlands vertaald als 'Oorlogsroes. Hij vertelt er in zijn oorlogservaringen tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918). Het boek documenteert de moderne vorm van oorlogsvoering, o.a. met de invoering van gifgas. Voor het individu is er in in het uitputtende oorlogsgeweld nauwelijks plaats meer. De 'staaleroticus' Ernst Jünger weet desondanks zijn oorlogservaring nog een zekere glans te verlenen. Maar al met al is het natuurlijk een gruwelijke verschrikkeng, deze zinloze oorlog. Vandaar het morbide karakter van dit schilderij.

Interstellar

Interstellar

2015

Ik heb altijd astronaut wilen worden. Ik zal de kans helaas niet meer krijgen. Zoals ik lang geleden gefascineerd werd door de film 2001, A Space Odyssey (1968) van Stanley Kubrick, werd ik dat opnieuw in het vliegtuig op weg naar Tokyo door het zien van de film Interstellar. Interstellar is een Amerikaanse sciencefictionfilm uit 2014, geregisseerd door Christopher Nolan. Om aan alle ellende te ontsnappen, werkt de NAS aan een kolonisatieprogramma van andere planeten. Cooper (Matthew McConaughey) wordt er met zijn ruimteschip Endurance op uitgestuurd om op een nieuwe planeet kwartier te maken voor de mensheid. Vanaf Coopers lancering draait het plotseling om overleven. Ik verdwijn in een wormgat en schilder wat ik op mijn interstellaire reis ben tegengekomen. Dit, dus. Een verlaten ruimtestation in ontbinding.  

Oilfields - Toxic Rain

Oilfields - Toxic Rain

2015

Geïnspireerd door de luchtfoto's van woestijnen, olievelden en industriïle nederzettingen in de desert van Mishka Henner begin ik aan een van zijn 'oilfields', in dit geval in de Lybische woestijn. Niet de installaties zijn in beeld gebracht maar ook de toxische vervuiling. Kortom: de wezenlijke aantasting van het landschap. Inmiddels zullen, na de van van Khadaffi, rebellengroepn het landschap nog meer verminkt hebben.  Mijn schilderij is geen letterlijke weergaven van Henners foto's. Ik heb letterlijk mijn eigen landschap gemodelleerd. Ook de kleuren heb ik een stuk expressiever gemaakt. De boodschap blijft dezelfde: De aarde wordt vergiftigd, vernietigd. Het kapitaal regeert.

Virtual Spaces

Virtual Spaces

2015

In vervolg op mijn ontwerpen voor Molecular Cell (Amerikaans wetenschappelijk tijdschrift) en de cover van het proefschrift van mijn zoon (moleculair celbioloog) ga ik verder op het pad van cellen, noem het hemellichamen in de ruimte. Het laatste heelal is nog lang niet bereikt. Dus de mogelijkgheden blijven oneindig. Een fascinerende wereld. Voorlopig helaas virtueel.

California Dreamin'

California Dreamin'

2014

In het najaar van 2012 reizen mijn vrouw en ik een maand lang door een aantal staten van Amerika: California, Nevada, Utah en Arizona. De bijna surrealistische, wijdse landschappen laten een onvergetelijke indruk achter. Het laatste deel van de roadtrip gaat van Los Angeles naar San Francisco, over de Pacific Coast Highway. Meer dan 500 kilometer over Highway no. 1 langs de hoge kliffen met uitzicht op de machtige oceaan links van je. Je wil dat het nooit ophoudt. Het hier afgebeelde landschap verbeeldt de sunset in de omgeving van Big Sur, een kilometer of 30 onder Carmel-Monterrey waar we zullen overnachten.

Desert View 1

Desert View 1

2014

Uitgangspunt (maar door mij sterk vervormd) zijn de luchtfoto's van de van oorsprong Belgische fotograaf Mishka Henner. Hij maakte o.a. een serie opnamen van olieinstallaties in de woestijn. Die installaties zijn bij mij niet meer terug te vinden. De natuur heeft alles teniet gedaan, overwoekerd. De prijs van het werk is inclusief glanzende notehouten lijst, glas en passepartout. 

Desert View 2

Desert View 2

2014

Uitgangspunt (maar door mij sterk vervormd) zijn de luchtfoto's van de van oorsprong Belgische fotograaf Mishka Henner. Hij maakte o.a. een serie opnamen van olieinstallaties in de woestijn. Die installaties zijn bij mij niet meer terug te vinden. De natuur heeft alles teniet gedaan, overwoekerd. De prijs van het werk is inclusief glanzende notehouten lijst, glas en passepartout. 

Desert View 3

Desert View 3

2014

Uitgangspunt (maar door mij sterk vervormd) zijn de luchtfoto's van de van oorsprong Belgische fotograaf Mishka Henner. Hij maakte o.a. een serie opnamen van olieinstallaties in de woestijn. Die installaties zijn bij mij niet meer terug te vinden. De natuur heeft alles teniet gedaan, overwoekerd. De prijs van het werk is inclusief glanzende notehouten lijst, glas en passepartout. 

Desert View 4

Desert View 4

2014

Uitgangspunt (maar door mij sterk vervormd) zijn de luchtfoto's van de van oorsprong Belgische fotograaf Mishka Henner. Hij maakte o.a. een serie opnamen van olieinstallaties in de woestijn. Die installaties zijn bij mij niet meer terug te vinden. De natuur heeft alles teniet gedaan, overwoekerd. De prijs van het werk is inclusief glanzende notehouten lijst, glas en passepartout. 

Exosome

Exosome

2014

It’s like Dis! Ribonucleases associated with the human RNA exosome, luidde de titel van het proefschrift van mijn zoon Raymond, moleculaire celbioloog aan de Otago University in Dunedin (Nieuw Zeeland). Niet dat ik van de tekst ook maar iets begreep, maar ik maakte wel in zijn opdracht de cover ervan. Op 8 januari 2015 promoveerde hij aan de Radboud Universiteit van Nijmegen. RNA metabolisme is een collectieve term die alle verschillende processen omvat met betrekking tot veranderingen aan RNA moleculen tijdens hun levenscyclus. Na transcriptie ondergaan veel RNA’s maturatie stappen, die het RNA bewerken en veranderen. In eukaryoten bestaan er een aantal kwaliteitscontroles die deze processen coördineren en de integriteit van het (mature) RNA monitoren. Bij veel van deze processen is het (deels) afbreken van RNA een onmisbare stap. Het exosoom, een eiwitcomplex met ribonuclease (RNA-afbraak) activiteit, speelt hierin een belangrijke rol. 

