
Landscapes
Een jaar of tien geleden heb ik veel landschappen geschilderd: Bretagne, de Provence, maar ook dichterbij in mijn eigen omgeving. De meeste schilderijen zijn met olieverf gemaakt
uit 1982 tot 2022
(klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

MON VENTOUX
2022De kleur blauw heeft me altijd geïntrigeerd. Na een aantal schilderijen met grijs-blauwe zeezichten (Normandië), wilde ik nu het iets helderder houden: de Provence, c.q. de Mon Ventoux (1909 meter hoog). De machtige berg in het zuiden van Frankrijk, de Tour de France vrezen deze gigant. Verschillende keren was ik er boven op. Soms werd me de toegang in de vroege lente (mei) nog versperd vanwege de sneeuw. Ik heb in dit schilderij enigszins afwijkend geschilderd van de werkelijkheid: de hellingen lopen in werkelijkheid iets anders, en die sneeuw (het wit) en de onrustige lucht (blauw) beloven niet veel goeds. Het bestaande weerstation op de top ontbreekt. Het is immers MON (mijn) VENTOUX. Alleen met zichzelf: de natuur.

Audresselles
2020Audresselles is een klein dorp aan de Franse Côte d'Opale, vlakbij Cap Gris Nez en Cap Blanc Nez. Noord Frankrijk, dus, bij helder weer is er aan de overkant Engeland te zien. Met enige regelmaat keer ik, met Gemma, terug naar deze prachtige kust die altijd inspiratie geeft.

Saint-Guilhem-le-Désert
1986Saint-Guilhem-le-Désert is een typisch dorp in de Franse Cevennen, ontzettend heet in de zomer. Vandaar deze kleurstelling.

Le Vigan
1986Le Vigan is een kleine gemeente in het Franse departement Gard (3.772 inwoners). De plaats maakt deel uit van het arrondissement Le Vigan. Een schilderachtig gebied. Tijdens onze vakanties in de Cevennen hebben we het dorp een paar keer bezocht. En maakte ik schetsen. Thuis in olieverf aan de slag. In mijn vakantielogboek van 3 augustus 1986noteer ik o.a.: Een verschrikkelijk felle, koude oceaanwind vanuit het zuidwesten beneemt ons letterlijk de adem als we boven op het meteorologisch laboratorium staan. We genieten desondanks van het weergaloze uitzicht over de Causses en de Cevennen, hier op de scheiding van twee klimaatgebieden, de waterscheiding tussen het Atlantisch en het Mediterrane stroomgebied. Alvorens we weer via het mooie, stokoude Le Vigan op de camping arriveren moeten we tijdens de afdaling van de Mont Aigoual nog plotseling stoppen voor een in paniek met haar armen zwaaiende grand-mère.

Seascape Côte d'Opale - drieluik 2021
2021De kleine seascapes lenen zich volgens mij uitstekend om in combinatie, bijvoorbeeld met drie naast elkaar, één geheel te vormen. Een drieluik (triptich) geeft de combinatie een nieuwe dynamiek die ze 'mono' niet zouden hebben. Als startpunt heb ik een selectie van Normandische kusten gekozen: ruig, vaak grauw, wind en een ruwe zee. De 3 onderdelen zijn eventueel ook per stuk te koop. De prijs is dan € 45,00 per stuk.

Grientsveen
2022Ook landschappen dichtbij intrigeren me om op doek te zetten. Voor de hand ligt dan 'iets met de Maas'. Inderdaad: wijdse, pragtige vergezichten. Maar in dit geval heb ik gekozen voor de 'arme gronden': De Peel. Vroeger een gebied vol hardwerkende turfstekers en keuterboeren. Armoe troef, en veel kinderen te voeden. Het land van de ontginningen en Toon Kortooms. Het schilderij is een geabstraheerde verbeelding van het landschap rond Grientsveen. Het avondlicht valt over de heide..

Pourville
2022Normandië is een deel van Frankrijk dat je uitdaagt te schilderen, en dan met name de kusten. We komen er bijna jaarlijks en het verveelt nooit. En elke keer is het weer anders. Met name door het schitterende licht dat speelt met de kleuren.

