Galerie

De schilderijen beelden sinistere plekken in de wereldgeschiedenis af. Tegenwoordig zijn het vaak toeristische trekpleisters geworden. Zo verworden deze schilderijen tot morbide, gefotoshopte ansichtkaarten. Maar die kaarten dienen ook om een heldere boodschap tegen geweld en oorlog over te brengen.

uit 2007 tot 2022 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

THE VIRUS

THE VIRUS

2022

Direct na het uitbreken van de Corona-epidemie, en de snel volgende lock downs, schilderde ik THE VIRUS. Op het moment dat het virus in Nederland definitief aan land kwam, waren Gemma en ik in Den Haag (6-8 april), voor een popconcert van een Beatles coverband in het World Forum. We logeerden in hotel Corona aan het Buitenhof. 

UKRAINE SORROWS no.1 - EVE OF DESTRUCTION

UKRAINE SORROWS no.1 - EVE OF DESTRUCTION

2022

Vlak na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begon ik na te denken over het maken van een reeks kleine (30x40) gouaches op acrylschilderpapier (360grams). Het eerste werk gaf ik de titel: Eve of destruction: De vooravond van de vernietiging. Ik nam mij voor elke dag een werk in de reeks te maken. In iets meer dan twee weken werden dat er 15. De oorlog in Oekraïne bleek met de dag cynischer, gruwelijke en onmenselijker te worden. Als werktitel gebruikte ik: Poetins Mind. Niet dat ik me in staat achtte in het hoofd te kunnen kijken van de kille Russische robot-president (voor mij een soort Dr. Strangelove,naar aanleiding van Stanley Kubricks gelijknamige film uit 1964). Maar het was een poging.   De vermelde prijs is zonder lijst en/of passe-partout.

UKRAINE SORROWS no.2 - PARADISE LOST

UKRAINE SORROWS no.2 - PARADISE LOST

2022

Vlak na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begon ik na te denken over het maken van een reeks kleine (30x40) gouaches op acrylschilderpapier (360grams). Het eerste werk gaf ik de titel: Eve of destruction: De vooravond van de vernietiging. Ik nam mij voor elke dag een werk in de reeks te maken. In iets meer dan twee weken werden dat er 15. De oorlog in Oekraïne bleek met de dag cynischer, gruwelijke en onmenselijker te worden. Als werktitel gebruikte ik: Poetins Mind. Niet dat ik me in staat achtte in het hoofd te kunnen kijken van de kille Russische robot-president (voor mij een soort Dr. Strangelove,naar aanleiding van Stanley Kubricks gelijknamige film uit 1964). Maar het was een poging.   De vermelde prijs is zonder lijst en/of passe-partout.

UKRAINE SORROWS no.3 - SLAVA UKRAINI

UKRAINE SORROWS no.3 - SLAVA UKRAINI

2022

Vlak na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begon ik na te denken over het maken van een reeks kleine (30x40) gouaches op acrylschilderpapier (360grams). Het eerste werk gaf ik de titel: Eve of destruction: De vooravond van de vernietiging. Ik nam mij voor elke dag een werk in de reeks te maken. In iets meer dan twee weken werden dat er 15. De oorlog in Oekraïne bleek met de dag cynischer, gruwelijke en onmenselijker te worden. Als werktitel gebruikte ik: Poetins Mind. Niet dat ik me in staat achtte in het hoofd te kunnen kijken van de kille Russische robot-president (voor mij een soort Dr. Strangelove,naar aanleiding van Stanley Kubricks gelijknamige film uit 1964). Maar het was een poging.   De vermelde prijs is zonder lijst en/of passe-partout.