Molecular Cell

Molecular Cell

2014

Het ontwerp voor de cover van het Amerikaanse blad Molecular Cell, een vooraanstaand wetenschappelijk blad. Aanleiding was een artikel van mijn zoon Raymond, Hem was gevraagd bij zijn artikel ook de coverte leveren voor het oktobernummer van 2013.

Zabriskie Point

Zabriskie Point

2014

Zabriskie Point is een bekend uitkijkpunt in het Death Valley National Park in Californië. Het is één van de heetste plekken op aarde en wordt gekenmerkt door zijn pastelkleurige golvende duinlandschap waar zo goed als niets leeft. In september 2012 reisden we door een aantal staten van de V.S. en bezochten ook Death Valley en Zabriskie Poit. Bij een temperatuur van 43 graden. Zabriskie Point maakte een onvergetelijke indruk op me. Het adembenemende landschap kantelde. Maar dat kan ook zijn oorzaak hebben in het zoute zweet dat mij ogen indruppelde. Hallucinatie, in ieder geval. De plek is vernoemd naar de Amerikaanse zakenman en onderdirecteur van de Pacific Coast Borax Company:Christian Breevoort Zabriskie (1864 - 1936). Zabriskie Point is tevens de titel van een film van Michelangelo Antonioni uit 1970. Slechts een klein gedeelte van de film speelt zich ook daadwerkelijk af op deze plaats.

Blue Mountains

Blue Mountains

2013

Het eerste tweeluik in de reeks Virtual Landscapes. De kleur blauw is opnieuw prominent aanwezig. In verschillende tinten en dieptes. Het zou een Amerikaans landschap bij maanlicht kunnen zijn. Maar het is niet uitgesloten dat het gewoon een dagopname is, met een flauwe zon. Het landschap is grillig, rotsachtig en zichtbaar door hoge, donkerblauwe bomen. De twee doeken van het tweeluik zijn elk 100x80, maar zijn ook los van elkaar te koop (per stuk € 795,00)

Blue Mountains 1

Blue Mountains 1

2013

Het linker deel van het tweeluik BLUE MOUNTAINS uit de reeks Virtual Landscapes. De kleur blauw is opnieuw prominent aanwezig. In verschillende tinten en dieptes. Het zou een Amerikaans landschap bij maanlicht kunnen zijn. Maar het is niet uitgesloten dat het gewoon een dagopname is. Het landschap is grillig, rotsachtig en zichtbaar door hoge, donkerblauwe bomen.  

Blue Mountains 2

Blue Mountains 2

2013

Het rechter deel van het tweeluik BLUE MOUNTAINS uit de reeks Virtual Landscapes. De kleur blauw is opnieuw prominent aanwezig. In verschillende tinten en dieptes. Het zou een Amerikaans landschap bij maanlicht kunnen zijn. Maar het is niet uitgesloten dat het gewoon een dagopname is met een flauwe zon. Het landschap is grillig, rotsachtig en zichtbaar door hoge, donkerblauwe bomen. 

Homenaje a Federico García Lorca

Homenaje a Federico García Lorca

2013

Een van de Spaanstalige dichters die me het meeste aanspreekt is Federico García Lorca (1898-1936). Ook in zijn geboortestreek, Andalusië, zijn we vaker, ook gedurende langere tijd, geweest. We bezochten er zowel zijn geboorteplaats Fuente Vaqueros als de plaats waar hij tijdens de Spaanse burgeroorlog (1936-1939) werd doodgeschoten, Viznar. Net als Lorca ben ik een liefhebber van de muziek die hem inspireerde tot mooie gedichten: de flamenco. Zowel in Madrid, Sevilla en andere plaatsen waren we om te luisteren naar de opzwepende, ritmische muziek van de gitanos.

Hraunfossar

Hraunfossar

2013

Een van de meest indrukwekkende landschappen ervaar je als je voor de lavawatervallen van Hraunfossar staat. Uit de lavawanden spuit schuimend water de woeste rivier in. En bij een beetje zon zijn er duizend kleuren. Hoezo, een grijs land? De prijs is inclusief baklijst.

Olmsted Point

Olmsted Point

2013

Een van de vele bekende plekken in het grote Yosemite National Park (Californië / USA) is Olmsted Point. Machtig uitzicht vanaf de Tioga Road die dwars door het uitgestrekte natuurpark loopt. Je bent dan inmiddels al op 2500 meter hoogte. De natuur is er overweldigend en tevens ongenaakbaar. Kortom: meer dan genieten.

Cruz de Ferro

Cruz de Ferro

2012

Doek 8 in de reeks 'On The Road': Cruz de Ferro. Het eindpunt van de bijna 2500 kilometer lange fietstocht naar Santiago de Compostela nadert. De rust van de Spaanse Meseta ligt achter je, en het venijn zit in de staart, de laatste 300 kilometer met venijnig hooggebergte. De eerste hobbel na Leon doemt voor je op: het hoge kruis op de berg van Cruz de Ferro (1505 meter). Pelgrims stapelen hier een steen (of een andere persoonlijke relikwie) op de steeds maar aangroeiende berg. In de verte de besneeuwde toppen van het Cantabrisch Gebergte. Vanaf hier rust Sint Jacobs zegen op je: Santiago is binnen handbereik. Hoe dan ook. De wind neemt je gebeden (hier in de vorm van vergulde ginkho bladeren) mee. Oceaanwind in een staalblauwe lucht.   Het doek is ingelijst in een brede zwarte baklijst met goeden rand.

Hurricane with golden cubes

Hurricane with golden cubes

2012

Een dreigende hurricane boven een woestijnachtig landschap. In de 'trechter' wordt het afval vanaf de bodem meegzogen de lucht in. Een vreemd verschijnsel doet zich parallel voor in de lucht: een invasie van goudachtige kubussen, verschillend van formaat. De kubussen brengen hun kleur aan in het nieuwe, schoongeveegde landschap. Een soort herschepping van het stuk aarde dat door de krachtige hurricane verwoest leek. 