Seascape Côte d'Opale - drieluik 2022
2022De kleine seascapes lenen zich volgens mij uitstekend om in combinatie, bijvoorbeeld met drie naast elkaar, één geheel te vormen. Een drieluik (triptich) geeft de combinatie een nieuwe dynamiek die ze 'mono' niet zouden hebben. Als startpunt heb ik een selectie van Normandische kusten gekozen: ruig, vaak grauw, wind en een ruwe zee. De 3 onderdelen zijn eventueel ook per stuk te koop. De prijs is dan € 45,00 per stuk.

Etretat
2020De laatste jaren bezoeken we steeds de Normandische kusten in Frankrijk. Authentieke landschappen: ruig land, historisch land, hoge kliffen en een altijd imponerende zee. Kortom voor een schilder altijd inspirerend. Vorig jaar voor de zoveelste keer weer Etretat bezocht. De haven van Etretat ligt ingebed tussen hoge witte kalkrotsen. Tot in de 19e eeuw was deze plek moeilijk toegankelijk en dus heerlijk ongerept. Het landschap was zo bijzonder en authentiek dat veel kunstenaars erop afkwamen en… inspiratie vonden. Isabey was de eerste die de schilderachtige omgeving kwam ontdekken, vanaf de jaren 1820. Claude Monet verbleef hier de hele winter van 1868.

Once upon a time in Audresselles
2019Audresselles is een klein dorp tussen Boulogne-sur-Mer en Calais. Het ligt prachtig aan de Côte d'Opale. We komen er bijna elk jaar, omdat het amper 350 km van ons huis verwijderd ligt. Het licht is er, zoals aan bijna alle kusten, fantastisch. Vooral aan het einde van de dag, en bij laag water (marée basse). Wandelingen door het ruige duingebied en het brede strand geven me inspiratie. Vooral bij laag water vallen de massieve donkere, door de zee geplette stenen droog, overdekt met bijna lichtgevend groen zeewier. Soms gaat alles gebukt onder zware luchten; het blijft immers de noorkant van Normandië. Een inspirerende omgeving. Ik schilderde dit doek (na jaren alleen met olieverf gewerkt te hebben) in acryl.

Kerniscob - Bretagne
1982Mijn eerste landschappen schilderde ik geïnspireed door de Bretonse kust. Jaren achtereen brachten we er onze vakanties door, in een huis direct aan de kust op het schiereiland Quiberon. Dit kleine schilderij was het tweede dat ik toen maakte. Het ruige land, met zijn granieten golfbrekers, het blijft in mijn schildersarchief in mijn hoofd. Het gehucht Kerniscob ligt halverwege op het schiereiland.

Côte d'Opale 2.1
2020Het plan om een aantal kleine (25x25) 'seascapes' te schilderen in een wat losse stijl, en met een beperkt aantal kleuren, probeer ik nog even door te zetten. Dit schilderijtje (in acryl) is de 1e van de tweede reeks van drie. Bij het schilderen van deze klein-formaat seascapes heb ik me laten inspireren door de ruige Normandische kusten, een gebied waar ik elk jaar, verdeeld over de verschillende seizoenen, wel een keer te vinden zijn. Het zijn intieme, naar abstract neigende mini zeelandschapen, waar de kust, het strand en de zee, en de lucht een soort drieëenheid vormen.

Côte d'Opale 2.2
2020Het plan om een aantal kleine (25x25) 'seascapes' te schilderen in een wat losse stijl, en met een beperkt aantal kleuren, probeer ik nog even door te zetten. Dit schilderijtje (in acryl) is het 2e van de tweede reeks van drie. Bij het schilderen van deze klein-formaat seascapes heb ik me laten inspireren door de ruige Normandische kusten, een gebied waar ik elk jaar, verdeeld over de verschillende seizoenen, wel een keer te vinden zijn. Het zijn intieme, naar abstract neigende mini zeelandschapen, waar de kust, het strand en de zee, en de lucht een soort drieëenheid vormen.

Côte d'Opale 2.3
2020Het plan om een aantal kleine (25x25) 'seascapes' te schilderen in een wat losse stijl, en met een beperkt aantal kleuren, probeer ik nog even door te zetten. Dit schilderijtje (in acryl) is het 3e in de tweede reeks van drie. Bij het schilderen van deze klein-formaat seascapes heb ik me laten inspireren door de ruige Normandische kusten, een gebied waar ik elk jaar, verdeeld over de verschillende seizoenen, wel een keer te vinden zijn. Het zijn intieme, naar abstract neigende mini zeelandschapen, waar de kust, het strand en de zee, en de lucht een soort drieëenheid vormen.

