De schilderijen beelden sinistere plekken in de wereldgeschiedenis af. Tegenwoordig zijn het vaak toeristische trekpleisters geworden. Zo verworden deze schilderijen tot morbide, gefotoshopte ansichtkaarten. Maar die kaarten dienen ook om een heldere boodschap tegen geweld en oorlog over te brengen.

uit 2007 tot 2015 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

In Stahlgewittern

In Stahlgewittern

2015

In 1920 publiceerde de Duitse auteur Ernst Jünger zijn roman 'In Stahlgewittern. Aus dem Tagebuch eines Stosstruppführers, in het Nederlands vertaald als 'Oorlogsroes. Hij vertelt er in zijn oorlogservaringen tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918). Het boek documenteert de moderne vorm van oorlogsvoering, o.a. met de invoering van gifgas. Voor het individu is er in in het uitputtende oorlogsgeweld nauwelijks plaats meer. De 'staaleroticus' Ernst Jünger weet desondanks zijn oorlogservaring nog een zekere glans te verlenen. Maar al met al is het natuurlijk een gruwelijke verschrikkeng, deze zinloze oorlog. Vandaar het morbide karakter van dit schilderij.

Damals in Dresden: die bittere Tränen des Anselm Kiefer

Damals in Dresden: die bittere Tränen des Anselm Kiefer

2010

Damals in Dresden: die bittere Tränen des Anselm Kiefer, refereert aan een van de historische misdaden tegen de menselijkheid: het bombardement van Dresden in de nacht van 13 op 14 februari 1945 door de luchtvloot van de RAF en de USAAF. Vanwege het gebruikte lood in het schilderij (de tranen / bommen die uit de lucht vallen en een van de kruisen) heb ik ook een link gemaakt met de omstreden Duitse kunstenaar Amselm Kiefer. Als geen ander heeft hij zich als kunstenaar in het verleden bezig gehouden met het bruine Duitse verleden. Verder klinkt ook de Duitse filmregisseur Rainer Werner Fasbinder door in de titel (Die bittere Tränen der Petra von Kant). Ook iemand die een fascinatie had met het nazi-verleden van zijn land. Golgotha aan de Elbe. Een waarschuwing.

Het Tsjetsjeense Labyrint

Het Tsjetsjeense Labyrint

2010

De titel verwijst naar het gelijknamige boek van de Franse oorlogscorrespondente Anne Nivat. Ze beschrijft hierin het verschrikkelijke leed van de burgerbevolking, die beklemd zit tussen de wreedheid van de Russen en de willekeur van de Tsjetsjeense rebellenleiders en de wahabitische fundamentalisten. Voor de normale burger is leven in Tsjetsenie een zoektocht in een hallucinerend labyrint geworden.

Kaputt

Kaputt

2009

De titel verwijst naar het beroemde boek van Curzio Malaparte die tijdens de Tweede Wereldoorlog als oorlogscorrespondent met het Italiaanse leger door Servië, Kroatië, Polen, Rusland en Finland trok. Een oorlogsverslag van een Europa in ontbinding. Hallucinerend proza over een wereld in verval. Kapotgemaakt. Heden herhaalde voorstellingen in Irak, Congo, Darfur, Afghanistan en ga maar door. Neverending Story.

Oh my God! We are flying low. We are flying way too low!

Oh my God! We are flying low. We are flying way too low!

2010

'Oh my God! We are flying low. We are flying way too low!' Het zijn de laatste woorden van flight attendant Amy Sweeny in de Boeing 767-223ER, twee minuten voordat Vlucht AA 11 van American Airlines, op weg van Boston naar Los Angeles, zich in de North Tower van het Wold Trade Center boort. Vanaf dat moment is 11 september 2001 een alle verbeelding te bovend gaand 'landmark' in ons collectieve geheugen. Onuitwisbaar.

Harlem Blues

Harlem Blues

2010

In dit geval gaat het mij om een nieuw soort Blues: het langzaam wegdrukken van de arme zwarte bevolking uit Harlem. De huizen worden steeds duurder en worden in genomen door een nieuwe toplaag: de rijkere blanken, hispanics en zwarten. De zwarte bevolking is een minderheid aan het worden in het traditioneel zwarte Harlem.

Burned!

Burned!

2010

Burned! was een van de krantenkoppen van de New York Post in oktober 2008: het begin van de nieuwe Wall Street Crash. De ineenstorting van de dollar, de aandelenkoersen, de banken. De Great Depression van de 21e eeuw die nog steeds woedt. De donkere kleuren doen het ergste vermoeden. In oktober 2008 was ik in New York. De gebruikte krantenkop in het doek komt van de Washington Post uit die dagen.

Last post from Flanders Fields

Last post from Flanders Fields

2007

De Eerste Wereldoorlog. Shell shock in de modderige Vlaamse loopgraven. Passendale. Ieper. Zinloos als elke oorlog. In dit tweeluik heb ik stukken van foto's verwerkt die ik gemaakt heb tijdens de literaire marathon van 'Mijn Kleine Oorlog' van Louis Paul Boon in Etterbeek (april 2007). En gras. En oude Belgische postzegels. Last Post.

Hi! Here's Little Boy from Enola Gay

Hi! Here's Little Boy from Enola Gay

2007

De abstractie verwijst naar de verwoestingen van de atoombom op Hiroshima, 6 augustus 1945. Gebouwen smelten weg onder de verzengende hitte. In het schilderij zijn bladeren verwerkt van de ginkgo, de enige boom die in de vuurzee wist te overleven. De bom werd 'Little Boy' genoemd en werd afgeworpen uit de 'Enola Gay'. Een misdaad tegen de mensheid die zijn weerga niet kent.