Indian Ink Abstract 003

Indian Ink Abstract 003

2012

Indian Ink Abstract 003 (op papier)

Indian Ink Abstract 004

Indian Ink Abstract 004

2012

Indian Inkt Abstract 004 (op papier)

Indian Ink Abstract 005

Indian Ink Abstract 005

2012

Indian Ink Abstract 005 (op papier)

Indian Ink Abstract 006

Indian Ink Abstract 006

2012

Indian Ink Abstract 006 (op papier)

Indian Ink Abstract 007

Indian Ink Abstract 007

2012

Indian Ink Abstract 007

León

León

2012

León. Doek 7 in de reeks On The Road. De machtige kathedraal doemt op tegen de al donker wordende azuurblauwe lucht. Aan de rechterzijde zijn de stapelbedden zichtbaar, hondertwintig waren het er, bij de Carmelitessen. Slapen komt er niet van. Mijn oordoppen kan ik in het donker niet vonden. Stalag 2010, zo noemde ik de slaapplek.  Waar het van slapen niet echt kwam. Het schilderij zit in een strakke zwarte baklijst met gouden rand.  

Malvinas Offshore Drifting

Malvinas Offshore Drifting

2012

Alsof de Islas Malvinas (de Falkland Eilanden) op drift geraakt zijn in een zee van koud blauw water en net gesmolten ijs. Als loshangende, door blauwalgen aangetaste rotsformaties in de ijskoude zee. De Islas Malvinas, op drift, verder dan de zuidelijkste punt van het Zuid-Amerikaanse continent, Tierra de Fuego. De onherbergzaamheid tegemoet.

O Cebreiro

O Cebreiro

2012

Het 9e doek in de reeks 'On The Road': O Cebreiro (1310 meter). De naam duidt op een van de zwaarste cols op de camino naar Santiago de Compostela. Op de dag dat ik er fiets is het 32 graden, staat de zon als een vuurbal in de strakblauwe lucht, en kruipen hellingspercentages van 15% en meer onder me door. De Hel op aarde. Het inferno van Dante. In de lucht staat de inmiddels beroemde uitspraak van Lance Armstrong: "Sometimes you're the hammer, somtimes the nail. Today I was the nail". In de zwarte, vurige berg die leidt naar de top van O Cebreiro, heb ik uitspraken verwerkt als 'The Grapes of wrath', 'Nine Eleven', 'Burnout', Great Depression', Off Road', De Profundis', Luctor et emergo' en 'Fata Morgana'. Zweetdruppels van lood vallen omlaag, het is stoempen die dag. Ik heb dus geen oog voor het verblindend mooie berglandschap en het frisse lentegroen om me heen. Ook dit schilderij zit in een zwarte baklijst met gouden rand.

Red Sky Blues

Red Sky Blues

2012

Red Sky Blues is een aanklacht tegen de vernietiging van de natuur door de chemische industrie, wereldwijd. In de verte heb ik me laten inspireren door de Industrial Landschapes van de Canadese fotograaf Burtynsky. Mijn Red Sky Blues is een vergiftigde wereld aan de voet van een letterlijk vuil spuitende industriegigant. In het schilderij zijn niet zonder reden de plaatsnamen van de meest bekende milieurampen verwerkt: Bhopal (India; methyl isocyanate), Chernobyl (Rusland; cesium 137, strontium 90), Seveso (Italië; dioxine), Love Canal (VS; zware metalen), Baia Mare (Roemenië; cyanide) en Aznacollar (Spanje; zware metalen). En het houdt niet op. Wanneer komen de gifbelten uit China tevoorschijn? Of de schildklierkankers nade halve meltdown na de tsunami in Japan? Kortom: Red Sky Blues zingt de blues over de afbraak van de natuur. Het doek (90x120x4) bevat naast acrylverf ook zand, kolengruis, vezelstoffen, stenen, karton, goudpoeder en koperverf.

Santiago de Compostela

Santiago de Compostela

2012

Het laatste schilderij in de reeks. Het eindpunt van mijn 2500 kilometer lange fietstocht naar Santiago de Compostela in Galicië, noord-west Spanje. De meest natte regio van het land. En dat heb ik geweten. De machtige granieten kathedraal van Sint Jacob (Santiago) van buiten groenig van het vocht en de korstmossen. Onder meestal een zware hemel. 's Avonds badend in een groenig floodlight. En boven in de donkere lucht de miljoenen sterren, immers: Compostela (= de sterrenvelden). Vandaar een tekst van Paul Bowles in het schilderij: "A black star appears, a point of darkness in the night sky's clarity. Point of darkness and gateway to repose. Reach out, pierce the fine fabric of the sheltering sky, take repose." Die rust neem ik nu: de serie is voltooid. Evenals de andere schilderijen in een zwarte baklijst met brede gouden rand. Is bij de prijs inbegrepen.

Sheltering Sky

Sheltering Sky

2012

Een desolaat sneeuwlandschap onder een zwarte hemel. Zelfs geen ster te zien. Het moet het begin van de oneindigheid zijn. Winter in de barre onmetetelijkheid van Canada. Want de boerderij aan de horizon heeft verdacht veel westerse trekken. En natuurlijk ben ik de Amerikaanse auteur Paul Bowles dankbaar voor het leveren van de titel. In 1949 immers schreef hij al 'The Sheltering Sky' (Het dak van de wereld) waarin hij op een beklemmende wijze de onmogelijkheid voor de zich beschaafd noemende westerse mens te aarden in deze wereld. Ik lees zijn woorden: "Er verschijnt een zwarte ster, een punt van duisternis in de heldere nachthemel. Punt van duisternis en toegangspoort tot rust. Strek je hand uit, steek hem door het fijne weefsel van het dak van de hemel, en rust." Jammer dat je in een zwarte hemel een zwarte ster niet kunt zien. Virtual landscape. In het schilderij zelf komen Bowles' woorden terug. Aan de zijkanten staat de tekst "A black star appears, a point of darkness in the night sky's clarity". En boven in de lucht: "Death is always on the way, but the fact that you don't know when it will arrive seems to take away from the finiteness of life. Yet everything happens only a certain number of times, and a very small number, really. How many times will you remember a certain afternoon that's so deeply a part of your being that you can't even conceive of your life without it? Perhaps four or five times more. Perhaps not even. How many times will you watch the full moon rise? Perhaps twenty. And yet it all seems limitless".