Seascapes - Drieluik / Triptych 2
2020De Côte d'Opale aan de noord-Franse kust fascineert me, vooral het 'opalen' licht is er betoverend. Zeer waarschijnlijk wordt het veroorzaakt door de combinatie van de juiste zonnestand, de kleur van het water en die van de krijtrotsen (niet overal aanwezig overigens). De kleine seascapes lenen zich volgens mij uitstekend om in combinatie, bijvoorbeeld met drei naast elkaar, één geheel te vormen. Een drieluik (triptich) dus. Hoewel enigszins verschillend van kleur, geeft de combinatie een nieuwe dynamiek die ze 'mono' niet zouden hebben. Het standpunt is bij alle onderdelen hetzelfde: zeezich vanaf het strand. Als startpunt heb ik een selectie van Normandische kusten gekozen: ruig, vaak grauw, wind en een ruwe zee.

SEASCAPES - drieluik, triptych
2019De kleine seascapes lenen zich volgens mij uitstekend om in combinatie, bijvoorbeeld met drie naast elkaar, één geheel te vormen. Een drieluik (triptich) dus. Hoewel enigszins verschillend van kleur, geeft de combinatie een nieuwe dynamiek die ze 'mono' niet zouden hebben. Het standpunt is bij alle onderdelen hetzelfde: zeezich vanaf het strand. Als startpunt heb ik een selectie van Normandische kusten gekozen: ruig, vaak grauw, wind en een ruwe zee.

Seascape - Normandië A1
2019Voor het eerst sinds lange tijd weer eens met acryl geschilderd. Het plan is om een aantal kleine (25x25) zogenaamde 'seascapes' te schilderen in een wat losse stijl, en met een beperkt aantal kleuren. De eerste drie zijn nu af. Dit is de eerste. Bij het schilderen van de klein-formaat seascapes heb ik me laten inspireren door de ruige Normandische kusten, een gebied waar ik elk jaar, verdeeld over de verschillende seizoenen, wel een keer te vinden zijn. Het zijn intieme, naar abstract neigende mini zeelandschapen, waar de kust, het strand en de zee, en de lucht een soort drieëenheid vormen.

Seascape - Normandië A2
2019Voor het eerst sinds lange tijd weer eens met acryl geschilderd. Het plan is om een aantal kleine (25x25) zogenaamde 'seascapes' te schilderen in een wat losse stijl, en met een beperkt aantal kleuren. De eerste drie zijn nu af. Dit is de tweede. Bij het schilderen van de klein-formaat seascapes heb ik me laten inspireren door de ruige Normandische kusten, een gebied waar ik elk jaar, verdeeld over de verschillende seizoenen, wel een keer te vinden zijn. Het zijn intieme, naar abstract neigende mini zeelandschapen, waar de kust, het strand en de zee, en de lucht een soort drieëenheid vormen.

Seascape - Normandië A3
2019Voor het eerst sinds lange tijd weer eens met acryl geschilderd. Het plan is om een aantal kleine (25x25) zogenaamde 'seascapes' te schilderen in een wat losse stijl, en met een beperkt aantal kleuren. De eerste drie zijn nu af. Dit is de derde. Bij het schilderen van de klein-formaat seascapes heb ik me laten inspireren door de ruige Normandische kusten, een gebied waar ik elk jaar, verdeeld over de verschillende seizoenen, wel een keer te vinden zijn. Het zijn intieme, naar abstract neigende mini zeelandschapen, waar de kust, het strand en de zee, en de lucht een soort drieëenheid vormen.

Bretagne seascape A1
2019Ik heb dit schilderij pas in 2019 teruggevonden, in een krat op zolder. Het schilderij dateert uit 1989. In de jaren '80 van de vorige eeuw huurden we bijna jaarlijks een huis aan de kust van het schiereiland Quiberon (Frankrijk). Ter plekke maakt ik potlood- of houtskooltekeningen. Thuis schilderde ik dan de impressies op doek. De geschilderde plek moet ergens aan de kust op Quiberon terug te vinden zijn.

