Vanaf begin 2022 ben ik begonnen aan de reeks Mon (Mijn) Ventoux, de 1909 meter hoge mythische berg in het departement Vaucluse in het zuiden van Frankrijk. Op doek, papier en als aquarel. 
Al eeuwenlang bezongen in de literatuur en in de Tour de France een gevreesde, helse col. Bert Wagendorp schreef het boek Ventoux, de film volgde snel.

MON VENTOUX

(2022 - 2024)

Vanaf begin 2022 ben ik begonnen aan de reeks Mon (Mijn) Ventoux, de 1909 meter hoge mythische berg in het departement Vaucluse in het zuiden van Frankrijk. Op doek, papier en als aquarel. Al eeuwenlang bezongen in de literatuur en in de Tour de France een gevreesde, helse col. Bert Wagendorp schreef het boek Ventoux, de film volgde snel.

In 2008 ben ik begonnen aan een nieuwe serie abstracten. Mijn voornemen was ze luchtig te houden, veel minder zwaar dan de schilderijen uit FINIS TERRAE. Maar gaandeweg kwam ik op A SPACE ODYSSEY. Ruimtelijke schilderijen: fantasie, lucht, licht.

A Space Odyssey

(2008 - 2022)

In 2008 ben ik begonnen aan een nieuwe serie abstracten. Mijn voornemen was ze luchtig te houden, veel minder zwaar dan de schilderijen uit FINIS TERRAE. Maar gaandeweg kwam ik op A SPACE ODYSSEY. Ruimtelijke schilderijen: fantasie, lucht, licht.

IJsland - landschappen

IJSLAND - landschappen

(2013 - 2019)

IJsland - landschappen

Aquarellen op 300 grams papier uit de periode 2018-2021

Aquarellen

(2018 - 2023)

Aquarellen op 300 grams papier uit de periode 2018-2021

Niet alleen voor landschappen heb ik veel interesse om ze te schilderen, het geldt evenzeer voor zeelandschappen, seascapes. Het interessante is, dat seascapes heel snel veranderen. Hetzelfde 'seascape' kan zich dus in allerlei gedaanten en kleuren presenteren.

SEASCAPES

(1989 - 2024)

Niet alleen voor landschappen heb ik veel interesse om ze te schilderen, het geldt evenzeer voor zeelandschappen, seascapes. Het interessante is, dat seascapes heel snel veranderen. Hetzelfde 'seascape' kan zich dus in allerlei gedaanten en kleuren presenteren.

De roadtrip door Californië, Utah, Nevada en Arizona, in 2012 bracht me tot het schilderen van het fascinerende Amerikaanse landschap. In 2015 maakten we een roadtrip door Nieuw Zeeland. Een bijna exotische, maar zeker exuberante natuur: gletsjers, regenwouden en Bounty stranden. In de meeste schilderijen gebruik ik een soort vogelperspectief.

Landscapes USA and New Zealand

(2011 - 2019)

De roadtrip door Californië, Utah, Nevada en Arizona, in 2012 bracht me tot het schilderen van het fascinerende Amerikaanse landschap. In 2015 maakten we een roadtrip door Nieuw Zeeland. Een bijna exotische, maar zeker exuberante natuur: gletsjers, regenwouden en Bounty stranden. In de meeste schilderijen gebruik ik een soort vogelperspectief.

De schilderijen in de reeks FIESTA GITANA hebben tot doel de kleuren en de bewegingen van de Spaanse flamenco tot uitdrukking te brengen. Inspiratie vind ik in mijn regelmatige reizen naar Andalusië (Sevilla, Cordoba enz). In mijn schilderijen probeer ik de sfeer van Andalusië en de flamenco weer te geven.

Fiesta Gitana

(2007 - 2017)

De schilderijen in de reeks FIESTA GITANA hebben tot doel de kleuren en de bewegingen van de Spaanse flamenco tot uitdrukking te brengen. Inspiratie vind ik in mijn regelmatige reizen naar Andalusië (Sevilla, Cordoba enz). In mijn schilderijen probeer ik de sfeer van Andalusië en de flamenco weer te geven.

Een jaar of tien geleden heb ik veel landschappen geschilderd: Bretagne, de Provence, maar ook dichterbij in mijn eigen omgeving. De meeste schilderijen zijn met olieverf gemaakt

Landscapes

(1982 - 2023)

Een jaar of tien geleden heb ik veel landschappen geschilderd: Bretagne, de Provence, maar ook dichterbij in mijn eigen omgeving. De meeste schilderijen zijn met olieverf gemaakt

De schilderijen beelden sinistere plekken in de wereldgeschiedenis af. Tegenwoordig zijn het vaak toeristische trekpleisters geworden. Zo verworden deze schilderijen tot morbide, gefotoshopte ansichtkaarten. Maar die kaarten dienen ook om een heldere boodschap tegen geweld en oorlog over te brengen.

Finis Terrae

(2007 - 2022)

De schilderijen beelden sinistere plekken in de wereldgeschiedenis af. Tegenwoordig zijn het vaak toeristische trekpleisters geworden. Zo verworden deze schilderijen tot morbide, gefotoshopte ansichtkaarten. Maar die kaarten dienen ook om een heldere boodschap tegen geweld en oorlog over te brengen.

Een reeks imaginaire landschappen gestart in 2011. De aanleiding zijn zowel bestaande landschappen als krantenfoto's (hoeven geen landschap te verbeelden) die wat hun compositie betreft kunnen lijken op een landschap. De afbeelding wordt vervolgens getransformeerd in een landschappelijk concept.