Burgos

Burgos

2011

Burgos imponeert door zijn gigantische gotische kathedraal van Santa Maria. De kerk is daarom prominent in beeld gebracht. Het is een woud van spitse bewerkte torentjes die wit schitteren in het felle licht. De lucht daarboven is azuurblauw. Een feest voor het oog. Maar het interieur is misschien nog wel indrukwekkender, en spreidt bijna stuitend de macht van het katholieke Spanje ten toon. Het is alles goud wat blinkt. Het goud is terug te vinden in de nog kale platanen van de Paseo Espolón die in het schilderij ondersteboven in de lucht boven de kathedraal hangen. Het flamboyante van de Santa Maria is eveneens terug te vinden in de kleuren van de gevels: wit, cadmiumgeel en rood. In de kerk bevindt zich het graf van Spanjes bekendste veldheer: El Cid. Met Sint Jacob wordt hij gerekend tot het vreeswekkende bataljon Matamoros. Op het doek is hij, verguld uiteraard, en gezeten te paard terug te vinden op een van de daken van de kathedraal. De tekst in het schilderij (rechts) is afkomstig van Cees Nooteboom uit zijn boek ‘De Omweg naar Santiago’ (1992), c.q. het hoofdstuk ‘Nog steeds niet in Santiago’ (1982). Op enkele plekken aan de zijkanten zijn blauwe glazen steentjes aangebracht die, net als het goud, de ultieme rijkdom moeten verbeelden: edelstenen en goud, het is een geslaagde combinatie in veel kerkelijke kunst.  De prijs is inclusief zwart-gouden baklijst.

Copacabana Autumn

Copacabana Autumn

2011

Het seizoen draait, en ook op het strand van Copacabana wordt het stiller. Zelfs in Brazilië kan het herfst zijn. Ik laat de wereld kantelen. De aarde zweeft in de lucht en het water of de lucht, wat het ook moge zijn, tuimelt vol met afgevallen bladeren. In dit geval o.a. de gouden blaadjes van de Japanse ginkho. Mijn inspiratie van dit schilderij haalde ik uit een krantenfoto. Daarop was een bizar landschap te zien: de Braziliaanse actiegroep Rio de Paz had honderden groene bezems geplaatst op het strand van Copacabana (Rio de Janeiro), met de steel in het zand, de omgekeerde wereld dus. Evenveel bezems als er Braziliaanse parlementsleden zijn. De boodschap: de bezem door de corrupte burelen! Die beelden heb ik inmiddels ver achter me gelaten. Ik heb een imaginair landschap geschilderd. Het zou gewoon met elk strand, met elke lucht, met elke oceaan kunnen gebeuren. Sluit je ogen maar, en je ziet het voor je.

La Meseta

La Meseta

2011

De Meseta is de hoogvlakte tussen Burgos en León, op een hoogte van zo’n 800 à 900 meter, en met een lengte van globaal 200 kilometer. Fietsen op de Meseta is jezelf leegmaken. Tijd om te mediteren en het Zen-gevoel bij je op te wekken. Niet zonder reden zijn daarom een aantal meditatieve elementen (aan de rechterzijde) ingevoegd: de Tibetaanse gebedsvlaggetjes en de namen van de aaneenschakeling van de langzamerhand ontvolkt rakende dorpen op de route tussen de twee prachtige steden Burgos en León, als kralen aan de rozenkrans. Het enige leven dat je tegenkomt tijdens je lange tocht zijn de ooievaars die grote nesten gebouwd hebben op bijna alle kerktorens op de route. Toch nog leven in de dode dorpen. De oneindigheid tegemoet, met kaarsrechte wegen in een kaal en desolaat landschap, in de verte dreigt het Cantabrisch gebergte. Die zorg is voor later. Nu brandt de zon boven mijn hoofd. De prijs is inclusief zwart-gouden baklijst.  

Muerte en la tarde 3.01

Muerte en la tarde 3.01

2011

Het werk MUERTE EN LA TARDE omvat een aantal meerluiken. Dit schilderij vormt de horizontale versie van een van beide tweeluiken. De titel is gebaseerd op het boek van Ernest Hemingway DEATH IN THE AFTERNOON, in het Spaans: Muerte en la Tarde. Hemingway was een fervent liefhebber van het stierenvechten. Inmiddels is de populariteit van deze 'volkssport' ook in Spanje aanzienlijk gedaald. In het schilderij probeer ik de dynamiek van de doodsstrijd van de toro weer te geven. De energie spat uit de gele en rode kleuren.  

Muerte en la tarde 3.02

Muerte en la tarde 3.02

2011

Het werk MUERTE EN LA TARDE omvat een aantal meerluiken. Dit schilderij is de vertikale versie van het tweeluik. De titel is gebaseerd op het boek van Ernest Hemingway DEATH IN THE AFTERNOON, in het Spaans: Muerte en la Tarde. Hemingway was een fervent liefhebber van het stierenvechten. Inmiddels is de populariteit van deze 'volkssport' ook in Spanje aanzienlijk gedaald. In het schilderij probeer ik de dynamiek van de doodsstrijd van de toro weer te geven. De energie spat uit de gele en rode kleuren.  

Muerte en la tarde 3.1

Muerte en la tarde 3.1

2011

Het werk MUERTE EN LA TARDE omvat een aantal meerluiken. Dit schilderij maakt onderdeel uit van Muerte en la Tarde no.3. Het leidt een zelfstandig leven maar kan ook deel uitmaken van een van de corresponderende tweeluiken, zowel in horizontale al vertikale positie. De titel is gebaseerd op het boek van Ernest Hemingway DEATH IN THE AFTERNOON, in het Spaans: Muerte en la Tarde. Hemingway was een fervent liefhebber van het stierenvechten. Inmiddels is de populariteit van deze 'volkssport' ook in Spanje aanzienlijk gedaald. In het schilderij probeer ik de dynamiek van de doodsstrijd van de toro weer te geven. De energie spat uit de gele en rode kleuren.