UKRAINE SORROWS no.4 - IK KAN NIET LUISTEREN ZONDER TRANEN

UKRAINE SORROWS no.4 - IK KAN NIET LUISTEREN ZONDER TRANEN

2022

Vlak na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begon ik na te denken over het maken van een reeks kleine (30x40) gouaches op acrylschilderpapier (360grams). Het eerste werk gaf ik de titel: Eve of destruction: De vooravond van de vernietiging. Ik nam mij voor elke dag een werk in de reeks te maken. In iets meer dan twee weken werden dat er 15. De oorlog in Oekraïne bleek met de dag cynischer, gruwelijke en onmenselijker te worden. Als werktitel gebruikte ik: Poetins Mind. Niet dat ik me in staat achtte in het hoofd te kunnen kijken van de kille Russische robot-president (voor mij een soort Dr. Strangelove,naar aanleiding van Stanley Kubricks gelijknamige film uit 1964). Maar het was een poging.   De vermelde prijs is zonder lijst en/of passe-partout.

UKRAINE SORROWS no.5 - GOODBYE IGOR PROPAPAS

UKRAINE SORROWS no.5 - GOODBYE IGOR PROPAPAS

2022

Vlak na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begon ik na te denken over het maken van een reeks kleine (30x40) gouaches op acrylschilderpapier (360grams). Het eerste werk gaf ik de titel: Eve of destruction: De vooravond van de vernietiging. Ik nam mij voor elke dag een werk in de reeks te maken. In iets meer dan twee weken werden dat er 15. De oorlog in Oekraïne bleek met de dag cynischer, gruwelijke en onmenselijker te worden. Als werktitel gebruikte ik: Poetins Mind. Niet dat ik me in staat achtte in het hoofd te kunnen kijken van de kille Russische robot-president (voor mij een soort Dr. Strangelove,naar aanleiding van Stanley Kubricks gelijknamige film uit 1964). Maar het was een poging.   De vermelde prijs is zonder lijst en/of passe-partout.

UKRAINE SORROWS no.6 - HIER WOONT NIEMAND

UKRAINE SORROWS no.6 - HIER WOONT NIEMAND

2022

Vlak na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begon ik na te denken over het maken van een reeks kleine (30x40) gouaches op acrylschilderpapier (360grams). Het eerste werk gaf ik de titel: Eve of destruction: De vooravond van de vernietiging. Ik nam mij voor elke dag een werk in de reeks te maken. In iets meer dan twee weken werden dat er 15. De oorlog in Oekraïne bleek met de dag cynischer, gruwelijke en onmenselijker te worden. Als werktitel gebruikte ik: Poetins Mind. Niet dat ik me in staat achtte in het hoofd te kunnen kijken van de kille Russische robot-president (voor mij een soort Dr. Strangelove,naar aanleiding van Stanley Kubricks gelijknamige film uit 1964). Maar het was een poging.   De vermelde prijs is zonder lijst en/of passe-partout.

UKRAINE SORROWS no.7 - DER UNVOLLENDETE

UKRAINE SORROWS no.7 - DER UNVOLLENDETE

2022

Vlak na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begon ik na te denken over het maken van een reeks kleine (30x40) gouaches op acrylschilderpapier (360grams). Het eerste werk gaf ik de titel: Eve of destruction: De vooravond van de vernietiging. Ik nam mij voor elke dag een werk in de reeks te maken. In iets meer dan twee weken werden dat er 15. De oorlog in Oekraïne bleek met de dag cynischer, gruwelijke en onmenselijker te worden. Als werktitel gebruikte ik: Poetins Mind. Niet dat ik me in staat achtte in het hoofd te kunnen kijken van de kille Russische robot-president (voor mij een soort Dr. Strangelove,naar aanleiding van Stanley Kubricks gelijknamige film uit 1964). Maar het was een poging.  Der Unvollendete (no. 7 in de reeks) is met reden vaag gehouden. Hoe de toekomst eruit zal zien in Oekraïne is voorlopig ongewis.  De vermelde prijs is zonder lijst en/of passe-partout.