Bretagne 1
1988Vele jaren achtereen ben ik op vakantie geweest in Bretagne en Normandië. De zze, en de oceaan, de ruige kusten van graniet: het biedt altijd inspiratie om het bijna tijdloze landschap uit te beelden. De vermelde prijs is inclusief een zwart / zilveren baklijst

Bretagne 2
1988Vele jaren achtereen ben ik op vakantie geweest in Bretagne en Normandië. De zze, en de oceaan, de ruige kusten van graniet: het biedt altijd inspiratie om het bijna tijdloze landschap uit te beelden. De vermelde prijs is inclusief een zwart / zilveren baklijst

Bretagne 3
1988Vele jaren achtereen ben ik op vakantie geweest in Bretagne en Normandië. De zze, en de oceaan, de ruige kusten van graniet: het biedt altijd inspiratie om het bijna tijdloze landschap uit te beelden. De vermelde prijs is inclusief een zwart / zilveren baklijst

Ile de Batz - Bretagne
1982In de jaren '70 en '80 gingen we vaak naar Bretagne en Normandië op vakantie. Dat resulteerde na afloop bijna altijd in tekeningen of schilderijen. De schilderijen vaak in expressieve kleuren. En met veel, vaak dreigende luchten boven het water en de rotsige kusten. Imponerende landschappen met grote contrasten.

Quiberon - Bretagne
1984In de jaren '70 en '80 gingen we vaak naar Bretagne en Normandië op vakantie. Dat resulteerde na afloop bijna altijd in tekeningen of schilderijen. De schilderijen vaak in expressieve kleuren. En met veel, vaak dreigende luchten boven het water en de rotsige kusten. Imponerende landschappen met grote contrasten.

Collioure
2000Collioure: een van de meest schilderachtige Franse dorpen in de Roussillon-Languedoc, dicht tegen de Spaanse grens.

Gezicht op Wijck Maastricht
1993Het is een gezicht over de Maas in de richting van stadsdeel Wijck van Maastricht. Op de voorgrond (over de Maas) loopt de oude stadsbrug, de Servaasbrug.

Kaldenbroek - Zomer
1991Het gebied Kaldenbroek ligt in Noord Limburg, tussen de dorpen Grubbenvorst en Lottum. Er staan enkele monumentale, historische boerderijen.

Kaldenbroek - Winter
1993Kaldenbroek is een rustig gelegen boerderijencomplex in de naaste omgeving van Grubbenvorst (Noord Limburg). De monumentale boerderijen komen zeker wanneer het gesneeuwd heeft nog meer tot hun recht dan op andere momenten in het jaar. De prijs is inclusief een smalle aluminium (zwart geëloxeerde) lijst.

Grubbenvorst
1992Op dit schilderij is de dorpskerk van Grubbenvorst te zien (gezien vanaf de Maas). De vormgeving is enigzins surrealistisch te noemen door de strerke concentratie van het licht op de kerk. De prijs is inclusief baklijst.

Grubbenvorst - Kaldenbroek
1992Een gezicht op het landgped Kaldenbroek, even buiten de kern van Grubbenvorst. Door de sterke concentratie van het licht op de boerderij heb ik er een enigszins surrealistische impressie aan willen geven. De prijs is inclusief baklijst.

Sauve
1984Sauve is een schitterend stadje in de Franse Cevennen. Aan het water, om vooral in de bloedhete zomers verkoeling te vinden. Het geluid van krekels is overal om je heen. De hitte knerpt.

Kerniscob
1999Kerniscob is een typisch dorp in Bretagne. Naast de vele oude huizen staan er ook schitterende nieuwe. Het strand is ruw, maar adembenemend. Exclusief lijst

Ile de Sein
1983Bretagne kent vele eilandjes vlak voor zijn ruige granieten kusten. Een van de meest typische is het eiland Ile de Sein. Het licht zorgt er de hele dag lang voor een schitterend spel van licht en donker. Witte huisjes die scherp afsteken tegen de kobaltblauwe luchten. De prijs is inclusief de lijst.

Ouessant
1983Jaren achtereen ben ik op vakantie geweest in Bretagne. De ruige kusten en de onmetelijke stranden maakten indruk. Dat gold ook voor de machtige wolkenpartijen die in samenwerking met de zon vaak zorgden voor een indrukwekkend clair-obscur. Zoals hier in Ouessant.

Gordes
1986Gordes: een schitterend hoog gelegen dorp in de Franse Provence; okerkleurig zoals het landschap er om heen.

Sauve 2
1982Een van mijn oudste werken, uit de beginperiode van mijn schilderleven. Sauve is een schitterend stadje in de Franse Cevennen. Aan het water, om vooral in de bloedhete zomers verkoeling te vinden. Het geluid van krekels is overal om je heen. De hitte knerpt. De prijs is inclusief de lijst.