Muerte en la tarde 3.2

Muerte en la tarde 3.2

2011

Het werk MUERTE EN LA TARDE omvat een aantal meerluiken. Dit schilderij maakt onderdeel uit van Muerte en la Tarde no.3. Het leidt een zelfstandig leven maar kan ook deel uitmaken van een van de corresponderende tweeluiken, zowel in horizontale al vertikale positie. Dit schilderij vormt het rechterpaneel van beide tweeluiken. De titel is gebaseerd op het boek van Ernest Hemingway DEATH IN THE AFTERNOON, in het Spaans: Muerte en la Tarde. Hemingway was een fervent liefhebber van het stierenvechten. Inmiddels is de populariteit van deze 'volkssport' ook in Spanje aanzienlijk gedaald. In het schilderij probeer ik de dynamiek van de doodsstrijd van de toro weer te geven. De energie spat uit de gele en rode kleuren. 

Puente la Reina

Puente la Reina

2011

Puente la Reina, heet het derde schilderij in de reeks. Puente la Reina is een van de meest markante plekken op de route naar Santiago de Compostela, ja zelfs de plek waar alle pelgrimswegen samen komen, en waarvandaan er nog maar één weg voert naar het verre Galicië: "y desde aqui todos los caminos a Santiago se hacen uno solo".  De brug markeert een soort 'point of no return', het magnetische veld van Compostela zuigt je als het ware door de sterrenvelden naar de kathedraal van Santiago. De prijs is inclusief zwart-gouden baklijst.

Roem

Roem

2011

ROEM. Nummer 5 uit een 6-delige serie die ik HEART OF JAPAN. Genoemd heb. De basis vormt de kalligrafie die de ROEM verbeeldt. Daarnaast speelt een deel van de rode Japanse zon een prominente rol. De gemengde techniek bestaat uit: collage, diverse inkten, gouache en goudverf. De afmeting bedraagt 20x20 cm., inclusief passe-partout en lijst. Achter glas.  

Santo Domingo de la Calzada

Santo Domingo de la Calzada

2011

De kathedraal van Santo Domingo de la Calzada. Sinds mensenheugenis huizen daarin een haan en een hen. Het gevederde duo speelt een cruciale rol in een mythisch verhaal, waarbij de geile herbergiersdochter uit het dorp haar oog heeft laten vallen op een jonge Duitser die met zijn ouders op weg is naar Compostela. Omdat de devote knaap niet op haar avances wil in gaan beschuldigt zij hem van diefstal, waarna hij na snelrecht wordt opgehangen. Door een miraculeuze interventie van Santiago blijkt de jongen later toch weer in leven. Als de ouders van de Duitse knaap bij hun terugkeer in het dorp deze wonderbaarlijke verrijzenis melden aan de rechter van Santo Domingo die net bezig een copieuze maaltijd te verorberen, foetert deze, wijzend op het gevogelte op tafel: Uw zoon is niet meer in leven! Hij is net zo dood als deze gebraden haan en hen! Waarop de gebraden haan en gebraden hen levend opspringen van hun schotels. Wat vervolgens leidt tot de ontmaskering van de leugenachtige herbergiersdochter. Die op haar beurt veroordeeld wordt tot de doodstraf. De haan en de hen, uit het culinaire graf herrezen. De opstanding is niet alleen voorbehouden aan Jezus.  De prijs is inclusief diepe (5 cm) zwarte baklijst met gouden rand.

Toewijding

Toewijding

2011

TOEWIJDING. Nummer 4 uit een 6-delige serie die ik HEART OF JAPAN. Genoemd heb. De basis vormt de kalligrafie die de TOEWIJDING verbeeldt. Daarnaast speelt een deel van de rode Japanse zon een prominente rol. De gemengde techniek bestaat uit: collage, diverse inkten, gouache en goudverf. De afmeting bedraagt 20x20 cm., inclusief passe-partout en lijst. Achter glas.  

Toro Bravo 1

Toro Bravo 1

2011

De discussies in Spanje over het stierenvechten nemen de laatste jaren toe. Overal in het land vinden voorafgaand aan de corrida, voor de poorten van de arena verhitte discussies plaats tussen voor- en tegenstanders. Over een ding zijn beide partijen het eens: de stier verdient alle lof bij zijn ongelijke strijd tegen de matador. Vandaar: Toro Bravo! 

Toro Bravo 2

Toro Bravo 2

2011

De discussies in Spanje over het stierenvechten nemen de laatste jaren toe. Overal in het land vinden voorafgaand aan de corrida, voor de poorten van de arena verhitte discussies plaats tussen voor- en tegenstanders. Over een ding zijn beide partijen het eens: de stier verdient alle lof bij zijn ongelijke strijd tegen de matador. Bij het schilderen ervan stond me ook het boek van Ernest Hemingway voor de geest: Death in the afternoon, uit 1932 (Muerte en la tarde) Vandaar: Toro Bravo!

Toros Bravos

Toros Bravos

2011

Ik heb twee al bestaande schilderijen naar elkaar toe geschilderd en er een tweeluik van gemaakt. Het betreft de combinatie van Feria de Otoño en Recorrido por una tierra de toros. Meerdere stiren verenigd in een tweeluik. Met altijd de hefige emotie verbeeld door de kleuren rood, geel en zwart: Toros Bravos!

Trouw

Trouw

2011

TROUW. Nummer 3 uit een 6-delige serie die ik HEART OF JAPAN. Genoemd heb. De basis vormt de kalligrafie die de TROUW verbeeldt. Daarnaast speelt een deel van de rode Japanse zon een prominente rol. De gemengde techniek bestaat uit: collage, diverse inkten, gouache en goudverf. De afmeting bedraagt 20x20 cm., inclusief passe-partout en lijst. Achter glas.  

Vagabond Sky

Vagabond Sky

2011

VAGABOND SKY, heb ik dit doek genoemd. Geïnspireerd door de muziek van Mark Knopler (Dire Straits) en Emmilou Harris in 'All The Roadrunning'. I've a million miles of vagabond sky clocked up above the clouds and I'm still your man for the roaming'. En zie me weer fietsen op de eindeloze Spaanse hoogvlakte, de meseta, tussen Burgos en Leon. De ruimte, de onmetelijkheid, een road-painting. Deel uitmakend van mijn odyssee naar Santiago de Compostela. 

Vrede

Vrede

2011

VREDE. Nummer 6 uit een 6-delige serie die ik HEART OF JAPAN. Genoemd heb. De basis vormt de kalligrafie die de VREDE verbeeldt. Daarnaast speelt een deel van de rode Japanse zon een prominente rol. De gemengde techniek bestaat uit: collage, diverse inkten, gouache en goudverf. De afmeting bedraagt 20x20 cm., inclusief passe-partout en lijst. Achter glas.  