UKRAINE SORROWS no.8 - GOODBYE TO ALL THAT

UKRAINE SORROWS no.8 - GOODBYE TO ALL THAT

2022

Vlak na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begon ik na te denken over het maken van een reeks kleine (30x40) gouaches op acrylschilderpapier (360grams). Het eerste werk gaf ik de titel: Eve of destruction: De vooravond van de vernietiging. Ik nam mij voor elke dag een werk in de reeks te maken. In iets meer dan twee weken werden dat er 15. De oorlog in Oekraïne bleek met de dag cynischer, gruwelijke en onmenselijker te worden. Als werktitel gebruikte ik: Poetins Mind. Niet dat ik me in staat achtte in het hoofd te kunnen kijken van de kille Russische robot-president (voor mij een soort Dr. Strangelove,naar aanleiding van Stanley Kubricks gelijknamige film uit 1964). Maar het was een poging.  De titel 'Goodbye to all that' verwijst naar een boek van Robert Graves (Nederlandse titel: Dat hebben we gehad) over de loopgravenoorlog tijdens de Eerste Wereldoorlog. Vergelijkbaar met die in de Donbas.  De vermelde prijs is zonder lijst en/of passe-partout.

UKRAINE SORROWS no.9 - MARIUPOL WAR GAMES

UKRAINE SORROWS no.9 - MARIUPOL WAR GAMES

2022

Vlak na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begon ik na te denken over het maken van een reeks kleine (30x40) gouaches op acrylschilderpapier (360grams). Het eerste werk gaf ik de titel: Eve of destruction: De vooravond van de vernietiging. Ik nam mij voor elke dag een werk in de reeks te maken. In iets meer dan twee weken werden dat er 15. De oorlog in Oekraïne bleek met de dag cynischer, gruwelijke en onmenselijker te worden. Als werktitel gebruikte ik: Poetins Mind. Niet dat ik me in staat achtte in het hoofd te kunnen kijken van de kille Russische robot-president (voor mij een soort Dr. Strangelove,naar aanleiding van Stanley Kubricks gelijknamige film uit 1964). Maar het was een poging.   Bij de Donbas Killing Fields werd ik geïnspireerd door de tekeningen van de Franse tekenaar Tardi die Louis-Ferdinanand Celine's 'Reis naar het einde van de nacht' (o.a. over de Eerste Wereldoorlog) illustreerde. De vermelde prijs is zonder lijst en/of passe-partout.

UKRAINE SORROWS no. 10 - DONBAS KILLING FIELDS

UKRAINE SORROWS no. 10 - DONBAS KILLING FIELDS

2022

Vlak na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begon ik na te denken over het maken van een reeks kleine (30x40) gouaches op acrylschilderpapier (360grams). Het eerste werk gaf ik de titel: Eve of destruction: De vooravond van de vernietiging. Ik nam mij voor elke dag een werk in de reeks te maken. In iets meer dan twee weken werden dat er 15. De oorlog in Oekraïne bleek met de dag cynischer, gruwelijke en onmenselijker te worden. Als werktitel gebruikte ik: Poetins Mind. Niet dat ik me in staat achtte in het hoofd te kunnen kijken van de kille Russische robot-president (voor mij een soort Dr. Strangelove,naar aanleiding van Stanley Kubricks gelijknamige film uit 1964). Maar het was een poging.   De vermelde prijs is zonder lijst en/of passe-partou

UKRAINE SORROWS no. 11 - LAST FLIGHT FROM KYIV

UKRAINE SORROWS no. 11 - LAST FLIGHT FROM KYIV

2022

Vlak na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begon ik na te denken over het maken van een reeks kleine (30x40) gouaches op acrylschilderpapier (360grams). Het eerste werk gaf ik de titel: Eve of destruction: De vooravond van de vernietiging. Ik nam mij voor elke dag een werk in de reeks te maken. In iets meer dan twee weken werden dat er 15. De oorlog in Oekraïne bleek met de dag cynischer, gruwelijke en onmenselijker te worden. Als werktitel gebruikte ik: Poetins Mind. Niet dat ik me in staat achtte in het hoofd te kunnen kijken van de kille Russische robot-president (voor mij een soort Dr. Strangelove,naar aanleiding van Stanley Kubricks gelijknamige film uit 1964). Maar het was een poging.   De vermelde prijs is zonder lijst en/of passe-partou