Virtual Landscapes

(2011 - 2023)

Een reeks imaginaire landschappen gestart in 2011. De aanleiding zijn zowel bestaande landschappen als krantenfoto's (hoeven geen landschap te verbeelden) die wat hun compositie betreft kunnen lijken op een landschap. De afbeelding wordt vervolgens getransformeerd in een landschappelijk concept.

Op 24 april 2010 vertrok ik per fiets naar Compostela. Aankomst 24 mei, afstand 2500 kilometer. De Camino vanaf Saint-Jean-Pied-de-Port tot Santiago heeft veel indruk op me gemaakt. Het wordt een serie van 10 schilderijen, elk over een markant punt op de route. Impressies. Beelden. Ervaringen. Letterlijk en figuurlijk hoogte- en dieptepunten.

On The Road

(2010 - 2012)

Op 24 april 2010 vertrok ik per fiets naar Compostela. Aankomst 24 mei, afstand 2500 kilometer. De Camino vanaf Saint-Jean-Pied-de-Port tot Santiago heeft veel indruk op me gemaakt. Het wordt een serie van 10 schilderijen, elk over een markant punt op de route. Impressies. Beelden. Ervaringen. Letterlijk en figuurlijk hoogte- en dieptepunten.

In deze serie schilderijen heb ik een groot gedeelte van de schilderijen die ik in 2007 heb gemaakt, ondergebracht. Nieuw hierin zijn o.a. een aantal tweeluiken. Ook de vormen, de kleuren en de compositie wijken af van de schilderijen die ik in 2006 maakte.

Imagination

(2007 - 2021)

In deze serie schilderijen heb ik een groot gedeelte van de schilderijen die ik in 2007 heb gemaakt, ondergebracht. Nieuw hierin zijn o.a. een aantal tweeluiken. Ook de vormen, de kleuren en de compositie wijken af van de schilderijen die ik in 2006 maakte.

Sinds een aantal jaren ben ik gefascineerd door het fenomeen 'stierenvechten'. De combinatie van ritueel, kleur en beweging, en geweld spreekt me aan. Inmiddels heb een een tiental schilderijen gemaakt op het thema 'corrida'.

Corrida Serie

(2000 - 2023)

Sinds een aantal jaren ben ik gefascineerd door het fenomeen 'stierenvechten'. De combinatie van ritueel, kleur en beweging, en geweld spreekt me aan. Inmiddels heb een een tiental schilderijen gemaakt op het thema 'corrida'.

In deze categorie staat een aantal schilderijen afgebeeld, die niet direct binnen een van de andere, door mij in series uitgewerkte schilderijen staan.

Divers Abstract

(1993 - 2018)

In deze categorie staat een aantal schilderijen afgebeeld, die niet direct binnen een van de andere, door mij in series uitgewerkte schilderijen staan.

Vaak werk ik ook op papier. Soms verwerk ik daarbij Japans zeewier in mijn 'papieren' kunst. Kombu (Japans: 昆布) is eetbaar bruinwier. Het wordt vooral geteeld bij het eiland Hokkaido. De gedroogde wieren worden weer soepel in water. Het zeewier laat zich goed hechten en beschilderen met acryl, olieverf en andere media.
Of verwerk ik karton (reliëf) in mijn schilderijen. In feite zou ik nog veel meer erin kunnen verwerken: papier, plastic etc.

Schilderijen op papier

(2002 - 2024)

Vaak werk ik ook op papier. Soms verwerk ik daarbij Japans zeewier in mijn 'papieren' kunst. Kombu (Japans: 昆布) is eetbaar bruinwier. Het wordt vooral geteeld bij het eiland Hokkaido. De gedroogde wieren worden weer soepel in water. Het zeewier laat zich goed hechten en beschilderen met acryl, olieverf en andere media. Of verwerk ik karton (reliëf) in mijn schilderijen. In feite zou ik nog veel meer erin kunnen verwerken: papier, plastic etc.

De Japanse calligrafie geeft meer dan enig ander 'alfabet' de mogelijkheid om door middel van een paar tekens gevoelens en stemmingen uit te drukken. Met gemengde techniek (allerlei inkten, goud, potlood, pen, collage) heb ik op etalagekarton een groot aantal'Japanse calligrafieën' gemaakt.

Heart of Zen

(2003 - 2020)

De Japanse calligrafie geeft meer dan enig ander 'alfabet' de mogelijkheid om door middel van een paar tekens gevoelens en stemmingen uit te drukken. Met gemengde techniek (allerlei inkten, goud, potlood, pen, collage) heb ik op etalagekarton een groot aantal'Japanse calligrafieën' gemaakt.

Het werk van de Russische schrijver Paustovskij boeit mij al jaren. Het geeft een goed beeld van Rusland tijdens de jaren van de communistische revolutie, met name rondom de Zwarte Zee. Paustovskij is als geen ander in staat een fantastische wereld te scheppen, als in een droom, waarin natuur en fantasie een hoofdrol spelen

Paustovkij - Borges

(1995 - 2012)

Het werk van de Russische schrijver Paustovskij boeit mij al jaren. Het geeft een goed beeld van Rusland tijdens de jaren van de communistische revolutie, met name rondom de Zwarte Zee. Paustovskij is als geen ander in staat een fantastische wereld te scheppen, als in een droom, waarin natuur en fantasie een hoofdrol spelen