Waarheid

Waarheid

2011

WAARHEID. Nummer 1 uit een 6-delige serie die ik HEART OF JAPAN. Genoemd heb. De basis vormt de kalligrafie die de WAARHEID verbeeldt. Daarnaast speelt een deel van de rode Japanse zon een prominente rol. De gemengde techniek bestaat uit: collage, diverse inkten, gouache en goudverf. De afmeting bedraagt 20x20 cm., inclusief passe-partout en lijst. Achter glas.  

Wijsheid

Wijsheid

2011

WIJSHEID. Nummer 2 uit een 6-delige serie die ik HEART OF JAPAN. Genoemd heb. De basis vormt de kalligrafie die de WIJSHEID verbeeldt. Daarnaast speelt een deel van de rode Japanse zon een prominente rol. De gemengde techniek bestaat uit: collage, diverse inkten, gouache en goudverf. De afmeting bedraagt 20x20 cm., inclusief passe-partout en lijst. Achter glas.  

Damals in Dresden: die bittere Tränen des Anselm Kiefer

Damals in Dresden: die bittere Tränen des Anselm Kiefer

2010

Damals in Dresden: die bittere Tränen des Anselm Kiefer, refereert aan een van de historische misdaden tegen de menselijkheid: het bombardement van Dresden in de nacht van 13 op 14 februari 1945 door de luchtvloot van de RAF en de USAAF. Vanwege het gebruikte lood in het schilderij (de tranen / bommen die uit de lucht vallen en een van de kruisen) heb ik ook een link gemaakt met de omstreden Duitse kunstenaar Amselm Kiefer. Als geen ander heeft hij zich als kunstenaar in het verleden bezig gehouden met het bruine Duitse verleden. Verder klinkt ook de Duitse filmregisseur Rainer Werner Fasbinder door in de titel (Die bittere Tränen der Petra von Kant). Ook iemand die een fascinatie had met het nazi-verleden van zijn land. Golgotha aan de Elbe. Een waarschuwing.

Het Tsjetsjeense Labyrint

Het Tsjetsjeense Labyrint

2010

De titel verwijst naar het gelijknamige boek van de Franse oorlogscorrespondente Anne Nivat. Ze beschrijft hierin het verschrikkelijke leed van de burgerbevolking, die beklemd zit tussen de wreedheid van de Russen en de willekeur van de Tsjetsjeense rebellenleiders en de wahabitische fundamentalisten. Voor de normale burger is leven in Tsjetsenie een zoektocht in een hallucinerend labyrint geworden.

Let the Great World Spin

Let the Great World Spin

2010

Het doek is gebaseerd op het boek van Colum McCann (in het Nederlands: Laat de aarde draaien). Het boek is een lyrische roman over New York en zijn inwoners. Op de achtergrond speelt de stunt van de Franse koorddanser Philippe Petit een grote rol in het geheel. Op een ochtend van een zonnige zomerdag in 1974 rent, danst en springt hij op en neer tussen de Twin Towers die dan bijna klaar zijn. De ultieme performance. Het zal nooit meer kunnen. De geschiedenis lost alles op. Letterlijk. In het doek verkruimelen de North en de South Tower al onder Petits dansende voeten. A Space Odyssey.

Pequeño vals vienés

Pequeño vals vienés

2010

Tweeluik dat de titel draagt van een gedicht van de Spaanse dichter Federico Garcia Lorca, die tijdens de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939) door de nationalisten van Franco werd gefusilleerd. Het gedicht, later gezongen door Leonard Cohen ('Take this waltz') komt uit Lorca's dichtbundel 'Poeta en Nueva York'. Een grimmig gedicht.

Saint-Jean-Pied-de-Port

Saint-Jean-Pied-de-Port

2010

Saint-Jean-Pied-de-Port, een legendarische plek aan de voet van de Pyreneeën. Veel pelgrims die naar Santiago de Compostela gaan starten hier hun Camino. Eerst de 1056 meter hoge Col d'Ibañeta over en dan nog 900 kilometer te gaan. In  het schilderij doemen de Pyreneeën op, inclusief de gevaren. Tekstfragemten uit het 'Chanson de Roland', het Middeleeuwse heldenepos, zijn ingevoegd. Maar het is nat en koud. Geen fietsweer. En toch moet er gefietst worden. Ik zie er letterlijk tegenop. De prijs is inclusief brede zwart-gouden baklijst.

Desierto Dreams 1 en 2

Desierto Dreams 1 en 2

2009

De oker- en ijzerachtige kleuren in dit tweeluik verwijzen naar de verschroeide aarde in de Desierto de Tabernas (de woestijn van Tabernas / Andalusië), vele jaren het decor en de plek waar spaghettiwesterns werden opgenomen. De 2 doeken kunnen separaat van elkaar worden opgehangen. Prijs is pers stuk. Indien als tweeluik gekocht: 30% korting.

Kaputt

Kaputt

2009

De titel verwijst naar het beroemde boek van Curzio Malaparte die tijdens de Tweede Wereldoorlog als oorlogscorrespondent met het Italiaanse leger door Servië, Kroatië, Polen, Rusland en Finland trok. Een oorlogsverslag van een Europa in ontbinding. Hallucinerend proza over een wereld in verval. Kapotgemaakt. Heden herhaalde voorstellingen in Irak, Congo, Darfur, Afghanistan en ga maar door. Neverending Story.

Misericordias

Misericordias

2009

De processies maken net als de flamenco en het stierenvechten deel uit van het hart van Andalusië. Het lijden, de passie maken dat het hart klopt. Een tweeluik. Misericordias is gebaseerd op een van de vele processies die ik meemaakte in Sanlucar de Barrameda (Andalusië).

Fiesta Gitana 4

Fiesta Gitana 4

2008

Door de kleuren (geel, rood) probeer ik het temperament en de bewegiongen van de flamencodanseres vast te leggen. Het vuur moet bijna letterlijk uit het doek spatten.