UKRAINE SORROWS no. 12 - TEARS FROM ODESSA

UKRAINE SORROWS no. 12 - TEARS FROM ODESSA

2022

Vlak na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begon ik na te denken over het maken van een reeks kleine (30x40) gouaches op acrylschilderpapier (360grams). Het eerste werk gaf ik de titel: Eve of destruction: De vooravond van de vernietiging. Ik nam mij voor elke dag een werk in de reeks te maken. In iets meer dan twee weken werden dat er 15. De oorlog in Oekraïne bleek met de dag cynischer, gruwelijke en onmenselijker te worden. Als werktitel gebruikte ik: Poetins Mind. Niet dat ik me in staat achtte in het hoofd te kunnen kijken van de kille Russische robot-president (voor mij een soort Dr. Strangelove,naar aanleiding van Stanley Kubricks gelijknamige film uit 1964). Maar het was een poging.   De vermelde prijs is zonder lijst en/of passe-partou

UKRAINE SORROWS no. 13 - SEVERODONETSK HELLFIRE

UKRAINE SORROWS no. 13 - SEVERODONETSK HELLFIRE

2022

Vlak na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begon ik na te denken over het maken van een reeks kleine (30x40) gouaches op acrylschilderpapier (360grams). Het eerste werk gaf ik de titel: Eve of destruction: De vooravond van de vernietiging. Ik nam mij voor elke dag een werk in de reeks te maken. In iets meer dan twee weken werden dat er 15. De oorlog in Oekraïne bleek met de dag cynischer, gruwelijke en onmenselijker te worden. Als werktitel gebruikte ik: Poetins Mind. Niet dat ik me in staat achtte in het hoofd te kunnen kijken van de kille Russische robot-president (voor mij een soort Dr. Strangelove,naar aanleiding van Stanley Kubricks gelijknamige film uit 1964). Maar het was een poging.   De vermelde prijs is zonder lijst en/of passe-partout.

UKRAINE SORROWS no. 14 - BLOODY DNJPER

UKRAINE SORROWS no. 14 - BLOODY DNJPER

2022

Vlak na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begon ik na te denken over het maken van een reeks kleine (30x40) gouaches op acrylschilderpapier (360grams). Het eerste werk gaf ik de titel: Eve of destruction: De vooravond van de vernietiging. Ik nam mij voor elke dag een werk in de reeks te maken. In iets meer dan twee weken werden dat er 15. De oorlog in Oekraïne bleek met de dag cynischer, gruwelijke en onmenselijker te worden. Als werktitel gebruikte ik: Poetins Mind. Niet dat ik me in staat achtte in het hoofd te kunnen kijken van de kille Russische robot-president (voor mij een soort Dr. Strangelove,naar aanleiding van Stanley Kubricks gelijknamige film uit 1964). Maar het was een poging.   De vermelde prijs is zonder lijst en/of passe-partout.

UKRAINE SORROWS - no. 15 - BLACK SEA MOURNING

UKRAINE SORROWS - no. 15 - BLACK SEA MOURNING

2022

Vlak na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begon ik na te denken over het maken van een reeks kleine (30x40) gouaches op acrylschilderpapier (360grams). Het eerste werk gaf ik de titel: Eve of destruction: De vooravond van de vernietiging. Ik nam mij voor elke dag een werk in de reeks te maken. In iets meer dan twee weken werden dat er 15. De oorlog in Oekraïne bleek met de dag cynischer, gruwelijke en onmenselijker te worden. Als werktitel gebruikte ik: Poetins Mind. Niet dat ik me in staat achtte in het hoofd te kunnen kijken van de kille Russische robot-president (voor mij een soort Dr. Strangelove,naar aanleiding van Stanley Kubricks gelijknamige film uit 1964). Maar het was een poging.   De vermelde prijs is zonder lijst en/of passe-partout.