Imagination 3

Imagination 3

2007

Droomwerelden bestaan, als je er maar op zoek gaat. Dit schilderij in de reeks 'Imaginatión' wijst de richting aan. En geeft de kleuren aan waarin je rond gaat lopen. Het zoeken en vinden van die droomwereld moet je zelf doen. Uiteindelijk maak je die nieuwe wereld zelf. Het geheel bestaat uit twee doeken van elk 100x70 cm. Maar beide doeken kunnen ook los functioneren (prijs per stuk 425)

Reis naar het einde van de nacht

Reis naar het einde van de nacht

2007

Céline schreef 'Voyage au bout de la nuit'. Ik maak er een schilderij van. Een spel van licht en donker. Het donkere verwijst naar het cynische van de oorlog, het lichte naar de humor.

Feria de Otoño

Feria de Otoño

2006

In Spanje zijn er verschillende grote corrida-toernooien. Een daarvan heet de 'Feria de Otoño', omdat het in de herfst plaats vindt.

recorrido por una tierra de toros

recorrido por una tierra de toros

2006

De stier heeft eigenlijk geen kans in de corrida. Dat is zijn lot. Hij kan alleen in schoonheid, maar tegelijkertijd in bloed, sterven.

Le Pont du Diable

Le Pont du Diable

2002

Gemaakt tijdens een zomervakantie in de Franse Ardèche. We logeerden op een camping in de buurt. Het is een van de weinige aquarellen die ik gemaakt heb. Het aquarel is bekommentarieerd met teksten die de situatie van de dag en de plek weergeven. Le Pont du Diable betekent: de Duivelsbrug.

Vallon Pont d'Arc

Vallon Pont d'Arc

2002

Gemaakt tijdens een zomervakantie in de Franse Ardèche. We logeerden op een camping in de buurt. Het is een van de weinige aquarellen die ik gemaakt heb. Het aquarel is bekommentarieerd met teksten die de situatie van de dag en de plek weergeven.

Kaldenbroek

Kaldenbroek

2000

Het gebied Kaldenbroek ligt in Noord Limburg, tussen de dorpen Grubbenvorst en Lottum. Er staan enkele monumentale, historische boerderijen.

Kaldenbroek

Kaldenbroek

2000

Kaldenbroek is een rustig gelegen boerderijencomplex in de naaste omgeving van Grubbenvorst (Noord Limburg). De monumentale boerderijen komen zeker wanneer het gesneeuwd heeft nog meer tot hun recht dan op andere momenten in het jaar. De prijs is inclusief een smalle aluminium (zwart geëloxeerde) lijst.

Brief voor Emma Zunz

Brief voor Emma Zunz

1998

  Het schilderij is gebaseerd op en kort verhaal uit de verhalenbundel “De Aleph en andere verhalen” van de Argentijnse schrijver Jorge Luis Borges (1899-1986); het verhaal is getiteld “Brief voor Emma Zunz Emma is een bescheiden, 19-jarig fabrieksmeisje die het bericht krijgt dat haar vader - in de gevangenis vanwege vermeende fraude - is overleden. Ze is al een buitenbeentje onder de fabrieksmeisjes, maar de brief sluit haar nog meer af. Ze legt ook een causaal verband tussen de dood van haar vader en de reden van zijn dood. Ze weet zeker dat de werkelijke fraudeur de fabrieksdirecteur zelf is. Om zich te wreken schiet ze de directeur met haar revolver dood. Daarna belt ze de politie met de mededeling dat ze   Het schilderij is gebaseerd op een kort verhaal uit de verhalenbundel “De Aleph en andere verhalen” van de Argentijnse schrijver Jorge Luis Borges (1899-1986); het verhaal is getiteld “Brief voor Emma Zunz”.  

Het labyrint van Tlön

Het labyrint van Tlön

1998

"Tlön, Uqbar, Orbis Tertius" is een verhaal van de Argentijnse schrijver Jorge Luis Borges. Het verhaal werd voor het eerst gepubliceerd in het Argentijnse dagblad Sur in mei 1940. In 1944 werd het opgenomen in Borges’ verhalenbundel Fantastische verhalen (Ficciones).   De klassieke cultuur van Tlön bevat verder ook maar één tak van wetenschap: de psychologie. De mensen van Tlön zien het universum als een reeks mentale processen, die zich niet ontwikkelen in de ruimte maar successievelijk in de tijd. De waarneming van een rookwolk aan de horizon en daarna van het veld dat in brand staat en daarna van de halfgedoofde sigaar die de brand heeft veroorzaakt wordt gezien als een voorbeeld van ideeënassociatie. Verder worden een complexe theorie uiteengezet over het materialisme van Tlön, gedachten over gelijkheid en identiteit en werkelijkheidsvorming door de taal. Centraal staat het idee van de vermenigvuldiging. en het daarmee samenhangende begrip Hrönir: “Twee personen zoeken een potlood: de eerste vindt het en zegt niets; de tweede vindt een niet minder werkelijk potlood, maar meer aansluitend bij zijn verwachtingen." 

Het labyrint van Tlön 2

Het labyrint van Tlön 2

1998

"Tlön, Uqbar, Orbis Tertius" is een verhaal van de Argentijnse schrijver Jorge Luis Borges. Het verhaal werd voor het eerst gepubliceerd in het Argentijnse dagblad Sur in mei 1940. In 1944 werd het opgenomen in Borges’ verhalenbundel Fantastische verhalen (Ficciones).   De klassieke cultuur van Tlön bevat verder ook maar één tak van wetenschap: de psychologie. De mensen van Tlön zien het universum als een reeks mentale processen, die zich niet ontwikkelen in de ruimte maar successievelijk in de tijd. De waarneming van een rookwolk aan de horizon en daarna van het veld dat in brand staat en daarna van de halfgedoofde sigaar die de brand heeft veroorzaakt wordt gezien als een voorbeeld van ideeënassociatie. Verder worden een complexe theorie uiteengezet over het materialisme van Tlön, gedachten over gelijkheid en identiteit en werkelijkheidsvorming door de taal. Centraal staat het idee van de vermenigvuldiging. en het daarmee samenhangende begrip Hrönir: “Twee personen zoeken een potlood: de eerste vindt het en zegt niets; de tweede vindt een niet minder werkelijk potlood, maar meer aansluitend bij zijn verwachtingen."  

Het testament van Beatriz Viterbo

Het testament van Beatriz Viterbo

1998

De onbereikbare geliefde Beatriz Viterbo (speudoniem) heeft het met een ander aangelegd. Borges is er kapot van. Hij kan er alleen nog maar over schrijven. Hij ziet het als haar, door hem geschreven, testament. Ook al omdat hij daarna te horen krijgt dat Beatriz overleden is. Zoals in veel van de korte verhalen Borges, is de hoofdpersoon is een gefictionaliseerde versie van de auteur. Aan het begin van het verhaal, hij is in de rouw vanwege de recente dood van een vrouw die hij liefhad - Beatriz Virterbo - en is vastberaden naar het huis van haar familie te gaan om daar zijn condoleances aan te bieden. Na verloop van tijd komt hij te weten dat haar neef, Carlos Argentino Daneri, een middelmatige dichter met een sterk overdreven beeld van zijn eigen talent, ervoor heeft gezorgd dat zijn levenslange zoektocht naar het schrijven van een episch gedicht op elke plek van onze de planeet mogelijk is.  

Postscriptum voor de Aleph

Postscriptum voor de Aleph

1998

Een van de bekendste fantastische - zeg maar gerust: surrealistische - verhalen van Borges heet 'De Aleph'. De Aleph staat symbool voor het alles omvattende, het heelal van zelfs voor de oerknal. Quasi nonchalant vervlecht Borges in zijn verhalen op uiterst ingenieuze wijze en in een glasheldere stijl realiteit en droom en presenteert hij fundamentele problemen als een spel, waarbij hij de lezer vaak misleidt en op het verkeerde been zet. Fantasie en werkelijkheid lopen voortdurend door elkaar. Bewust schept hij een nieuw perspectief op de werkelijkheid, onder meer door een vermenging van bronnen waarop hij zich beroept: sommige daarvan zijn makkelijk te achterhalen, andere zijn volkomen apocrief of zo moeilijk op te sporen dat de lezer voortdurend twijfelt aan de authenticiteit. 

Vertel me van de Zwarte Zee

Vertel me van de Zwarte Zee

1995

"De Zwarte Zee" van Konstantin  Paustovskij, oorspronkelijk gepubliceerd in 1935, speelt zich af op de Krim. Het boek is een mengeling van romantische lyriek en nauwkeurige beschrijvingen vol specialistische kennis over de zee, haar flora en fauna, de winden, het reliëf van de kust, de kustplaatsen en hun geschiedenis. Als Paustovskij op poëtische wijze de kleur van het zeewater beschrijft, geeft hij er meteen de chemische formule bij alsook de uitleg waarom de zee, als gevolg van bepaalde zouten, een groenachtige kleur aanneemt.  Het is de sfeer van dit fantastische boek die ik in deze gouache heb vorm willen geven. Paustovkij: hij zorgt ervoor dat je nooit bent uitgelezen, en dat je nooit raakt uiotgeschilderd.

Gezicht op Wijck Maastricht

Gezicht op Wijck Maastricht

1993

Het is een gezicht over de Maas in de richting van stadsdeel Wijck van Maastricht. Op de voorgrond (over de Maas) loopt de oude stadsbrug, de Servaasbrug.

New Orleans

New Orleans

1993

In het begin van de jaren '90 begin ik te schilderen met acryl. En voor het eerst ook abstract. Vaak laat ik mijn bewegingen afhangen van de muziek die ik op dat ogenblik mooi vind. Soms is dat wat ruige rock. Soms ook de Amerikaanse blues. In dit geval laat ik me meeslepen door de muziek uit de muziekstad bij uitstek: New Orleans. Beat, jazz, ragtime: ik hoor het door elkaar heen. Het swingt. En dat heb ik in dit schilderij willen verbeelden. De verkoopprijs is inclusief wit aluminium lijst.

Grubbenvorst

Grubbenvorst

1992

Op dit schilderij is de dorpskerk van Grubbenvorst te zien (gezien vanaf de Maas). De vormgeving is enigzins surrealistisch te noemen door de strerke concentratie van het licht op de kerk.

Grubbenvorst - Kaldenbroek

Grubbenvorst - Kaldenbroek

1992

Een gezicht op het landgped Kaldenbroek, even buiten de kern van Grubbenvorst. Door de sterke concentratie van het licht op de boerderij heb ik er een enigszins surrealistische impressie aan willen geven

Bretagne 1

Bretagne 1

1988

Vele jaren achtereen ben ik op vakantie geweest in Bretagne en Normandië. De zze, en de oceaan, de ruige kusten van graniet: het biedt altijd inspiratie om het bijna tijdloze landschap uit te beelden.  De vermelde prijs is inclusief een zwart / zilveren baklijst

Bretagne 2

Bretagne 2

1988

Vele jaren achtereen ben ik op vakantie geweest in Bretagne en Normandië. De zze, en de oceaan, de ruige kusten van graniet: het biedt altijd inspiratie om het bijna tijdloze landschap uit te beelden.  De vermelde prijs is inclusief een zwart / zilveren baklijst

Bretagne 3

Bretagne 3

1988

Vele jaren achtereen ben ik op vakantie geweest in Bretagne en Normandië. De zze, en de oceaan, de ruige kusten van graniet: het biedt altijd inspiratie om het bijna tijdloze landschap uit te beelden.  De vermelde prijs is inclusief een zwart / zilveren baklijst

Ile de Batz - Bretagne

Ile de Batz - Bretagne

1984

In de jaren '70 en '80 gingen we vaak naar Bretagne en Normandië op vakantie. Dat resulteerde na afloop bijna altijd in tekeningen of schilderijen. De schilderijen vaak in expressieve kleuren. En met veel, vaak dreigende luchten boven het water en de rotsige kusten. Imponerende landschappen met grote contrasten.

Ile de Sein

Ile de Sein

1983

Bretagne kent vele eilandjes vlak voor zijn ruige granieten kusten. Een van de meest typische is het eiland Ile de Sein. Het licht zorgt er de hele dag lang voor een schitterend spel van licht en donker. Witte huisjes die scherp afsteken tegen de kobaltblauwe luchten. De prijs is inclusief de lijst.

Sauve 2

Sauve 2

1982

Een van mijn oudste werken, uit de beginperiode van mijn schilderleven. Sauve is een schitterend stadje in de Franse Cevennen. Aan het water, om vooral in de bloedhete zomers verkoeling te vinden. Het geluid van krekels is overal om je heen. De hitte knerpt. De prijs is inclusief de lijst.