DNJEPR BLUES IN RED

DNJEPR BLUES IN RED

2022

Naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne maakte ik al een 15-tal gouaches (30x40) op 360 grams acrylschilderpapier. Dit tweeluik (90x160) laat de moeder-rivier van Oekraïne zien. Deze levensader van het land stroomt vanuit Rusland in de vorm van een sikkel door het land. En mondt tenslotte uit in de Zwarte Zee. Het water van de lange, brede Dnjepr heeft hier een rode middenstroom van bloed. De wankele, houte brug verbeeldt de onzekere mogelijkheid om vanuit het zwaar getroffen oosten van het land naar het 'vrije' westen te vluchten.

Killing Fields Verdun - Butte de Vauquois

Killing Fields Verdun - Butte de Vauquois

2019

In februari 2019 bezocht ik een aantal dagen de regio Verdun. Het was er koud, en het had gevrorenDe sporen van de Eerste Wereldoorlog zijn er niet te missen. Zelfs het landschap is er door veranderd. Bezoeken aan oorlogsmusea, oude loopgraven, verdwenen dorpen en oorlogskerkhoven maakten nog eens meer dan duidelijk hoe grwuelijk het allemaal geweest moet zijn, toen. De Duitsers veroverden de Butte de Vauquois op de Fransen op 24 september 1914, waarna de heuvel door de Duitsers veranderd werd in een fort dat werd beschermd door hun artillerie in de er achter gelegen bossen. Tot maart 1915 werd gevochten om de herovering van de heuvel toen de 11e Divisie van generaal Valdant de zuidelijke helft van het inmiddels volledig in puin geschoten dorp Vauquois heroverde. Vanaf dat moment begon de stellingenoorlog. De partijen groeven zich in en de strijd verplaatste zich onder de grond. Aan beide kanten werden tunnels gegraven tot onder de vijandelijke linies, hierin werden grote hoeveelheden explosieven aangebracht die tot ontploffing werden gebracht. De heuvel van Vauquois (1.500 meter lang en 50 tot 250 meter breed) werd een reusachtig mierennest met ruimtes, schachten, gangen en aftakkingen. Tot op 26 september 1918 de Amerikanen de heuvel definitief heroverden.

TOXIC TRACES 1 - Lybian Oil & Gas Fields

TOXIC TRACES 1 - Lybian Oil & Gas Fields

2019

Ik maakte dit schilderij in het kader het thema van de InBeeld Kunstprijs 2019, uitgeschreven door het Huis van de Kunsten te Roermond (Limburg). Het thema voor deelname aan deze kunstprijs is: SPOREN / TRACES. Voor mezelf aanleiding een aantal schilderijen te maken op basis van dit thema. Voor mij passen ze ook nog eens prima in mijn reeks FINIS TERRAE (Het einde van de wereld).  Van ‘TOXIC TRACES - Lybian Oil & Gas Fields’ maakte ik twee varianten, beide geïnspireerd door de Belgische fotograaf en kunstenaar (conceptuele kunst, lucht- en satellietfoto’s) Mishka Henner. Google Earth is daarbij soms zijn muze. In 2011 maakte hij gebruik van foto’s boven de woestijnen van Lybië. Haarscherp laat hij de verwoesting en de vergiftiging zijn van het geschonden landschap. Een desolaat en vernietigd landschap: resten van boorinstallaties, olie- en gastanks, bassins, asfaltbanen, en vastgelopen voertuigen in het zand. Mijn ‘Toxic Traces’ zijn er door geïnspireerd. Het zijn geen kopieën van Henners landschappen, maar wel een eerbetoon aan hem. Het zijn sporen in het zand. Dat wat overblijft. Een definitieve keuze van de inzending voor de InBeeld kunstprijs 2019 volgt later.

TOXIC TRACES 2 - Lybian Oil & Gas Fields

TOXIC TRACES 2 - Lybian Oil & Gas Fields

2019

Ik maakte dit schilderij in het kader het thema van de InBeeld Kunstprijs 2019, uitgeschreven door het Huis van de Kunsten te Roermond (Limburg). Het thema voor deelname aan deze kunstprijs is: SPOREN / TRACES. Voor mezelf aanleiding een aantal schilderijen te maken op basis van dit thema. Voor mij passen ze ook nog eens prima in mijn reeks FINIS TERRAE (Het einde van de wereld).  Van ‘TOXIC TRACES - Lybian Oil & Gas Fields’ maakte ik twee varianten, beide geïnspireerd door de Belgische fotograaf en kunstenaar (conceptuele kunst, lucht- en satellietfoto’s) Mishka Henner. Google Earth is daarbij soms zijn muze. In 2011 maakte hij gebruik van foto’s boven de woestijnen van Lybië. Haarscherp laat hij de verwoesting en de vergiftiging zijn van het geschonden landschap. Een desolaat en vernietigd landschap: resten van boorinstallaties, olie- en gastanks, bassins, asfaltbanen, en vastgelopen voertuigen in het zand. Mijn ‘Toxic Traces’ zijn er door geïnspireerd. Het zijn geen kopieën van Henners landschappen, maar wel een eerbetoon aan hem. Het zijn sporen in het zand. Dat wat overblijft. Een definitieve keuze van de inzending voor de InBeeld kunstprijs 2019 volgt later.

This is what happened

This is what happened

2019

Ik maakte dit schilderij in het kader het thema van de InBeeld Kunstprijs 2019, uitgeschreven door het Huis van de Kunsten te Roermond (Limburg). Het thema voor deelname aan deze kunstprijs is: SPOREN. Voor mezelf aanleiding een drietal schilderijen te maken op basis van dit thema. Voor mij passen ze ook nog eens prima in mijn reeks FINIS TERRAE (Het einde van de wereld).  THIS IS WHAT HAPPENED is het tweede schilderij van het drietal. Te zien is een combinatie van een aardbeving en een tsunami onder een wel heel erg dreigende lucht die doet denken aan de zondvloed. De laatste vogels zoeken een uitzichtloos heenkomen in de lucht. Een aantal is al te pletter gevallen op de opengebarsten aarde. Sporen van leven.

Paradise

Paradise

2019

Ik maakte dit schilderij in het kader het thema van de InBeeld Kunstprijs 2019, uitgeschreven door het Huis van de Kunsten te Roermond (Limburg). Het thema voor deelname aan deze kunstprijs is: SPOREN. Voor mezelf aanleiding een drietal schilderijen te maken op basis van dit thema. Voor mij passen ze ook nog eens prima in mijn reeks FINIS TERRAE (Het einde van de wereld).  PARADISE is het eerste doek uit de reeks van drie. Ik werd geïnspireerd door de verwoestende bosbranden in Noord Californië in de zomer van 2018. Het dorpje Paradise werd volledig door het vuur verwoest, en er waren veel doden en vermisten te betreuren. De oorzaak wordt door veel mensen gezocht in de opwarming van de aarde. Maar voor mij is het een natuurlijke catastrofe die inherent is aan wat er gebeurt op aarde. Verschroeide aarde, al dan niet veroorzaakt door menselijk falen.   

In Stahlgewittern

In Stahlgewittern

2015

In 1920 publiceerde de Duitse auteur Ernst Jünger zijn roman 'In Stahlgewittern. Aus dem Tagebuch eines Stosstruppführers, in het Nederlands vertaald als 'Oorlogsroes. Hij vertelt er in zijn oorlogservaringen tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918). Het boek documenteert de moderne vorm van oorlogsvoering, o.a. met de invoering van gifgas. Voor het individu is er in in het uitputtende oorlogsgeweld nauwelijks plaats meer. De 'staaleroticus' Ernst Jünger weet desondanks zijn oorlogservaring nog een zekere glans te verlenen. Maar al met al is het natuurlijk een gruwelijke verschrikking, deze zinloze oorlog. Vandaar het morbide karakter van dit schilderij.

Damals in Dresden: die bittere Tränen des Anselm Kiefer

Damals in Dresden: die bittere Tränen des Anselm Kiefer

2010

Damals in Dresden: die bittere Tränen des Anselm Kiefer, refereert aan een van de historische misdaden tegen de menselijkheid: het bombardement van Dresden in de nacht van 13 op 14 februari 1945 door de luchtvloot van de RAF en de USAAF. Vanwege het gebruikte lood in het schilderij (de tranen / bommen die uit de lucht vallen en een van de kruisen) heb ik ook een link gemaakt met de omstreden Duitse kunstenaar Amselm Kiefer. Als geen ander heeft hij zich als kunstenaar in het verleden bezig gehouden met het bruine Duitse verleden. Verder klinkt ook de Duitse filmregisseur Rainer Werner Fasbinder door in de titel (Die bittere Tränen der Petra von Kant). Ook iemand die een fascinatie had met het nazi-verleden van zijn land. Golgotha aan de Elbe. Een waarschuwing.

Het Tsjetsjeense Labyrint

Het Tsjetsjeense Labyrint

2010

De titel verwijst naar het gelijknamige boek van de Franse oorlogscorrespondente Anne Nivat. Ze beschrijft hierin het verschrikkelijke leed van de burgerbevolking, die beklemd zit tussen de wreedheid van de Russen en de willekeur van de Tsjetsjeense rebellenleiders en de wahabitische fundamentalisten. Voor de normale burger is leven in Tsjetsenie een zoektocht in een hallucinerend labyrint geworden.

Kaputt

Kaputt

2009

De titel verwijst naar het beroemde boek van Curzio Malaparte die tijdens de Tweede Wereldoorlog als oorlogscorrespondent met het Italiaanse leger door Servië, Kroatië, Polen, Rusland en Finland trok. Een oorlogsverslag van een Europa in ontbinding. Hallucinerend proza over een wereld in verval. Kapotgemaakt. Heden herhaalde voorstellingen in Irak, Congo, Darfur, Afghanistan en ga maar door. Neverending Story.

Oh my God! We are flying low. We are flying way too low!

Oh my God! We are flying low. We are flying way too low!

2010

'Oh my God! We are flying low. We are flying way too low!' Het zijn de laatste woorden van flight attendant Amy Sweeny in de Boeing 767-223ER, twee minuten voordat Vlucht AA 11 van American Airlines, op weg van Boston naar Los Angeles, zich in de North Tower van het Wold Trade Center boort. Vanaf dat moment is 11 september 2001 een alle verbeelding te bovend gaand 'landmark' in ons collectieve geheugen. Onuitwisbaar.

Harlem Blues

Harlem Blues

2010

In dit geval gaat het mij om een nieuw soort Blues: het langzaam wegdrukken van de arme zwarte bevolking uit Harlem. De huizen worden steeds duurder en worden in genomen door een nieuwe toplaag: de rijkere blanken, hispanics en zwarten. De zwarte bevolking is een minderheid aan het worden in het traditioneel zwarte Harlem.

Burned!

Burned!

2010

Burned! was een van de krantenkoppen van de New York Post in oktober 2008: het begin van de nieuwe Wall Street Crash. De ineenstorting van de dollar, de aandelenkoersen, de banken. De Great Depression van de 21e eeuw die nog steeds woedt. De donkere kleuren doen het ergste vermoeden. In oktober 2008 was ik in New York. De gebruikte krantenkop in het doek komt van de Washington Post uit die dagen.

Last post from Flanders Fields

Last post from Flanders Fields

2007

De Eerste Wereldoorlog. Shell shock in de modderige Vlaamse loopgraven. Passendale. Ieper. Zinloos als elke oorlog. In dit tweeluik heb ik stukken van foto's verwerkt die ik gemaakt heb tijdens de literaire marathon van 'Mijn Kleine Oorlog' van Louis Paul Boon in Etterbeek (april 2007). En gras. En oude Belgische postzegels. Last Post.

Hi! Here's Little Boy from Enola Gay

Hi! Here's Little Boy from Enola Gay

2007

De abstractie verwijst naar de verwoestingen van de atoombom op Hiroshima, 6 augustus 1945. Gebouwen smelten weg onder de verzengende hitte. In het schilderij zijn bladeren verwerkt van de ginkgo, de enige boom die in de vuurzee wist te overleven. De bom werd 'Little Boy' genoemd en werd afgeworpen uit de 'Enola Gay'. Een misdaad tegen de mensheid die zijn weerga niet kent.